Eppo Janssen Ik blijf de Pukkelpop-affiche bewaken tot alle details kloppen

Ik blijf de Pukkelpop-affiche bewaken tot alle details kloppen

Losgerukte haren, diepe denkrimpels en glazige wanhoopsogen. Het blokkenschema voor Pukkelpop staat online en het plannen drijft iedereen tot intense radeloosheid. Wie beter om een helpende hand te reiken dan De Schepper zelve: Eppo Janssen. Hij duwt, speciaal voor jou en pijnloos als het kan, de mooiste parels uit de pukkels. “Het is als kiezen tussen je kinderen”.



Eppo Janssen is ondertussen al aan zijn negende jaar bezig als programmator voor Pukkelpop. Samen met Kim Mathijs en Chokri Mahassine proberen ze de vinger aan de muzikale pols te houden om elk jaar hun gasten op een uitgelezen affiche te trakteren. Nu vrijwel alle artiesten bekend zijn voor de editie van dit jaar, lijkt het werk van Eppo er voor het grootste deel op te zitten.

Of toch niet helemaal?
Eppo Janssen
: In principe zou het voor mij niet meer zo druk moeten zijn, omdat ik mijn affiche zo goed als vol heb. Maar ik werk wel mee aan de opvolging van alles wat errond hangt. Als je een programma bouwt, moet dat ook op een bepaalde manier neergezet worden. Elke tent heeft namelijk zijn eigen identiteit. En als programmator is het je taak om die identiteit zo duidelijk mogelijk te maken aan de mensen die nu aan het bouwen en inkleden zijn.

Een nieuw podium als The Lift bijvoorbeeld, waar slechts vijftienhonderd mensen in kunnen en waar we dat specifieke clubgevoel willen creëren, heeft wat sturing nodig. Dat kan zelfs gaan over welke catering we naast die tent willen zetten. Maar evengoed hou ik me bezig met het onderhandelen met vj’s voor de Boiler Room; of zoek ik muziek die we zullen afspelen tijdens het vuurwerk. Het plaatje moet kloppen. Kort gezegd: ik blijf de affiche bewaken en zorg ervoor dat die zo mooi mogelijk wordt gepresenteerd.

Heb je tijdens het festival tijd om af en toe een optreden mee te pikken?
Veel te weinig eigenlijk. Ik heb mij sinds een paar jaar een klein brommertje aangeschaft om zo achter de schermen rond te crossen. Bovenal ben ik tijdens het festival bezig met het ontvangen van internationale bookingagenten. Soms gaan we dan ook wel samen kijken naar een band. Maar meestal moet ik achteraf toch via recensies of reacties van mensen proberen te achterhalen hoe goed of slecht een bepaald optreden was.

In hoeverre sijpelt jouw persoonlijke, muzikale smaak nog door in deze affiche?
Het is niet mogelijk om tweehondervijftig artiesten, die allemaal tot je favorieten horen, op één weekend te boeken, maar artiesten worden ook gewoon mijn favoriet na verloop van tijd. Sommige bands boek ik ook omdat ze veel aantrek hebben, maar de gulden regel blijft dat ze het Pukkelpop-gevoel moeten uitstralen. Past het bij ons? Is het spannend genoeg? Is het nog relevant of is het binnenkort relevant? Ik boek niet uit een persoonlijk gevoel, maar eerder uit een Pukkelpop-gevoel. We laten ook altijd enkele oudere bands terugkeren waarvan we weten dat ze werken. Ik denk aan Grandaddy, Sophia of Jamie Lidell. Dat is een beetje geschiedenis, die we erin steken, en het zijn uiteindelijk artiesten die we persoonlijk een warm hart toedragen.

Een band die dit jaar ook terugkeert is Soulwax. Voor de zesde keer, als je de passages als dj-duo niet meetelt.
De mannen van Soulwax zeggen zelf: als we iets nieuws willen proberen, dan doen we dat eerst op Pukkelpop. De eerste keer dat ze ‘Nite Versions’ deden was op Pukkelpop. De eerste keer dat ze ‘Under The Covers’ deden was op Pukkelpop. Als het op Pukkelpop werkt, dan is het goed, zeggen ze dikwijls. Zij weten welk soort publiek er bij ons te vinden is. En we vinden elkaar daar dan ook in.

We proberen ons publiek ook zoveel mogelijk te verrassen en als we dat kunnen doen met dergelijke Soulwax-vertoningen, zoals dit jaar weer, is dat heel leuk. Akkoord, Soulwax heeft al enkele shows achter de rug dit jaar, maar Pukkelpop zal toch hun eerste zijn op Belgisch grondgebied. Altijd speciaal!

Alle bands op voorhand live gaan bekijken vooraleer je ze boekt is met zo’n affiche onbegonnen werk. Maar bij welke artiest heb jij het hardst op tafel geklopt om ze tot in Kiewit te krijgen, nadat je ze zelf live aan het werk hebt gezien?
Het is inderdaad niet meer mogelijk om bij alle artiesten live op prospectie te gaan. Tegenwoordig is het via Youtube en andere media perfect mogelijk om ze vanuit je luie stoel te keuren, maar dat zegt uiteraard ook niet alles. Waar wij in ieder geval heel erg van onder de indruk bij waren, was Anderson.Paak. We hadden hem voor zijn show in de Botanique eerder dit jaar al vastgelegd, maar tijdens dat optreden hebben wij toch wel de bevestiging gekregen. Hiphop next level.

Het doet ons heel erg denken aan wat er leefde in de hiphop tijdens de jaren negentig. Hij duikt ook overal op als gast, onlangs bijvoorbeeld nog bij Kaytranada en Mac Miller. Hijzelf is een heel goede mc en een uitmuntend drummer. Hij heeft een goede band bij en brengt een heel sterk live gevoel, iets wat bij hiphopacts soms wel ontbreekt.

Ik kwam onlangs de medeprogrammatoren van Dour Festival tegen en zij klampten mij aan met hun Frans accent: “Waaah, Anderson Pak!”. Op zo’n moment ben ik blij dat we hem wisten te strikken. Maar omgekeerd spelen er uiteraard ook bands op Dour die wij op Pukkelpop graag gehad hebben. Daar lachen we dan eens mee natuurlijk.

Zijn er ook artiesten die je dit jaar, ondanks verwoede pogingen, niet wist te strikken?
Och, zoveel! (lacht smakelijk). Als ik denk aan headliners die maar een beperkt aantal shows spelen - Radiohead of Arcade Fire bijvoorbeeld - dan is dat jammer dat we ze niet naar hier konden halen. Maar aan de andere kant: er zijn nog jaren en we hebben ze ook al een paar keer gehad. Hoewel LCD Soundsystem misschien niet zo bekend is bij een breder publiek, vind ik dat ze zeker even exclusief zijn als Radiohead bijvoorbeeld.

 

“In hiphop en r&b gebeuren op dit moment de interessantste dingen”

 

Laten we even de affiche ontleden. Beginnen doen we graag met Rihanna, de onbetwiste headliner van het festival. Wat moet een mens allemaal beloven aan zo’n diva om te komen optreden op een modderig festival?
Rihanna zelf lijkt me heel tevreden om eens tussen een heel fijne en eclectische line-up te staan. Ik betwijfel of ze Pukkelpop kende (gniffelt), maar ik denk wel dat haar team goed onderzoekt waar ze haar precies droppen. Ze doet niet zo heel veel festivals. Misschien zijn we zelfs het eerste, echte festival waar ze niet alleen op de affiche staat. Dus dat wordt een beetje spannend. Maar we merken ook aan alle grote rockgroepen die er staan - zelfs grote r&b- en hiphopnamen - dat ze het stuk voor stuk geweldig vinden dat ze op de affiche staan.

Ik vind haar een heel relevante artieste. Het had echter evengoed Drake kunnen zijn, want er gebeuren interessantere dingen in de urbansectie dan in de gewone rockmuziek op dit moment. Dat zal hoogstwaarschijnlijk wel terug draaien - zo gaat dat met muziek - maar op dit moment is Rihanna gewoon een heel aantrekkelijke artieste om op je affiche te hebben. Wat haar eisen en haar rider betreft: daar waag ik mij niet aan. Ik ben iemand die uit liefde voor de artiest de riders niet gaat bekijken. Maar ze zal zeker en vast in de watten gelegd worden.

Rihanna is ook iemand met een groot eigen publiek. Het mooiste bewijs daarvan is de ticketverkoop: de donderdagtickets gingen het snelst de deur uit.
Klopt. En dat publiek zal die dag hoogstwaarschijnlijk ook rond de Dance Hall hangen, waar er heel wat artiesten uit het genre terug te vinden zijn zoals Big Sean en Travis Scott (heeft op 09/08 afgezegd). Maar evengoed kan hun ding Nao of - nog beter - Bibi Bourelly zijn. Deze laatste heeft bijvoorbeeld Bitch Better Have My Money geschreven voor Rihanna. Ze komt uit Berlijn en is gezegend met een prachtige, unieke stem. Ik heb haar bezig gezien op The Great Escape en ze was fantastisch. Ze stààt er ook en ik denk dat ze wel enthousiast was om te komen, toen ze zag dat ze op dezelfde dag speelt als Rihanna.

Het is niet zo dat je Bibi Bourelly er gratis bij krijgt als je Rihanna boekt?
Absoluut niet! Ze heeft trouwens een ander boekingskantoor. De enige die we er "bij gekregen" hebben zal Big Sean zijn, want die verzorgde tot voor kort het voorprogramma van Rihanna. Neen, met Bourelly zagen we al snel zelf de link. Ik denk ook niet dat Rihanna iemand is die andere acts zal bekijken die dag. De enige van “de groten der aarde”, die dat echt doet, is Dave Grohl. Die moeten we echt van hier naar daar laten rondvoeren. Dan staat hij enkele uren voor zijn eigen show naar iets te kijken in de Club. Een oprechte muziekliefhebber.

De hiphopmiddag op donderdag is er eentje om duimen en vingers bij af te likken. We hadden het daarnet al over Big Sean en wij kijken uit naar Flatbush Zombies. Wat zijn jouw aanraders in het genre?
Wat heel erg in die Kaytranada sfeer hangt maar ook echt de moeite is, is The Internet (zaterdag – Dance Hall). Het hangt een beetje in die cheesy, sexy en donkere r&b-vibe waar wij wel van houden. Live ook geweldig goed; met goede zangeressen erbij. Het is een genre dat je ook kan terugvinden in de nieuwe single van Oscar And The Wolf bijvoorbeeld. Het is de sound van het moment eigenlijk.

Wat verder ook heel tof is, is Mick Jenkins (donderdag – Dance Hall). Een beetje agressieve hiphop; heel direct, iets minder soulvol maar het komt wel binnen. Ook een act met een live drummer, wat het allemaal wat driftiger maakt. Met Flatbush Zombies en hun vrienden van The Underachievers (allebei donderdag – Dance Hall) zit je helemaal goed als je het graag wat opvliegender wil. Hoodie Allen (Vrijdag – Dance Hall) is voor de mensen die hun hiphop graag met wat pop zien vermengd worden. Russ (zaterdag – Marquee) is ook heel leuke, frisse hiphop. En dan verkoopt hij plots, zonder airplay en zonder dat magazines erover schrijven, TRIX in Antwerpen uit. Russ is duidelijk iemand die in de onderstroom leeft met een heel jonge fanbase. We zijn dan ook benieuwd wat dat gaat geven.

 

“Ik wil eigenlijk gewoon niet weten wat De Ideale Wereld allemaal zal uitsteken”

 

Iets helemaal anders nu. De Wablief!-tent was in een ver verleden ook een podium voor stand-up comedy. Dit jaar zien we De Ideale Wereld geboekt staan. Wat mogen we daarvan verwachten?
Ze doen drie shows en ze doen overdag ook iets in de Petit Bazar, ons rariteitenkabinet. Het uitgangspunt is dat het de “Ideale Wereld Fandagen” zijn en toevallig valt Pukkelpop samen op dezelfde plek. Althans dat is hoe Otto-Jan het mij heeft uitgelegd. Ik heb al veel zotte dingen gehoord en gezien, maar ik ben zelf vooral heel benieuwd. Ze willen elke dag iets anders doen en ze gaan op de weide ook beelden schieten, die dan later in de show zullen terugkomen. Er komen heel wat gasten, al dan niet muzikale gasten. Ik weet bijvoorbeeld uit goede bron dat Otto-Jan goed bevriend is met Jo Vally.

Ook vaste personages zoals Sociaal Incapabele Michiel en Didier van de hobbyhoek zullen aanwezig zijn. Eigenlijk wil ik niet weten wat ze allemaal gaan uitsteken, want ik zou graag zelf ook verrast willen worden. Ik hoop dat ik de tijd kan vinden om zelf eens te gaan kijken (lacht). Ze hebben alvast een groot scherm gevraagd en we hebben al enkel vragen gekregen waarvan we dachten: oeps, zullen we dat wel goedkeuren? We zijn heel benieuwd wat het uiteindelijke resultaat zal zijn. Één tip: de Wablief!-tent is een kleine tent; best op tijd afzakken.

Recht over de Petit Bazar wordt naar jaarlijkse gewoonte het zweet uit de lijven gedanst in de Boiler Room en de Dance Hall. Wij hebben Lone met fluo omcirkeld, net als Detroit Swindle en Swindle. Toevallig drie namen waar het woord “live” achterstaat. Dance-acts stappen meer en meer van achter de draaitafels en proberen er een heuse show van te maken.
Om te beginnen met Swindle: die komt met zijn live band en moet je zeker eens googlen. Het is iets tussen jazz, hiphop en funk in. Hij zit zelf achter de toetsen en heeft ook een goede drummer. Heel typisch aan zulke acts is dat ze heel jazzy opbouwen om dan future bass-gewijs alles te laten losbarsten. Ik heb daar het volste vertrouwen in.

Detroit Swindle komt met een show die vergelijkbaar is met wat ze twee jaar geleden op Dour gedaan hebben, want ze hebben een gitarist, een saxofonist en een drummer bij zich. Ook daar lekker opbouwen en wegdansen. Op Dour heb ik zelfs heel de set gedanst en dat gebeurt niet veel.

Wat Lone betreft: ik heb zijn nieuwe plaat enkele maanden geleden binnengekregen: pure jungle. Een beetje wat The Prodigy deed op de oude platen. Hij staat getekend onder R&S, wat dan ook weer een stempel is waarvan je kwaliteit mag verwachten. Je moet eens beelden van hun live show bekijken; wat die drummer allemaal doet, is gewoon waan-zin-nig! De ene breakbeat na de andere, onnavolgbaar. Veel jungle en rave dus, maar zijn oudere werk gaat wat meer richting techno. Ik ben heel benieuwd.

Wie ik zelf heb gezien op Dour dit jaar en zeker wil aanraden is Fatima Yamaha. Wat veel mensen niet weten is dat dat Bas Bron van De Jeugd Van Tegenwoordig is. Veel funk, veel soul, heel warm ook. Ik heb op Dour die tent niet vaak vol zien lopen tot hij achter de draaitafel plaatsnam. Zijn plaat is ook zes of zeven jaar oud, maar begint dankzij de underground nu pas echt te leven. Hij heeft natuurlijk de laatste jaren veel tijd in De Jeugd moeten steken. Het blijft natuurlijk maar wat draaien aan de knopjes, maar het is zo goed gedaan, zo dansbaar! Ik heb op Dour opnieuw niet stilgestaan.

Van hetzelfde laken een broek: Bob Moses. Heel mooie, warme, melodieuze muziek. Ik hou zelf heel erg van melodie en de zanglijnen zijn heel rustig en mooi opgebouwd. Ik weet dat Charlotte De Witte ook heel erg fan is en hem absoluut wil zien. Eigenlijk is die hele line-up in de Castello op vrijdag echt de moeite waard. 

 

“Mijn vrouw mag niet gaan kijken naar Craig David, of ik ben haar kwijt”

 

Eppo Janssen: Over knopjes draaien gesproken: in de Booth heb je op vrijdag ook Hunee, die de keet daar afsluit. Een echte cratedigger, die met de brede glimlach heen en weer wiegt tussen disco, Afrobeat en verloren gegane housenummers. Ik heb hem eens bezig gezien en ik heb geen enkele plaat herkend. Maar oh zo dansbaar! Dat hou je bijna niet meer voor mogelijk.

Tijdens Hunee wordt het dan wel snel over en weer lopen naar The Lift, waar Whitney in intieme kring het beste van zichzelf zal geven.
Ik heb Whitney al een stuk of vier keer gezien dit jaar. Dat is typisch zo’n band die alle showcasefestivals doet om zich in de kijker te spelen. En elke keer veroveren ze mijn hart volledig. Zeer mooi, de perfecte zomermuziek eigenlijk. Ik hoop dat er een zwoel briesje door The Lift zal waaien. Het zal ook zaak zijn om vroeg af te zakken naar die kleine tent want ik kan nu al zeggen dat het halflegendarisch zal worden.

De guilty pleasure van Kim en mij: Craig David. Ik merk het ook in alle vrouwelijke tiplijstjes - dat van Eva De Roo bijvoorbeeld - dat Craig David enorm populair is bij de vrouwen. Mijn vrouw mag niet gaan kijken of ik ben haar kwijt! Een paar weken geleden waren we in Brighton bij zijn show; een soort halve live show met een dj. Hij brengt de ene hit na de andere en hij is zo’n womanizer. Ik werd er zelf ambetant van! (lacht) Maar hij brengt het zo goed en is op dit moment ook terug enorm trending. Denk maar aan zijn guestspots bij Major Lazor. De tent zal afgeladen vol zitten met hitsige vrouwen, dat staat vast.

Craig David is dan misschien wel de grootste vrouwenmagneet dit jaar, maar er loopt ongetwijfeld ook knap vrouwvolk op de Pukkelpodia waar je vrouw wil dat jij ver weg van blijft. Wie staat allemaal op dat lijstje?
Dat weet mijn vrouw ondertussen ook al, maar ik ben een heel grote fan van Warpaint. Jenny Lee is een heel knappe madam. Ik weet nog dat ik haar voor de eerste keer zag. Toen kende ik de groep slechts van enkele nummers. Ik had toen nog geen enkele foto of videoclip gezien. En zij stond daar in zo’n afschuwelijk kleed, maar ze kwam zo goed over, ik was onmiddellijk verkocht. Pas op: muzikaal ook hoor. Ze gaan dit jaar heel wat nieuwe nummers brengen. Ik ben blij dat we ze ook vrij laat gezet hebben, want er zou echt wel eens een magische sfeer kunnen rondhangen op dat moment. De zweverige muziek leent zich daar perfect voor.

En nu we het toch over vrouwen hebben: Sevdaliza is ook een schoontje en een geweldige artieste. Zij is een Rotterdamse met Iraanse roots, die heel wat verschillende kunstvormen in haar muziek verwerkt. Een zeer mooie naam die heel betoverende muziek maakt. Mijn grote tip voor Pukkelpop dit jaar. Ik zal er nog niet veel over zeggen, maar het is echt speciaal. Anders dan anders.

Wij kijken ook uit naar de headliner in The Shelter op zaterdag: Marky Ramone’s Blitzkrieg. Klopt het dat The Ramones de enige band is waar jij een handtekening hebt aan durven vragen?
Dat klopt inderdaad (lacht). Dat was in 1991, het jaar dat Nirvana ook op Pukkelpop speelde. Dat was één jaar waar ik echt handtekeningen gejaagd heb. Ik was fan van Sonic Youth en Dinosaur Jr. En The Ramones natuurlijk, die staan nog steeds in mijn top drie van beste bands aller tijden. Gewoon puur qua live ervaring alleen al. Daar toets ik nog altijd heel wat gitaargroepen aan af.

Er moet een soort van urgentie in de muziek zitten, zoals bij The Ramones. Je hoorde gewoon dat zij muziek moesten maken. Ze zijn ook bijna allemaal gestorven niet lang nadat ze gestopt zijn met muziek maken. Ze zijn eigenlijk gestorven omdat ze niet meer konden doen wat ze graag deden.

Van Marky Ramone wordt er echter gezegd dat hij er niet echt bij hoorde. Hij is er dan ook wel later bijgekomen als drummer. Maar we hadden zo iets van: komaan, het is de laatste avond, laten we met een hele tent lichtbeneveld nog eens allemaal “Hey ho let’s go” zingen. We hadden daar evengoed een dj kunnen zetten, die die platen gewoon afspeelt, maar ik denk dat we met een live groep voor meer sfeer zullen zorgen.

Zelf speelde je ook in een band, namelijk Cornflames. Tot onze grote vreugde lijkt er een voorzichtige comeback aan te komen. Hebben jullie al opnameplannen?
Er zijn wel plannen om iets te doen. Later dit jaar zullen die beslist wat concreter worden. In het voorjaar zou er toch iets moeten komen. Daar hebben we onszelf eigenlijk toe verplicht. Hoogstwaarschijnlijk zal dat iets in de vorm van een split single zijn. Ik denk niet dat wij nog de band zijn om een volledig album te dragen.

Met wie we de plaat zullen delen, weten we nog niet. Dat kan gerust een jonge band zijn. Maar er zijn ook echt bevriende bands zoals Supergenius, met leden van Rise And Fall, Hitch en Wiegedood, waar we echt mee aan het praten zijn. Maar op dit moment hebben er uiteraard andere zaken prioriteit.

Pukkelpop vindt plaats van 17 tot en met 20 augustus in Kiewit, nabij Hasselt. Alle info, hierzo!


August 11, 2016
Joris Roobroeck