Felix Da Housecat Virgo Blaktro & The Movie Disco

Virgo Blaktro & The Movie Disco
Hij werd bekend bij het grote publiek dankzij Silver Screen Shower Scene met Miss Kittin. Drie jaar na het album ‘Devin Dazzle & The Neon Fever’ schiet Felix Da Housecat terug in de hitlijsten met ‘Virgo Blaktro & The Movie Disco’. Een groot deel van die plaat werd in België gemaakt, omdat hij naar eigen zeggen gek is op ons weer. Gezellig plaatje wordt dat.


Proficiat met de geboorte van ‘Virgo Blaktro & The Movie Disco’. Wie is Virgo Blaktro?
It’s me, man! Bij elk nieuw album creëer ik een nieuw personage. En met Virgo wou ik “the black side of electronic music” van de jaren 70 en 80 opzoeken: Chic, Prince & The Revolutions, Giorgio Moroder, John Carpenter. Mijn vader zei me: “doe eens een keer iets met “black music”. Al je andere albums klinken veel te Europees”. En omdat iedereen in de jaren 70 in de ban was van horoscopen, heb ik mezelf maar Virgo (maagd, red.) genoemd. John Carpenter maakte ook geweldige filmmuziek, vandaar The Movie Disco.
 
Heb je de zwarte muziek dan pas ontdekt?
(komt niet meer bij van het lachen) Ik ben 36, man! Ik ben opgegroeid met die muziek.
 
Waarom doe je nu pas iets met zwarte muziek?
Euh, ze heeft altijd een invloed gehad op mijn muziek hoor. Alleen had ik nu pas het gevoel dat ik er volledig kon in meegaan.
 
Ook de videoclip van Like Somthing For Porno ziet er heel 70’s uit. Er bestaat zelfs een “night version” van. Van wie kwam dat idee?
Dat kwam van de regisseur. Ik vond het een hilarisch idee. Did you see the vagina-thing? That was my idea, man!
 
Op 10 november speel je op ILT in de orange room samen met Boys Noize, Erol Alkan en Justice. De nieuwe generatie producers zeg maar. Hou je van hun werk?
Speelt Digitalism ook? Hen vind ik écht goed.. Justice en Erol Alkan vind ik ook goed. Ik ben een Daft Punk-fan en Justice klinkt als Daft Punk, maar dan zonder de robotstemmen Ze komen uit het elektro-tijdperk. Ze houden de muziek jong en fris.
 
Jij wou nu net iets anders doen. Je wou meer songs maken.
Ik ben geen 26 meer! De dingen die ik maakte als Afrohead (een van de vele aliassen van Felix, red.) zouden mij nu niet meer kunnen boeien. Zij mogen nu de noise maken.
 
Tweak kwam al een jaar geleden uit als single. Je hebt het uiteindelijk ook op je album gezet.
Ja, ik heb het twee zomers geleden gemaakt. Het was het eerste nummer dat ik maakte na ‘Devin Dazzle & The Neon Fever’. Het is erg beïnvloed door Daft Punk en Public Enemy. Sommigen zeggen dat het niet op ‘Virgo Blaktro & The Movie Disco’ past, maar ik merkte dat mensen er graag op dansen. Ik heb het erop gezet voor de "clubkids".
 
BC (Antwerpse hiphop’er en producer van Felix) zei ons dat jullie Tweak in amper drie uur hadden gemaakt. Gaat het er altijd zo snel aan toe?
Hangt er vanaf. Silver Sreen Shower Scene was ook in drie uur klaar en Madame Hollywood duurde maar één uur. BC is ook zo snel op de computer! Ongelooflijk. Maar meestal doe ik er vijf uur over om een track in elkaar te boksen. Soms heb ik last van een writer’s block en dan duurt het soms een paar dagen vooraleer er iets mijn hoofd te binnen schiet. Bij Pretty Girls Don’t Dance bijvoorbeeld. Ik kon echt niet meer vooruit met het nummer. BC nam toen de knoppen over en zei me welke richting we uit moesten.
 
Jij begon als dj en producer begin jaren negentig. Kom je nog vaak collega’s uit die periode tegen?
ik kwam Armand Van Helden een paar dagen geleden nog eens tegen (hij maakte een remix voor de single Like Something For Porno, red.). Hij doet het nog steeds hé. Hij blijft gewoon zichzelf en slaagt er nog altijd in top 10 hits te maken. Volgens mij omdat hij veel dj’t. dan weet je wat er in de wereld speelt. Ik moet niet per se nog hippe platen maken. Ik heb mezelf bewezen met ‘Kittenz And Thee Glitz’. Nu wil alleen nog mijn muziek maken, anders geloven de mensen je ook niet meer.

November 8, 2008
Koen Van Dijck