Coco Jr. - Optreden is verslavend

Optreden is verslavend

Op de tracklisting van ‘Rediscovered’, de nieuwe cd van Cocojr. staan liefst veertien songs, allemaal eigenzinnige bewerkingen van grote hits uit onze muziekgeschiedenis. Het zijn all time favorites van Cocojr., ondertussen al vierenvijftig, die hij op een originele manier wist te "vertalen" naar zijn eigen zwoele en zomerse stijl. Een streepje reggae in een sexy jasje is dus nooit veraf in dit geval. Op de tracklist vind je klassiekers als Suspicious Minds van Elvis, Tonight van David Bowie & Tina Turner en Human van The Killers. Een gesprek met de sympathiekste kaalkop van Vlaanderen dringt zich op.

Waarom koos je ervoor om een coveralbum te maken?

Op vraag van radiozender JOE bewerkte ik een aantal maanden geleden dertien weken lang een nummer uit hun Top 2000. Zo stak ik onder mee nummers van Lou Reed en Nina Simone in een nieuw jasje. Het was één grote speeltuin, ook al was ik nummers aan het schrijven voor een nieuwe eigen plaat toen de vraag kwam. Achteraf blijken alle covers samen hetzelfde verhaal te vertellen als de nummers die ik al had. Het zijn geen lukraak gekozen liedjes; het is eerder een soort conceptplaat met songs van mijn helden.

Hoe heb je de keuze gemaakt in de lange lijst van Joe FM?

Voor mij waren de teksten heel belangrijk. Als je een verhaal wil vertellen, moeten de teksten passen binnen de synopsis. De meeste liedjes zijn ook songs waarin ik “gewoond” heb. Het zijn nummers die ik al ooit heb gebracht in de oorspronkelijke versie. Eens je die in de vingers hebt, kan je de volgende stap zetten. Ik kende elk detail en op den duur zijn het ook mijn eigen kindjes geworden. Veel van die songs, ik denk aan Suspicious Minds en Tonight zijn op zich ook al covers (van respectievelijk Mark James en Iggy Pop, nvdr).

Hoe moeilijk het was om een monument als Perfect Day van Lou Reed een Cocojr.-jasje aan te meten?

Er werd gezegd dat Lou het onder meer over zijn heroïneverslaving had, maar voor mij moet je ’t nummer eerder zoeken in de seksuele sfeer. Als je een dag doorbrengt in gezelschap van een mooie madam, heb je meer zin om met haar het bed in te duiken dan een shot heroïne te zetten, bij wijze van spreken. Dat was de insteek voor mij. Ik heb gelukkig ook recent enkele perfecte dagen meegemaakt en heb de song daaraan vastgehangen. Connectie is het toverwoord van deze plaat; connectie met de songs, maar vooral ook met de muzikanten en tussen de muzikanten onderling. Alleen zo kom je tot een goede groove. De volgende stap is dan de connectie met het publiek.

Het was tweeëntwintig jaar geleden dat je een plaat maakte. Hoe was het om opnieuw de studio in te duiken?

Het voelde vertrouwd aan, maar tegelijk was het heel lang geleden. In 1997 nam ik mijn laatste volledige plaat op. Voor ‘Rediscovered’ heb ik samen gewerkt met muzikanten die ik al heel lang ken. Het zijn niet alleen straffe studiomuzikanten, maar tevens de mensen met wie ik al jaren op een podium sta. Als producer moest ik wel een paar drempels over bij het gebruiken van de modernste computerprogramma’s, maar toch werd de plaat organischer en natuurlijker opgenomen dan mijn vroegere werk. Dat hoor je ook.

Hoe groot is de honger naar het podium na al die jaren nog?

Het is iets dat ik niet zou kunnen missen. Vorige zomer waren er weken dat ik elke dag heb gespeeld. Dat heeft me enorm veel energie gegeven. Het was moeilijk om te landen na die zomer. Optreden is verslavend; ik wil dat zo lang mogelijk blijven doen.

Welke ambities blijven er nog te realiseren voor jou?

Dat is vrij simpel: ik wil connectie blijven hebben met mensen. Dan is mijn leven geslaagd. De band met muzikanten hou ik ook graag intact. Als ze me zeggen dat ze graag met me spelen, is dat het mooiste compliment dat ik kan krijgen. Zo lang die band er is, blijf ik een gelukkig mens.

Alle info op www.cocojr.com/.

16 maart 2019
Steven Verhamme