Eva De Roovere - Ik ben filosofischer geworden
Eva De Roovere is ongetwijfeld één van de meest creatieve en actieve artiesten in de Benelux. Als zangeres, songwriter en producer heeft ze de afgelopen twee decennia een indrukwekkend oeuvre opgebouwd. U kent haar van de hit Slaap Lekker (Fantastig Toch) in de remix van Diggy Dex, de albums met Kadril en het solowerk. De Roovere is nu helemaal terug terug met een album vol onvervalste Nederlandstalige popsongs in een productie van Ken – Fatty K – Flamant en Wouter – Wowter – De Schutter. Spijt en Stroom zijn alvast aanstekelijke singles.
Hoe ben je op ‘ Hier En Nu ‘ gebotst, de titel van je album?
Eva De Roovere: Het was niet zo moeilijk, want er is een liedje dat zo heet en dat staat symbool voor de voorbije maanden. We werden heel erg geconfronteerd met het hier en nu de laatste twee jaar. Een pandemie waarover we geen controle hadden met allerlei regels die je moest volgen. Dat hier en nu was dus erg aanwezig. De Kreuners hebben in 1990 een album gemaakt met dezelfde titel en dus hebben we ons even afgevraagd of we dat wel zouden doen. Maar het was ondertussen al dertig jaar geleden en dus mocht het misschien toch wel.
Je zong een paar jaar terug nog in het Engels en nu terug in het Nederlands. Vanwaar die keuze?
‘La Loba’ uit 2019 was mijn eerste plaat terug in het Nederlands en nu volgt er een tweede. Voor mij is die moedertaal echt wel de beste taal waarin ik het gemakkelijkst kan schrijven. Als ik in het Engels denk, heb ik graag een native speaker erbij om de juiste bewoordingen te vinden. In het Nederlands kan ik het alleen en gaat het vlotter. Het is sowieso fijn in onze taal, omdat alles direct binnenkomt bij je publiek en de mensen de teksten vlot verstaan. Het Nederlands ligt veel dichter bij ons.
Had de plaat er anders uit gezien zonder de pandemie?
Dit is zeker geen coronaplaat. En toch is het er eentje (lacht). We hebben heel veel online gewerkt. Daar hoorden veel thuisopnames bij, van de bassist tot de drummer en de trompettist. Ik heb zelf ook veel thuis ingezongen. We hebben ook werkweken ingelast: iedereen werkte thuis en ’s morgens zoomden we om te vertellen wat we gingen doen; om vier uur in de namiddag waren we terug samen om te luisteren naar de resultaten van de opnames. Het was best een leuke manier van werken, maar op een bepaald moment voel je toch de behoefte om samen te zitten. Gelukkig veranderden de maatregelen en konden we toch in de studio, zeker voor de mix en de afwerking.
Gaat het schrijven van liedjes je vlotter af dan vroeger of wordt het moeilijker met de jaren?
Je krijgt een soort "métier", zoals ze zeggen, waarin je begint te weten wat werkt en wat niet. Je moet natuurlijk niet vervallen in een automatisme. Het componeren blijft goed lukken. Ik breng ook niet elk jaar een plaat uit. meestal zit er flink wat tijd tussen en dan gebeurt er wel één en ander om over te schrijven. Naarmate je ouder wordt, veranderen de thema’s. Als je twintig bent, schrijf je over het zoeken naar de liefde, als je dertig bent, heb je al wat ervaring en eens je veertig bent, kijk je naar het leven en stel je je de vraag: "Waar ben ik nu en wat wil ik nog?". Ik vind van mezelf dat ik filosofischer ben geworden. De kijk op de liefde is anders voor een drieënveertigjarige. Ik vind het interessanter dan vroeger.
Hoe was het om de muziek te componeren en te vinden bij je teksten?
Ik ben iemand die altijd heel veel zoekt en uitstappen naar diverse genres maakt, omdat ik er veel van leer. Ik wilde deze keer echt graag een popplaat maken zoals bij mijn eerste vier soloplaten. Met ‘La Loba’ was ik teruggekeerd naar de folk en nu wou ik terug naar de basis: de sound die mensen in hun hoofd hebben, als ze aan Eva De Roovere denken. Fatty K en WOWTER komen uit het hiphopmilieu en dat zit ook wel in de plaat. Ook bij het masteren zochten we een jonge kerel die de sound van 2022 op de cd kon krijgen.
We hebben alvast meer elektronica gehoord dan vroeger.
Dat is ongetwijfeld de invloed van Fatty K en WOWTER en daar hou ik ook wel van. Meer geprogrammeerde beats dan vroeger, dat is zeker. Zo werd het een eigentijdse plaat.
Welke ambities blijven er over na al die jaren?
Ik ben blij dat de cd is opgepikt door de radio’s, wat niet zo evident is. Ik ben een live artiest die niet zo graag in de studio staat, maar het hoort erbij, als je iets wil laten zien aan de mensen. Ik ben ook blij dat er meer en meer mogelijk is en dat we de plaat kunnen spelen in de zomer. Ik hoop dat de theaters terug open blijven want ik wil echt gewoon veel gaan spelen. We zijn nu aan het repeteren voor de try-outs en dat was super. Ik ben lichamelijk moeten afkicken tijdens de lockdowns. Optreden gaf me energie. Mijn lichaam pikte dat op. Het is een fysieke ervaring. Toen dat wegviel, had dat wel effect op wat ik voelde. Die repetities doen me echt goed. Blij dat ik terug op die vibe kan drijven. Als ik van het podium stap, zal ik blij zijn als het publiek enthousiast is. We gaan er sowieso van genieten.
Live shows:
10/3/22 De Zimmer Lier
25/3/22 Zuiderkouter Stasegem
28/3/22 De Vleeshalle Mechelen
Album Première: AB, Brussel: 5/4/22. Tickets hier
Release Shows:
21/5/22 Muziekcentrum Dranouter. Tickets hier
09/6/22 Minard Gent.Tickets hier
16/6/22 De Roma Antwerpen. Tickets hier