dunk!records - De minder voor de hand liggende artistieke lijn en het visuele aspect typeren ons
Meestal werken ze achter de schermen, maar voor de Week van de Belgische Muziek wilden wij absoluut een aantal Belgische labels onder het voetlicht brengen.
Kan je jezelf even voorstellen?
Dunk!records is een Belgisch undergroundlabel dat de focus legt op de underground instrumental postscene en tevens sterk inzet op de artistieke meerwaarde van het medium vinyl.
Uiteraard geen label zonder label manager! Wout Lievens (32) startte tien jaar geleden met dunk!records en deed aanvankelijk ook alles zelf: van de communicatie, de planning met de bands en de gedetailleerde aanlevering van alle materiaal in de juiste formaten tot de verpakking en verzending van de goederen voor de klant.
Wout: "Toen ik het label opstartte in 2011 was ik nog student aan het KASK in Gent. Daar studeerde ik een jaar later af als mediakunstenaar en ging aan de slag als zelfstandig cameraman, terwijl ik ook het label verder uitbouwde. Pas in 2016 maakte ik de beslissing om alles in te zetten op het platenlabel en ging ik er voltijds aan werken. Vanaf 2018 komt daar de activiteit van dunk!pressing bij. Daarom krijg ik nu versterking van Joris en Artuur om het label verder draaiende te houden."
Joris De Bolle (35) staat als communicatieverantwoordelijke sinds eind 2019 in voor alle communicatie met bands en interactie op social media en het online dunk!zine.
Joris: "Als vrijwilliger bij het gelijknamige festival draai ik al enkele jaren mee in de communicatie tussen bands, publiek en dunk. Voor ik hier aan de slag ging was ik voltijds actief als regent op verschillende scholen en nadien als deskundige bij een overheidsdienst. Muziek is evenwel altijd een passie geweest en stiekem ook een droom om professioneel te kunnen in bezig zijn. En sinds 2019 sta ik in voor het uitwerken van releaseplanningen en communicatiestrategieën in nauwe samenwerking met bands en andere partners."
Artuur Bruwier (25) is voorlopig de laatste versterking bij dunk!records. Hij verzorgt alle orders en communicatie naar klanten.
Artuur: "Ik sta in voor alles wat packaging en customersupport betreft. De verwerking van orders en de klanten tevreden houden dus. Maar hier en daar komt ook wat video- of montagewerk mijn richting uit: video's uit het festivalarchief, dunk!sessies, teasers, content voor socials, ... Sinds kort help ik ook in de vinylperserij bij het persen van vinylplaten, het controleren van de kwaliteit en finaal ook bij het verpakken en verzenden van de afgewerkte orders. Voor ik bij dunk!records terecht kwam, werkte ik onder meer voor een theater- en evenementenbureau, deed ik hier en daar wat foto- en video-opdrachten en daartussenin vooral veel interimwerk. Uiteindelijk bracht netwerken, gepassioneerd en geïnteresseerd blijven en vrijwilligerswerk me naar deze inspirerende werkplek."
Kan je je label toelichten?
Het label is, zoals ons festival, gericht op instrumentale rockmuziek en is grotendeels te vatten onder de noemer postrock / postmetal. De bands op het label komen uit België, maar evenzeer uit andere Europese landen alsook de VS en Australië. Bij het releasen van de muziek hechten we ook veel belang aan het fysieke aspect. Zo brengen we alles uit op 180 gr gekleurd vinyl, geperst op onze eigen machines met het nodige oog voor kwaliteit. Hoewel we focussen op een undergroundgenre, kent dit wel een zeer sterke globale community en door samen te werken met andere labels komen onze titels ook aan de andere kant van de wereld terecht en helpen we zo bij het uitbouwen van een fanbase voor de groep binnen de community.
Kan je vijf recente en/of toekomstige releases van het label aanstippen?
Wanneer we een plaat via het label uitbrengen, komen er heel wat aspecten bij kijken, die dan weer voor elke band anders zijn. Dat maakt het niet zo gemakkelijk om er vijf uit te kiezen. Enkele albums die een kantelpunt betekenen voor het label zijn zeker en vast de volgende releases:
Kokomo - 'If Wolves'
Met deze plaat is het allemaal begonnen in 2011. Toen de band op ons festival speelde en ons later contacteerde om de nieuwe lp uit te brengen, was de beslissing snel genomen. De rest is geschiedenis en ondertussen verkocht het album ook twee represses volledig uit en de vervolgalbums doen het eveneens bijzonder goed.
We Lost The Sea - 'Departure Songs'
Deze release werd door ons uitgebracht in 2016 (origineel uit 2015). Het is tevens het eerste instrumentale werk van de band en kon heel wat mensen binnen de community en ook daarbuiten erg bekoren. Het wordt niet voor niets gezien als één van de topalbums uit de derde golf binnen de postrock en bestaat ook als live album 'Live At Dunk!fest 2017'.
Russian Circles - 'Live At Dunk!fest 2016'
Met het label brengen we in het verlengde van het festival af en toe ook live albums uit. De eerste live at dunk!festival was weggelegd voor Russian Circles, een postmetalmastodont die toen het festival afsloot. Bassist Brian Cook vertelde daarover dat ze aanvankelijk niet op de hoogte waren dat alles opgenomen werd, maar dat dit voor hen het beste werkte: "Going into a show with the plan of documenting it on record was never really something we were too excited about. Too much pressure. Good shows aren't a matter of playing everything perfectly; it's a matter of creating a good vibe."
In het tienjarig bestaan van dunk!records willen we, zeker in het kader van de Week van de Belgische Muziek, toch wel de spotlight op onze Belgische artiesten zetten. Naast All We Expected [†], Astodan, Celestial Wolves, Euryale [BE/DE, †], Hæster, Ilydaen [†], Lethvm, Mantis, Motek [†], Stories From The Lost, Terraformer, The Void Of Expansion [BE/SE] en Turpentine Valley hebben we ook deze fijne releases (op komst):
Eleanora - 'MERE'
Sludge-hardcoreband die als eerste release onmiddellijk een split-ep uitbrachten met niemand minder dan Amenra. Het is hen oneer aandoen om hen het kleine broertje te noemen, maar de rauwe vocals en snedige riffs doen natuurlijk veel aan de zielsverwanten denken. Edoch, 'MERE' is verrassend melodisch gelaagd en biedt een stevige afwisseling voor wie al eens wat harder wil knikkebollen. Sinds november uit en ook zo goed als uitverkocht. Sterke release, me dunkt (pun intended).
Go March - 'III'
De krautrockers die de songs niet kruiden met Sauerkraut, maar dansbare elektronische invloeden toevoegen. Een handelsmerk dat voortvloeit uit de vorige releases. Het zorgt voor een frisse wind op het label, maar toont aan dat we openstaan voor het brede spectrum binnen instrumentale muziek. Want ja, ze zijn wel instrumentaal. Er is ook een sterke link met onze dunk!studios, waar ze het album opnamen bij in-house geluidstechnieker Jannes Van Rossom (dunk!studios). Eerste single Zipp is reeds beschikbaar en werd bijzonder goed onthaald op de nationale radio. Hou deze in de gaten! Het album verschijnt op 23 april.
Black Narcissus - 'Where The Flowers Grant You Wishes'
In negenennegentig procent van de gevallen worden wij gecontacteerd door de bands met de vraag om een plaat uit te brengen. Heel soms verschijnt iets op onze radar, waarna wij de band contacteren. Zo gebeurde dat ook met Black Narcissus. Het moet wel gezegd worden dat de band al gekend was: ze speelden het voorprogramma voor andere label-bands en openden in 2019 ons Forest Stage tijdens het festival. Het nieuwe album deelden ze digitaal al in december, waarop we hen voorstelden om die op vinyl te persen. Het artwork is prachtig, de muziek van bijzonder goede productie en dat maakte het voor ons een gemakkelijke beslissing. Dankzij ons partnership met A Thousand Arms zal dit album ook beschikbaar zijn in de VS, vanaf 26 februari.
Wat is je favoriete, Belgische plaat (niet van je eigen label)?
Zoals in de vorige vraag is een favoriet kiezen niet gemakkelijk, zo niet onbegonnen werk. Er spelen immers vele zaken mee: een album kan muzikaal en/of technisch fantastisch zijn, maar veel hangt ook van de context af, of je de plaat live hebt kunnen beleven, welk gevoel op het moment speelt. Bovendien is dat voor ons drie echt totaal iets anders. Schotel ons Steak Number Eight ('The Hutch'), Sohnarr of Ignatz & De Stervende Honden ('Deadbeat Freedom') voor en de naald gaat op de plaat.
Wat onderscheidt jullie label van het andere aanbod (Belgisch, internationaal)?
Ons label onderscheidt zich in een minder voor de hand liggende artistieke lijn, versterkt door het festival dat het genre al sinds 2005 promoot. Ook de extra aandacht voor het visuele aspect van de releases is een handelsmerk - hetgeen we bijvoorbeeld terugvinden in de cover van Black Narcissus, de Ranges en We Lost The Sea albums, de [ B O L T ] collaborations en alles waar grafisch ontwerper Xavi Forné (Error! Design) aan meewerkt.