Faces On TV - Ik voel me als een stier die al zes maanden geprikt is
‘Keep Me close’, zo heet de ep waarmee Faces On TV het najaar instapt. De vijf songs, die in het afgelopen jaar werden geschreven, vormen één geheel en zijn de opvolgers van ‘Night Funeral’ dat in 2018 op de wereld werd losgelaten. De mini-plaat serveert je toegankelijke songs, die tegelijk kwetsbaar en observerend van inslag zijn. Vrij zorgeloze songs ook, die zich gemakkelijk laten beluisteren en ontstonden toen frontman Jasper Maekelberg solo het Europese voorprogramma deed van Balthazar. De single Womba kende u al. Tijd om ook de rest te ontdekken.
Wat voor een ep is het geworden? Hebben je nieuwe wegen ingeslagen of zie je het als een vervolg op het vorige werk?
Jasper Maekelberg: Ik merk toch enige evolutie als ik de songs vergelijk met onze vorige plaat, die vrij introvert was. We zijn met ‘Night Funeral’ supervstieeel gaan touren en onderweg is die show geëvolueerd naar iets heel extraverts. Als je nu een show zou zien en die vergelijkt met die van in het begin van de tour, zou je grote verschillen opmerken. Het is geen bewuste keuze geweest, maar ik voel dat er een soort van lichtheid is ingeslopen die er eerder niet was.
Hoe verklaar je die evolutie?
We hebben echt heel veel gespeeld, Europa een paar keer rond getrokken. Al die nieuwe indrukken hebben het gezicht van de plaat zeker beïnvloed. Toen ik begon aan de nieuwe nummers voor deze ep, was ik op tournee met Balthazar, voor wie ik het voorprogramma verzorgde, helemaal alleen. Er pasten maar vijf instrumenten in mijn auto: een drumcomputer, synthesizer, percussie, gitaar en loopstation. Die instrumenten stonden allemaal opgesteld in de backstage en daarna op het podium. In die wereld ben ik begonnen met het maken van nieuwe nummers.
Zijn die vlot ontstaan of was het toch een beetje zoeken?
Dat ging eigenlijk best vlot, omdat ik de mogelijkheid had om de songs live uit te proberen op het podium en die daar ook te laten groeien. Het was een natuurlijk proces. Alles vertrok vanuit een live gebeuren en evolueerde zo tot volledige songs.
Je hebt als producer mee gewerkt aan platen van Bazart, Sylvie Kreusch en Balthazar. Is dat een voordeel als je dan zelf platen opneemt?
Ik zie het producen en het songschrijven als twee verschillende disciplines. Als muzikant heb je alles zelf in de hand. Telkens ik een productie begin, heb ik altijd een goed beeld van waar ik naartoe wil en kan en vooral waarheen het zou moeten evolueren. Als ik zelf songs maak, zijn er heel veel mogelijkheden. Vandaar dat het zo fijn was om die nummers tijdens de tour te maken. De beperkingen, die de kofferbak van mijn auto me oplegde, werkten inspirerend.
Voel je je ergens toch niet beperkt met "maar" vijf instrumenten?
Die vijf waren het uitgangspunt voor de tour en de plaat, maar ik zie er ook naar uit om de songs met de band een nieuw leven te geven. Spelen met andere mensen is best wel interessant, omdat ik niet met mezelf moet jammen (lacht). Er is ook de inspirerende interactie tussen muzikanten waardoor je op nieuwe ideeën botst.
Hoe groot is de honger naar het podium na de voorbije maanden?
Het is best zot hoe hard ik er naar uit kijk, vooral omdat de ep ook uit een live idee is ontstaan. Het voelde raar om die liedjes niet voor een levend publiek te kunnen spelen. Ik voel me als een stier die al zes maanden geprikt is door coronanaalden net voor hij de arena ingezonden wordt, klaar om de toreador zijn kloten naar de maan te helpen. Er staat een hele reeks concerten in de mooiste zalen van België. Terug op een podium staan zal voelen als thuiskomen. De concerten, die gepland stonden in het buitenland, zijn helaas al voor de derde keer verplaatst, nu naar 2021. Toen ik net op tour wou vertrekken in maart, werd de lockdown net afgekondigd. Dat was een serieuze domper.
Ligt je setlist al vast?
Ik speel de songs van de ep naast wat ouder werk, weliswaar in een nieuw jasje. Niet alles ligt vast. Er is veel ruimte voor improvisatie. Ik hou er wel van om een show zijn eigen leven te laten leiden. Het is de manier om de nummers fris te houden voor mezelf en de bandleden. En daarnaast is improvisatie een essentieel onderdeel van muziek maken, omdat het me altijd uitdaagt om nieuwe dingen uit te proberen. Op 3 oktober beginnen we eraan in Namen en daarna volgen Antwerpen, Brugge, Gent, Brussel met een tussenstop in Amsterdam.
Ep’s worden vaak gezien als een intermezzo. Zijn de songs een voorbode van een volwaardig Faces On TV-album in 2021?
Ik heb voor deze ep veel nummers geschreven en de vijf die erop staan vertellen het verhaal dat ik wou vertellen. Ik zie die ep dus niet als een tussenstop. Het verhaal is helemaal rond. Die plaat is niet zomaar een tussendoortje. Daarnaast blijft mijn producerswerk doorlopen. Momenteel zit ik in de studio met Mauro Pawlowski en daarnaast komen er nog andere projecten op mijn pad. Maar eerst spelen met eigen band!
‘Keep Me Close EP’ wordt op 2 oktober uitgebracht via Unday Records op vinyl en digitaal.