DeeExpus - In DeeExpus heb ik van de vrijheid genoten

Als er dit jaar één band de concurrentie aankan met de even hoogstaande als hapklare progrock van It Bites (dat straks zijn dertigste verjaardag viert met een nieuw album), dan is het wel DeeExpus. Geholpen door een geweldige productie en de bijdragen van Marillions Mark Kelly, moet ‘The King Of Number 33’ één van de progsensaties van 2012 worden. Wij spraken met Kelly over zijn onverwachte zijstap.

In DeeExpus heb ik van de vrijheid genoten



DeeExpus is in de eerste plaats het geesteskind van gitarist/toetsenist Andy Ditchfield. Na het uitstekend ontvangen debuut ‘Half Way Home’ (2008) is het tweede album meer een groepsproject geworden. Het serveert een fraaie les in catchy, progressieve rock, inclusief strakke ritmiek en popgevoelige melodieën. Zanger Tony Wright draagt de nummers overtuigend. En in het afsluitende Memo zit er nog een opmerkelijke gastbijdrage: niemand minder dan eightiesidool Nik Kershaw zorgt hier voor beklijvende zanglijnen.    

Opener Me and My Downfall gaat meteen verschroeiend van start, met naast een klagerig refrein evengoed speelse gitaarriffs en vette moogsolo’s. Maybe September is één en al toetsenhemel met open, heldere akkoorden alsof het nog hoogzomer is.

Maar hét topstuk uit de galerij is het zesluik en titelnummer The King Of Number 33, zesentwintig minuten lang “Pomp and Circumstance” zoals alleen Britse progbands dat kunnen leveren. Het zal ons benieuwen of het komende It Bites-album ‘Map of the Past’ hetzelfde niveau zal halen.
Maar ter zake, we hebben immers vragen genoeg voor Mark Kelly. Vragen zoals:

Hoe kwam je eigenlijk bij DeeExpus terecht?
Mark Kelly: Men vroeg me een pianotrack op te nemen voor één nummer, maar geleidelijk voegde ik steeds meer toe aan het album. Voor zover mijn werk voor Marillion het toelaat, ben ik vast bandlid. Alleen zal ik niet meetouren omwille van mijn gehoorproblemen. Aan het volgende album zal ik ook meewerken wanneer het komende Marillionalbum klaar is.
 

Is je gehoorprobleem nu opgelost?

Het is al gebeterd. Op een bepaald moment was ik helemaal doof aan mijn linkeroor. Het gehoor kwam terug, maar het is nog niet zoals het vroeger was. Ik probeer blootstelling te vermijden. Bij Marillion gebruiken we in-ear-monitoren zodat je het geluid zelf kunt regelen. DeeExpus speelt in kleinere zalen, waar iedereen op het podium dicht op elkaar staat en men zonder monitoren speelt. Dat is een pak luider en dat kan ik nu niet verdragen.

Jullie label earMUSIC maakt deel uit van de Duitse gigant Edel. Heeft jouw betrokkenheid de band aan een contract geholpen?

Ik denk het wel. Maar dit is echt goede muziek en deze band verdient het dus.

Hoe zou je de stijl van DeeExpus omschrijven?

Het is ongetwijfeld progressieve rock, soms wat retro, maar ook met heavy rock en metal in de lijn van wat Steven Wilson doet met Porcupine Tree. Het is een goede combinatie van  sterke popmelodieën en interessante arrangementen.

Is de manier van werken anders bij DeeExpus dan bij Marillion?

Bij het schrijven van het album ‘The King Of Number 33’ was ik niet betrokken, maar het verschil is duidelijk. DeeExpus legt zich eerst toe op alle muziek en de teksten moeten zich aanpassen. Bij Marillion is het net andersom. Daar dicteert het verhaal de richting die de muziek uitgaat. Als muzikant ben ik meer geïnteresseerd in de muziek, dus heb ik in DeeExpus genoten van die vrijheid.

Ben je verrast door de revival van de progrock?

Eigenlijk niet. Ik geniet er echt van. Bands als Opeth, Blackfield en Guilt Machine boeien me wel. Maar groepen zoals Pendragon en IQ, die in de jaren tachtig in de slipstream van Marillion opdoken, interesseren me niet bijzonder.

Hoe staat het tegenwoordig met Marillion?

Het nieuwe album is geschreven. We zijn nu bezig met de opnames. We verwachten dat die afgerond zijn in juni, voor we op tournee gaan in de VS. De planning is een release in september. Het wordt een collectie van een achttal songs, waarvan twee langere. Ze gaan over diverse onderwerpen, dus verwacht geen conceptalbum. Het zal erg melodieus klinken, een beetje als ‘Afraid Of Sunlight’.

‘The King Of Number 33’ van DeeExpus verschijnt bij earMUSIC en wordt in de Benelux verdeeld door V2.  
24 maart 2012
Christoph Lintermans