Eva De Roovere 'Spelen met 70 sporen'

'Spelen met 70 sporen'

Eva De Roovere is nog jong, maar heeft al een behoorlijk intens parcours afgelegd. Vooral de tijd die ze doorbracht bij Kadril is gekend, maar ook de Kleine Blote Liedjes met Gerry De Mol bijvoorbeeld. Of het Leids Cabaretfestival, toen ze met de hoofdprijs naar huis keerde. Enkele jaren geleden kwam Eva De Roovere met 'De Jager' op de proppen, haar solodebuut. Daarop kreeg ze hulp van onder meer Joost Zwegers en Admiral Freebee. Op haar tweede plaat, 'Over & Weer', doet ze nog veel meer zelf. Wij belden haar op voor een gesprek.



De plaat heet 'Over & Weer'. Leg dat eens uit?
De cd staat vol liedjes die over allerlei aspecten van de liefde gaan, hoewel ik dat op voorhand niet zo gepland had. Ik schrijf altijd heel veel en ik gooi dus ook veel weg. Het titelnummer zegt het eigenlijk: heen en weer gesmeten worden in emoties, op het ene moment denken dat je hét gevonden hebt en er de volgende dag mee willen stoppen omdat het nergens naartoe lijkt te gaan. En het is ook een samentreksel van 'over en uit' en 'heen en weer'. Muziek is een universele taal, je raakt er makkelijk mee heen en weer. Je kan de hele wereld zien via muziek.

Heb je al wat kunnen zien?
Ik heb het geluk gehad om aan enkele projecten te kunnen deelnemen. Zo ben ik met Vredeseilanden in Senegal geweest om er met lokale muzikanten te spelen. Later was ik met de Universiteit Antwerpen in Spitsbergen. Ook met Kadril zijn we dikwijls naar het buitenland geweest. Het is de ideale manier om andere culturen te leren kennen.

Het lijkt ons niet zo evident om dat te doen in je moedertaal. Begrijpen ze jou daar in Senegal?

(Lacht) Neen, dat klopt wel. Maar zoals ik al zei: muziek is iets universeels. Om samen muziek te maken, hoef je de andere niet te verstaan. Het ligt natuurlijk anders als je internationale ambities hebt.

Nu we het toch over Senegal hebben, kan je iets meer vertellen over het 13e nummer op jouw plaat?

Er is stiekem een 13e nummer, Dertien getiteld, dat niet op de cd staat. Je kan het enkel downloaden via I-tunes. Als je dat doet, stort je meteen € 0,99 op de rekening van een school in Dakar. Het project werd opgericht door Oumar Ba, die intussen een vriend van mij geworden is. De jonge generatie, die aan een uittocht begonnen is, kan er beroepen leren zodat ze veel meer werkzekerheid hebben. Het is een privé-initiatief dat dus vooral gebaseerd is op hulp van vrijwilligers en vrijwillige docenten. Je 99 cent komt trouwens integraal op die rekening, want de platenmaatschappij, Universal, en mijn management hebben hun deel ook afgestaan.

ZOMERJURKJES

Mooi zo! Je had het daarnet over allerlei aspecten van de liefde. Heb je het tijdens Zomer in Brussel over liefde voor de stad, of over liefde voor de persoon die naast jou in de auto zit?
Allebei eigenlijk. De sfeer van zomer, de meisjes die jurkjes aantrekken, mensen die op terrasjes een pintje gaan drinken, ... Dat doet mij altijd denken aan verliefd zijn of aan een prille relatie. En ik hou ook wel van de stad.

In een radio-interview hoorde ik dat je heel lang op zoek bent gegaan naar de juiste geluiden voor de plaat. Heb je ze gevonden?
Thuis heb ik een preproductie gemaakt, een beetje zitten prutsen en dan opnemen. De producer besliste om zo veel mogelijk van die oorspronkelijke demosfeer te behouden. Daarom hebben we de nummers letterlijk uitgestuurd naar iemand in Portugal en in Leuven. Zij hebben die sfeer weer gecreëerd en er nog wat dingen aan toegevoegd. Er zit nogal wat elektronica in de plaat, ook al valt dat niet op. Wij zochten uit wat we ervan wilden gebruiken, een serieus puzzelwerk.

Dat klinkt heel ingewikkeld.
Dat was het eigenlijk niet, hoor. Het was zelfs leuk. Je hebt 70 sporen op de computer staan waarmee je kan beginnen spelen. Iets aanzetten, iets anders uitzetten, ... De plaat is heel akoestisch opgenomen, maar het knip- en plakwerk gebeurt met de computer.
[pagebreak]
Heb je het gevoel dat je eindelijk zonder wieltjes kan fietsen, nu je geen beroep meer hebt gedaan op hulp van andere muzikanten.
Dat is heel natuurlijk gekomen, net zoals bij kinderen: die kunnen ook plots fietsen. Je leert vooral bij door het veel te doen. Veel schrijven, twee jaar op tournee zijn met dezelfde groep en een eigen sound creëren. Zo weet je beter wat je wil schrijven en wat je niet wil maken. Dat ik zelf zo veel gedaan en ingespeeld heb, maakt het ook tof om op het groeiproces van de plaat terug te kijken. Het maken van 'De Jager' is een heel ander proces geweest. Niet dat die plaat verder van mij af stond, maar het is wel leuk als mensen een nummer goed vinden dat ik volledig zelf geschreven heb. Dan is de voldoening groter.

Hoeveel hou je van Serge Gainsbourg, afgaande op Zoals in dat ene Liedje?
Veel. Ik hou sowieso veel van Franse muziek. Fransen, en vooral Gainsbourg, kunnen heel goed sferen neerzetten. Dat heb ik ook zelf geprobeerd. Zoals in dat ene Liedje verwijst natuurlijk naar Je suis venu te dire que je m'en vais, een geweldig nummer. Het is ook fantastisch dat hij zo met humor speelt. Het is een schrijnende situatie en tegelijk toch ook grappig. Die gelaagdheid spreekt mij heel erg aan en dus probeer ik dat ook zelf te doen, zodat je na vijf keer luisteren nog altijd iets nieuws kan ontdekken.

Jij wordt overal geroemd om je mooie stem. Welke stem vind jij onevenaarbaar?
Hm, moeilijke vraag. Ik ben fan van oude jazz-stemmen, bijvoorbeeld Anita O'Day. Ze is niet zo'n bekende zangeres, maar ze kon ongelooflijk scatten. Heel anders dan Ella Fitzgerald, maar supertof, net een trompet. In dat genre is zij echt onevenaarbaar. Ik hou ook enorm van klassieke stemmen en ik ben helemaal weg van Maria Callas. Of Nina Simone, een ongepolijste stem die meer vertelde dan zong. Dat emotionele in haar stem spreekt mij aan.

HONDENOREN

Ik was op een doopfeest waar de baby werd gedoopt met jouw muziek op de achtergrond. Vind je het leuk als mensen voor zulke persoonlijke momenten jouw muziek gebruiken?
Je maakt niet alleen muziek voor jezelf, dus vind ik het fantastisch als iemand komt vertellen dat hij vrolijk wordt van mijn muziek. Het is geweldig als mensen hun eigen verhaal vinden in nummers die ik geschreven heb.

Je hebt wel een drukke touragenda voor de boeg, maar in de zomermaanden valt dat best mee. Welk festival wil je zeker bezoeken als je zelf niet moet spelen?
De Gentse feesten, en méér dan een dag. Daar kunnen ze mij niet weghouden! (lacht) Daarnaast ook Dranouter, maar daar staan we zelf. Dat komt goed uit, want dan kan ik Tori Amos zien op het groot podium. Misschien zou ik de festivalagenda eens van wat dichterbij moeten bekijken. Maar je ziet me wel ergens verschijnen.

We zijn benieuwd. Gaat de hond dan mee?
Die gaat heel vaak mee als we zelf moeten spelen, aangezien mijn man ook in mijn groep speelt. Als ik zelf naar een concert ga, neem ik haar liever niet mee. Ik probeer haar oren een beetje te beschermen.

Nog een laatste vraag. Wat vind je van de amateurfilmpjes van jou die circuleren op YouTube?
Ik vind het wel koddig dat mensen zich daarmee bezighouden. Sommige filmpjes zijn ook echt heel mooi gemaakt. Zolang het niet schunnig wordt, vind ik het prima.

We zullen er rekening mee houden. Bedankt voor het gesprek.

Photo: Alex Vanhee


September 28, 2009
Veerle Vermeulen