Diamantairs De muren laten spreken

De muren laten spreken

Diamantairs zijn het Antwerpse hiphopduo Cloos en Pasi. Ze stellen hun gelijknamig debuut  voor. Pennen In Blauw, de huidige single, werd op youtube meer dan zevenendertigduizend keer bekeken. Volgens verschillende bronnen deden ze er vier jaar over om het album in te blikken. De beiden heren komen uit verschillende bands -en projecten (o.a. 2000Watt) en hebben daarnaast hun eigen label Eigen Makelij. Genoeg stof om een hele biografie over te schrijven maar we houden het bij een interview.



Wie of wat zijn de Diamantairs?
Cloos: Ik en Pasi op raps. Met twee hebben we ons gelijknamig debuut uit en we hebben het voor een groot stuk zelf geproducet. Voor een aantal nummers hebben we voor de beats beroep gedaan op enkele producers. Yello heeft meegewerkt aan de eindproducties en mixen en werkt daarnaast ook live mee (op keyboards, controllers, laptop en vocoder, nvdr) waardoor sommige nummers live iets extra's krijgen.

Is Diamantairs een project of een groep?
Pasi: Een band, omdat we het niet houden bij één album. Daarnaast zijn we momenteel getekend bij het Nederlandse label Topnotch waardoor de verwachtingen hoger liggen. Ook komen we beiden uit dezelfde groep, 2000Watt. Cloos en ik voelen elkaar heel goed aan op muzikaal vlak en we kennen elkaar al sinds onze jeugd. 

Cloos: Zelf beschouw ik het eerder als een project dat al vier jaar geleden aan het werken was aan nummers tussen allerlei andere projecten door, Maar sinds een jaar zagen we de nummers naar een album toegroeien en hebben we besloten om naar buiten te treden als een groep.

Hoe reageerden jullie groepsgenoten van 2000Watt op Diamantairs?
Pasi: Eerst waren we van plan om een tweede album met 2000 Watt te maken. Maar vanwege allerlei mixtapes waarop tal van nieuwe nummers van 2000Watt voorkwamen, vonden we de tijd rijp voor iets nieuws.

Cloos: 2000Watt is uit zichzelf stilgevallen. Er was geen breuk. De andere leden zijn momenteel ook bezig in verschillende bands.

Pasi: We hebben trouwens net met Diamantairs ons zegje gedaan in het programma 101Barz waar we vroeger al met 2000Watt stonden. Als je daar terechtkomt, besef je dat je band over potentieel beschikt. Want de lat wordt daar heel hoog gelegd.

Jullie gaven daarnet aan dat er vier jaar over het album is gedaan. Vanwaar die lange periode?
Pasi: We waren niet de hele tijd intensief bezig met het schrijven van het album van Diamantairs door de tal van andere projecten en nummers van diamantairs (Fik Ze, Lichten Aan) die werden uitgegeven in de compilaties 'Volume 1,2,3,4,5 ' van Eigen Makelij.

Cloos: Voor het debuut van Diamantairs hebben we de beste, nieuwe nummers geselecteerd. Het was van groot belang dat dit album er zou staan als één verhaal. Heel veel nummers zijn niet op het album terechtgekomen. Aan Tafel is een nummer waarvan bepaalde strofen al jaren oud waren en sommige recenter, maar ze bleven nog altijd vers klinken. En dus is dat nummer op het album terechtgekomen.

Vanwaar de naam Diamantairs?
Pasi: Dit is als een grap ontstaan. Ik werk in de Diamantbank als schoonmaker en het was mijn gewoonte om na het werk af te spreken met Cloos tot ik vier jaar geleden na mijn werk bij hem langskwam en hij zei: “Hier, onze diamantair.”

Pennen In Blauw is de eerste single van jullie debuut. Waarom precies dat nummer?
Pasi: Enerzijds vanwege de tekst waarin we vertellen dat het lang stil was rond ons en de kans bestond dat we door veel mensen waren afgeschreven. Uiteindelijk leggen we in de hook uit hoe dat kwam. Ook zie je in de clip veel verwijzingen (Het gasmasker staat bv. voor buiten adem zijn, nvdr). 

Cloos: Pennen In Blauw is de blues van de magere jaren voordien van je af schrijven .

Hoe zit dat met de samenwerking met Beatgrinders?
Pasi: Ik heb met die gasten nog in de groep Apostrope gezeten en in andere projecten. Met die kerels ben ik opgegroeid en ik zie hen wekelijks. Dat er een samenwerking kwam was vanzelfsprekend.

Zijn jullie teksten maatschappijkritisch?
Cloos: Niet expliciet maar tussen de lijnen door merk je soms wel bepaalde gevoelens die dat oproepen o.a. in Redeneer, een nummer dat ik had geschreven toen ik voor de zoveelste keer te horen had gekregen dat ik mijn appartement uit moest.

Pasi: De regel “De stad spreekt maar ik spreek terug Barz “, is een verwijzing is naar onze burgemeester. Het is niet dat ik een hele track aan hem wijdt, maar het zit er subtiel in verwerkt.

Cloos: We zijn beiden maatschappijkritisch ingesteld, maar hebben niet de nood om daarmee te gaan uitpakken. Wat niet wegneemt dat we bijzonder veel respect hebben voor artiesten, die dit wel doen.

Waarom hebben jullie gekozen voor het Nederlands?
Cloos: Wij hadden altijd al het idee dat rappen in het Nederlands kan werken en aanslaan bij een breed publiek.

Pasi: Ik rap van mijn dertiende in het Nederlands, maar heb wel uitstapjes gemaakt naar het Engels. Toch besefte ik al snel dat ik lyrisch beter weg kon met mijn moedertaal. Als je in het Engels rapt, hoor je sneller fouten in klanken.

Cloos: Voor hiphop speelt het lyrische een grote rol. Dus kan je je maar beter uitdrukken in de taal waarmee je bent opgegroeid.

Jullie zijn getekend bij het Nederlandse label TopNotch, dat gekend is voor zijn Nederlandstalige hiphopartiesten. Zijn er in België ook labels terug te vinden die hiermee bezig zijn?
Cloos: Er is ons eigen label Eigen Makelij, waarop we al ons vorig materiaal onafhankelijk hebben uitgebracht. Vanaf een bepaald moment kwam er interesse vanuit TopNotch om ons debuutalbum uit te brengen.  Bij hen zijn we getekend onder een artiestencontract  (financiën, distributie, nvdr) en de rol van Eigen Makelij is de lokale promotie en het artistieke waardoor we over bijzonder veel vrijheid beschikken als artiest. We zijn de derde act van Eigen Makelij, die getekend is bij TopNotch.

Waarom zijn jullie met het hiphoplabel Eigen Makelij begonnen?
Cloos:Toen we het debuutalbum van 2000Watt uitbrachten, waren we heel gedreven en wilden we dat dit absoluut op de markt kwam. In die tijd leerden we ook een aantal bands kennen (Tourist, Antraks, …, nvdr). Al die bands werkten aan een cd. We vonden het nodig dat deze bands meer aandacht kregen en dan hebben we besloten met hen te gaan praten en de krachten te bundelen.

Pasi: We zijn begonnen met Antwerpse hiphopgroepen, maar dat is geëvolueerd naar heel Vlaanderen (o.a. Safi & Spreej, nvdr). We willen werken aan een platform voor Vlaamse hiphopacts.

Wat is er veranderd in de Vlaamse hiphop tegenover tien jaar geleden?
Cloos: Meer belangstelling. Als je vroeger naar een hiphopfeestje ging, was iedereen in het publiek zelf een rapper. Nu merk je dat er meer fans komen naar een concert, waaronder veel jongeren.

Pasi: Als ik vroeger vertelde dat ik met rappen bezig was, werd er vaak neerbuigend naar me gekeken. Als ik die mensen vandaag tegenkom, dan hebben ze bewondering voor ht feit dat ik er nog steeds mee bezig ben en uiten ze respect daarvoor. Ook vanuit de media is er nu veel meer interesse en respect.

Live werken jullie niet met een dj, wat nog steeds geen conventionele keuze is voor een hiphopact. 
Cloos: Dat was een voorstel van Yello. Hij zei dat er vandaag meer te doen is op livegebied dan enkel achter een draaitafel te staan. Door die keuze krijgen we live ook meer mogelijkheden om te improviseren.

Wat hopen jullie te bereiken met dit album?
Pasi
: Veel optredens. Het is even geleden dat we nog full optredens hebben gedaan.

Cloos: Toen we met 2000Watt stilvielen, hebben we compilatieshows gedaan met Eigen Makelij. Daarvoor werden steeds veel gasten uitgenodigd, waardoor we zelf maar voor enkele nummers op het podium stonden. Nu staan we in de spotlight en het wordt een hele uitdaging om lange shows te brengen.


April 13, 2014
Carlos Dyckmans