Efterklang Dour Parcours - 'Als een glas stuk gooien en het dan opnieuw samenstellen'

Dour Parcours - 'Als een glas stuk gooien en het dan opnieuw samenstellen'
Tussen meer dan tweehonderd bands kan het al eens moeilijk worden om een groep te vinden die er écht uitspringt. Wij geven er u alvast één op een bladje: het prettig gestoorde Deense collectief Efterklang. Met muziek die met de beste wil van de wereld niet te klasseren valt, pakken ze ongetwijfeld elk hart zonder veel moeite in. Wij hoorden opper-Efterklanger Casper Clausen uit over België, festivals en het ontstaan van hun wondere muziek.


In het verleden hebben jullie al veel in België gespeeld en deze zomer kunnen we jullie opnieuw tweemaal aan het werk zien: op het Dour Festival en op de Feeërieën. Hou je van België?
Clausen: Ja, zeker! Het is altijd een ietwat speciale plaats geweest voor ons omdat we één van onze eerste concerten buiten Denemarken hier gespeeld hebben. Sindsdien hebben we heel veel fantastische en grappige ervaringen opgedaan in België. Het publiek geeft een perfecte respons en we hebben hier ook al veel vrienden gemaakt.
 
Heb je dan speciale herinneringen aan België of een optreden hier?
Clausen: Ik herinner me ons eerste optreden in Brussel in de AB tijdens het Domino Festival in 2005. We hadden de hele dag gereden van Praag, waar we de dag voordien gespeeld hadden, en waren ontzettend moe. We hadden dan ook helemaal geen verwachtingen. Maar plotseling stonden we in die mooie concertzaal met zeshonderd ongelofelijk gemotiveerde en bezielde mensen. Dat optreden staat nog steeds in onze top tien van beste optredens die we ooit gespeeld hebben.
 
Hou je ervan om op festivals te spelen? We kunnen ons voorstellen dat het soms moeilijk kan zijn om jullie muziek op een festival te brengen.
Clausen: Tuurlijk! Er heerst altijd een speciale sfeer op festivals. Alles is groter: het publiek is groter, het aantal groepen is groter en er zijn veel meer toeschouwers die je voor de eerste keer aan het werk zien, meer dan we gewend zijn. Het voelt eigenlijk wat als een test op school, je voelt je altijd wat zenuwachtig. Ik moet ook wel zeggen dat we tot nu toe enkel maar goede ervaringen gehad hebben met op festivals te spelen. Nu zijn we ook op een punt gekomen dat we ons goed genoeg voorbereid voelen om op de grotere podia te spelen.
 
Veranderen jullie je setlist wanneer jullie op festivals spelen of blijft die ongeveer hetzelfde als in een zaal?
Clausen: Waar we optreden speelt altijd een rol bij het samenstellen van onze setlist. Festivalpodia missen over het algemeen dat intieme gevoel dat we dikwijls gebruiken wanneer we clubconcerten spelen. Uiteraard willen we dat gevoel ook meenemen naar de festivals maar we proberen om een breder beeld te schetsen door nummers uit te kiezen die niet teveel gebaseerd zijn op kleine details.
 
Efterklang kent wisselende bezettingen. Hoe beslissen jullie wie er zal meewerken aan een album of wie er meegaat op tour?
Clausen: Dat is een soort van natuurlijk proces. Normaal gezien zijn we met een veel kleiner en gefocust team wanneer we aan muziek werken in de studio. Het lijkt ons logisch om live alle mensen te betrekken die in de loop van het proces een rol gespeeld hebben, simpelweg omdat dat een sterkere band creëert.
 
Hoe ontstaan nummers eigenlijk bij Efterklang?
Clausen: Het laatste album, ‘Parades’, voelde aan alsof we een beeldhouwwerk aan het maken waren. Het heeft ons anderhalf jaar gekost alvorens het eindelijk af was. Het begon met kleine ideeën en schetsen waarop we dan verder bouwden. We voegden nieuwe stukken en instrumenten toe aan die schetsen en plotseling voelde het alsof elke song begon terug te praten. Schijnbaar voelde het gewoon natuurlijk aan om sommige dingen in nummers te steken en heel verkeerd om andere dingen te doen. Op een gegeven moment voelden we dan gewoon dat een song af was.
 
Het lijkt ons heel moeilijk om zulke rijke songs, die opgebouwd zijn in zoveel verschillende lagen, live te brengen. Hoeveel voorbereiding neemt dat in beslag?
Clausen: Het heeft ons ongeveer twee maanden gekost om onze muziek om te zetten in liveversies. Wat we gedaan hebben is simpelweg vergeten hoe de plaat klonk omdat we wilden dat de liveversies anders klonken en voelden. We hebben ons dus geconcentreerd op hoe we de structuren van de nummers onthoudden. Het is iets als je een glas voorstellen, het op de grond gooien en het dan opnieuw proberen samenstellen. Het was alleszins een leuk proces.
 
Wij zijn benieuwd naar het resultaat.
 
Efterklang speelt op zondag 20 juli op het Dour Festival en op woensdag 27 augustus samen met Taxi Taxi! op de door de AB georganiseerde Feeërieën.
 

November 8, 2008
Tom Weyn