Emma Bale - Op deze plaat beschrijf ik echt de dingen waar ik van wakker lig of over nadenk

Op deze plaat beschrijf ik echt de dingen waar ik van wakker lig of over nadenk

Emma Bale heeft het derde deel van een ambitieus drieluik uitgebracht. Het album ‘333’ verwijst naar de engelennummers ‘333’. Zo wordt het getal drie geassocieerd met groei op alle vlakken. Ze stelt de nummers binnenkort voor in Gent en Leuven. Gaat dat zien!

Het album heet '333', de derde plaat van de trilogie. Hoe kijk je terug op de eerste twee platen?

Emma Bale: Ik blik er met veel liefde op terug. Ik ben blij dat ze zo goed ontvangen zijn geweest. Mensen hebben zich herkend in de songs. De kleine afwijking, die ik heb gemaakt qua genre, viel in de smaak. Ik ben superblij en megafier dat ik de nummers nu op de wereld kan loslaten.

De derde plaat bulkt van de puurheid. Was dat vooraf de grondgedachte om een dergelijke cd te gaan maken?

Ja, ik wist al lang dat ik opnieuw een persoonlijke plaat wou maken. Ik doe dat eigenlijk altijd, maar deze is nog persoonlijker. Het zijn echt de dingen in het leven waarbij ik me vragen stel. De dingen waar ik van wakker lig of over nadenk, heb ik kunnen beschrijven. Ik denk dat die thema’s met liedjes in drie talen ervoor zorgen dat ik zo nog net ietsje dichter bij het publiek kan komen. Daar ben ik blij om.

De titel verwijst naar de zogenaamde engelennummers. Leg je dat toch nog eens uit?

In de numerologie staat het getal drie voor groei, positiviteit, creativiteit. Het zorgt ervoor dat je in je kracht gaat staan of het moedigt je aan om dat te doen. Geloof in je eigen intuïtie. Toen ik die getallen zo vaak zag terugkomen, besefte ik dat ik op het juiste pad zat. Dat was een leuke bevestiging. Uiteindelijk vind ik het ook de perfecte titel van de plaat. Die lag niet op voorhand vast. Het is "along the way" gekomen. Of het nu gaat om geestelijke, persoonlijke of financiële groei, het zien van het engelennummer 333 betekent dat dit jouw moment is om ervoor te gaan. Drie moedigt aan om te geloven in je eigen kracht en te vertrouwen op je intuïtie. Het gevoel, dat ik op het juiste pad ben, heb ik nu voor het eerst echt.

Je hebt op het album samengewerkt met Nina Van Sampermans en ook met Willem Ardui (Blackwave.). In hoeverre hebben zij een stempel gedrukt? Of is dit echt honderd procent een Emma Bale-plaat?

Ik heb alles zelf een beetje in de hand kunnen houden, maar uiteraard was dit teamwork. Nina en Willem zijn twee mensen die zich heel goed kunnen schikken naar de persoon met wie ze werken. Ze waren gewoon een katalysator voor wie ik ben. Willem is vooral de muzikale vertaler geweest van wat ik kwijt wou. Ik was onder de indruk van zijn Nederlandstalige werk. Het bleek een perfecte match. De eerste schrijfsessie leverde het prachtige Lavender Salt op, een nummer dat verscheen op de ep '3.1.', het eerste deel van dit drieluik. Willem bracht zijn ervaring mee als producer. Nina heeft mij dan weer geholpen met de dingen die ik wilde zeggen. Haar talent voor melodie en songstructuur vulde mijn visie aan. Samen creëerden ze een vernieuwend geluid dat trouw bleef aan de kern van mijn muziek. Beiden hebben mij hard geholpen met het realiseren van wat ik voor ogen had.

In 'De Slimste Mens Ter Wereld' kondigde je aan dat op de plaat zelfs jouw oma te horen zou zijn.

Op het laatste nummer van de plaat, Sunny Side Of The Street, heeft ze een voetspoor in de vorm van haar stem nagelaten. Mijn oma is altijd de persoon geweest waar ik het meest naar opkeek. Ze is altijd een supervrolijke dame. Ze vormde de ideale afsluiter op het laatste stuk van dat nummer. Ik wist niet goed wat ik daarmee wou doen. Mijn oma belt mij altijd en als ik niet opneem, laat ze altijd een voicebericht achter. Eén van die berichtjes heb ik nu gewoon op de plaat gezet.

Wat vond ze ervan?

Ze was heel emotioneel, toen ze het hoorde. Ook voor mij is dat nummer heel persoonlijk geworden. Ik vind het echt fijn dat ik die band met haar heb kunnen vereeuwigen. We bellen echt heel vaak en ik heb ondertussen al veel voicemails van haar verzameld. Ik vind het te gek dat haar stem nu ook op een project van mij staat. Ik ga haar altijd kunnen terughoren. Ook als ze er niet meer zal zijn.

Een nieuwe plaat moet ook gespeeld worden. Hoe groot is de honger naar het podium?

Groot, vooral omdat ik er echt naar uitzie om te laten zien wat we hebben voorbereid. We hebben echt een mooie show in elkaar gestoken. Ik ben gegroeid als persoon, ook als liveartiest. Dus zie ik er erg naar uit om dat te tonen in Gent en Leuven.

Naast je eigen werk, vertolkte je ook een nummer op het hommagealbum ‘Vos’ voor Luc De Vos. Van Soms Vraagt Een Mens Zich Af maakte je een heel eigenzinnige versie, die je ook zal brengen op het tributeconcert in de Lotto Arena.

Ik was nog redelijk jong, toen hij stierf. Ik zing nu zelf in het Nederlands en dus spreekt het voor zich dat Luc wel een inspiratiebron is, net zoals hij dat is voor iedereen, die in het Nederlands schrijft. Hij is één van de pioniers en zeker ook een grote trendsetter om pop en rock te combineren met de Nederlandse taal. In dat opzicht vind ik het superbijzonder dat ik een nummer van hem mag coveren. Noelle, de manager van Gorki, heeft me gezegd dat Luc mijn versie heel mooi zou gevonden hebben. Dat was fijn en bijzonder om te horen.

In 2025 zal het tien jaar geleden zijn dat je eerste single Run verscheen. Hoe kijk je terug op dat decennium? Sta je waar je hoopte te staan?

Ik heb het gevoel dat alles nog moet beginnen. Het was een periode van tien jaar zoeken en experimenteren. Dingen uitproberen en opnieuw beginnen. Ik denk dat ik die fase achter mij kan laten en er volop voor kan gaan. Natuurlijk heb ik al een MTV Music Award en een MIA in de wacht gesleept en daar ben ik zeker dankbaar voor. Het was soms waanzinnig wat er de laatste tien jaar allemaal is gebeurd in mijn leven, maar mentaal heb ik het gevoel dat ik nu pas weet wat ik artistiek wil doen. Met alles wat ik de laatste tien jaar heb geleerd, wil ik nu een nieuw hoofdstuk schrijven.

Naast jouw muziek ben je natuurlijk ook nog bezig met andere dingen. Je hebt met ‘Split’ een mooie podcast over jongeren van gescheiden ouders gemaakt voor de VRT en natuurlijk was er je deelname aan 'De Slimste Mens'. Hoe belangrijk zijn die nevenprojecten?

Ze zijn belangrijk, omdat het anno 2024 iets moeilijker is om muziek aan de man te brengen. Die zijsprongen laten ook de persoon achter de muziek zien. Ik vind het zelf altijd leuk, als ik weet waar de mens achter de artiest allemaal mee bezig is in zijn leven. Die dingen doe ik dus om mijn muziek wat meer bekendheid te geven. Hopelijk lukt dit ook voor ‘333’.

Emma Bale stelt ‘333’ voor op 21 november in het Wintercircus in Gent en op 29 november in het Depot in Leuven.

21 november 2024
Steven Verhamme