Fritz Kalkbrenner - Ik zit heel dicht bij de sound die ik wil

Hij zal voor altijd in één adem genoemd worden met broerlief Paul, maar Fritz Kalkbrenner heeft ondertussen zelf al genoeg op het cv staan om mee uit te pakken. Het nieuwe album 'Ways Over Water' bijvoorbeeld, waarop hij warme house met techno afwisselt alsof hij dat al zijn hele leven doet (en dat is ook zo). Anyway, tijd voor een gesprek met de man!





Was de film die je deed met je broer Paul de echte start van je muziekcarrière? Daarvoor vinden we niet veel van je terug.

Fritz Kalkbrenner:
Eigenlijk niet. Ik was wel al enige tijd bezig met muziek maken. Maar dat gaf me wel de kans om dat naar een hoger level te brengen. Het was meer een soort stroomversnelling. Het hielp veel.

Sindsdien bracht je met drie albums en een soundtrack vrij veel uit op vier jaar tijd. Was dat plots het doel?

Dat ging vrij natuurlijk. Je maakt een album. Daarbij hoort een tournee. Onderweg begin je al nieuwe ideëen te rapen voor de volgende plaat. Die probeer je dan halvelings uit en wanneer de tournee dan voorbij is, heb je al het halve werk gedaan. Het lijkt er nu wel op dat ik veel uitgebracht heb, maar ik doe het niet gehaast. Ik heb het nog niet te druk (lacht).

Je was eerder gekend als vocalist. Op dit album horen we je niet vaak. Een bewuste keuze?

Moest ik mezelf omschrijven, zou ik dat niet als vocalist doen. Ik ben een producer. Op een bepaald punt moet je kiezen of een bepaald nummer met of zonder vocals afgewerkt wordt, maar het is zoals je ziet niet mijn doel om daar bij elk nummer mijn eigen vocals onder te steken. Er zijn clubtracks die dat niet nodig hebben. Dan laat ik ze zo en komt de muziek op de eerste plaats.

Er komen veel instrumenten aan te pas voor house te zijn. De blazers en jazzsecties in Back Home of Front Of The World blinken daarin uit. Was dat een uitdaging of wil je vaker zo gaan werken?

Dat was een probeersel. En het lukte vrij goed. Maar ik ga niet zeggen dat dit nu mijn manier van werken zal worden. Een nummer klinkt goed of niet, hoe het ook tot stand kwam. Maar er zijn inderdaad wel klarinetten en blazers te horen. Heel leuk dat het werkte. Door deze poging, ben ik eigenlijk heel dicht bij de sound die ik wil maken gekomen.

Is dat dan een eindpunt?

(Aarzelt). Misschien niet. Ik heb doelen die ik wil bereiken. En dat lukt goed met wat ik nu doe. Maar wie weet ontdek ik over twee jaar een gamma klassieke synthesizers waar ik zot van ben en verandert die sound.

Op de plaat staan heel wat vintage samples. Uit je hiphopverleden?

Zeker wel! Met een muzikale achtergrond en een gigantische muziekcollectie is het niet zo moeilijk om coole samples te vinden (lacht). Veel muziek kennen is echt een voordeel op dat vlak.

Ging je dan op zoek naar nieuwe samples of dook je in je eigen platenkast?

Beide. Ik heb thuis veel uren gewijd aan die samples, maar evengoed ging ik naar de platenwinkel om daar willekeurig dingen op te leggen.

Het album is gedrenkt in een sfeer van warme house, maar er staan evengoed technokleppers op als Fake Magic en Void. Heb je daar feedback van je broer over gehad?

Het werk staat bij ons beiden tot aan de lippen, dus hij heeft de plaat eigenlijk nog niet gehoord. Vroeger deden we dat wel, maar nu vind ik het ook leuker om hem de plaat als een geheel dat af is te schenken. We geven dan wel reacties achteraf.

Suol is en blijft je vast label. Het is een kleine clique, met een eigen studio in Berlijn. Je zit daar goed?

Ik ben geen labelhopper, dus bij hetzelfde label blijven doet me goed. Het is een haven waar je op kan vertrouwen. Het is een platform waar je dingen kan op uitbrengen met de steun van de mensen die erachter zitten. Het is dus veel meer dan "een album uitbrengen". Ik heb mezelf nog nooit de vraag gesteld of ik naar een ander label zou trekken.

Het is ook leuk om met die vrienden in de studio rond te hangen. Ieder doet er zijn eigen ding, maar we helpen elkaar wel. Een dezer ga ik bijvoorbeeld in de studio met Chopstick en John Jon nog wat remixen.

Gebeurt er wat met het overige materiaal? Je had genoeg nummers voor twee albums.

Ik had inderdaad zowat vijfendertig nummers klaar. Mijn labelmaten hielpen me onderweg met de selectie naar vijftien nummers. Ze doen dit al meer dan tien jaar, dus ik vertrouw ze daar wel in.

Onlangs werkte je ook samen met Booka Shade. Hoe kwam dat tot stand?

Het werken was leuk. Grappig is wel dat de opname van miijn stem al vier jaar oud is. Dat dateert nog van voor mijn eerste album. Ik zong dat toen in, maar ze gebruikten het nu pas omdat het lange tijd onzeker was of ze nog door zouden gaan als Booka Shade. In ruil deden ze een remix.

Je gaat ook touren met een liveshow. Zal het lukken om je muziek te vertalen naar meerdere bandleden of wordt het een soloproject?

Ik zal alleen op het podium staan. De focus moet niet op personen, maar op de muziek liggen.

Op 21 november speelt Fritz Kalkbrenner in de Ancienne Belgique.

22 oktober 2014
Ben Moens