Gent Jazz 2016 - Bertrand Flamang De meesten komen naar Gent Jazz voor het totaalplaatje

De meesten komen naar Gent Jazz voor het totaalplaatje

Van 7 tot 16 juli kan je op de Bijlokesite opnieuw naar Gent Jazz. Het gezelligste muziekfestival van Vlaanderen biedt je toppers als John Cale, Kamasi Washington, Pat Metheny, Brad Mehldau, maar ook kleppers als St Germain, Balthazar en zelfs dEUS zijn van de partij. Organisator Bertrand Flamang is dan ook erg enthousiast.



Op welke naam op de affiche ben je zelf het meeste trots?
Eén naam eruit pikken is onmogelijk. Voor mij persoonlijk en voor het festival is Kamasi Washington erg belangrijk. Die betekent toch iets speciaals voor de muziek. Die heeft zoveel teweeggebracht het afgelopen jaar dat hij niet mocht ontbreken. Als je de trend volgt, moest hij er gewoon bij zijn. Hij spreekt zo’n divers publiek aan; hij is gegeerd door pop- en rockfestivals maar toch staat hij exclusief bij ons.

Je hebt al een pak edities meegemaakt. Ben je verwonderd over de groei die het festival in die vijftien jaar doormaakte?
Het verwondert me niet, want het is altijd het plan geweest om te groeien. Explosief gaat het niet worden, want we voelen ons één met de Bijloke en die is beperkt qua oppervlakte. En dat is perfect voor ons festival. Vorig jaar kenden we een recordjaar, dus zijn we in ons opzet geslaagd : we willen de muziek tot bij een breed publiek brengen.

Heeft u het gevoel dat er nog groeimarge is of zit je met Gent Jazz ongeveer aan het plafond?
Er is nog veel mogelijk; er zijn ideeën genoeg om nog groter te worden, maar weet dat groei niet altijd het beste is wat een festival kan overkomen. In deze fase is groeien in kwantiteit nog altijd mogelijk. Jarenlang hadden we een beperkte podiumcapaciteit, maar een paar jaar terug hebben we er de Garden Stage bijgenomen, zodat we acht concerten per dag kunnen plaatsen. Zo konden we de live beleving verhogen en opkomende namen ook een kans geven. Inhoudelijk hebben we zo onze identiteit versterkt. Elke dag kreeg zo een eigen verhaal en een eigen publiek. Daar knokken we elke keer weer voor.

De jazz blijft de basis, maar jullie bewandelen ook verschillende muzikale zijwegen. Heb je de indruk dat jullie breder en breder zijn gaan programmeren?
De eerste jaren waren we een Blue Note-festival en waren we ook verbonden aan veel artiesten uit de Blue Note-stal. Het was toen een ander gegeven. De bedoeling was om creatieve muziek met ziel en inhoud te brengen met jazz als rode draad. Maar onder die muziekvorm begrijpt iedereen iets anders. Elke avond vind je dan wel een mix van pure jazz en andere genres. Die mix van stijlen is belangrijker dan wat iemand onder het woord jazz begrijpt.

Dranouter Folk werd zo door de jaren heen Dranouter, zou het kunnen dat Gent Jazz op termijn ook van naam wijzigt?
Dat is een puur marketinggegeven. We zijn openminded en hebben erover nagedacht, maar momenteel is dat geen issue. We beseffen dat alles zijn voor- en nadelen heeft. Voor de muziekliefhebber is de beleving en de vibe van het festival nog altijd het belangrijkste. Er zijn er nog die voor de muziek alleen komen, maar de meesten komen toch voor het totaalplaatje. Dranouter heeft trouwens een keuze gemaakt maar er staat nog altijd veel folk op de affiche.

Is die beleving niet bij uitstek het sterke punt van jullie festival in vergelijking met veel andere festivals?
Ik hoop het, want we werken er elk jaar harder en harder aan. De Bijloke is in evolutie en er zijn nog werken gepland, dus over een aantal jaar ziet de site er nog anders uit. Het is telkens weer aanpassen en puzzelen voor ons, maar het wordt beter en geeft ons meer mogelijkheden om het nog gezelliger te maken. De grootste verandering is op vlak van catering. Het foodtruckverhaal is bij ons belangrijk geworden. We pakken ook uit met een breed gamma aan gespecialiseerde dranken. We merken dat het publiek het bijvoorbeeld waardeert dat er een cocktailbar is. Ook de nieuwe formules voor Start Ups moeten onze groei in hospitality etaleren. Zo is Gent Jazz de ideale plek geworden om te netwerken.

De grote festivals worden almaar duurder. Hoe slaag je erin om de ticketprijzen voor Gent Jazz betaalbaar te houden?
De prijzen zijn gebaseerd op wat het ons kost. Voor Lady Gaga vroegen we vorig jaar om die reden 100 euro. We hadden maar een beperkt aantal stoelen en we werden voor een simpele keuze geplaatst: programmeren of niet. Het was een uitzonderlijke mogelijkheid die we kregen. In het algemeen proberen we de prijs zo stabiel mogelijk te houden. We bieden ons publiek een aantrekkelijke affiche tegen een betaalbare prijs. Dit jaar werken we in zones, waarbij je al voor 28 euro een ticket kan kopen. Als je dat vergelijkt met andere festivals - zeker die in het buitenland - is dat een spotprijs. En zo kunnen wij als festival ook overleven.


July 5, 2016
Steven Verhamme