Cherry Glazerr Als Iggy Pop nooit een shirt draagt, waarom zou ik dat dan doen?

Als Iggy Pop nooit een shirt draagt, waarom zou ik dat dan doen?

Het lijkt wel een kindertuin als wij boven komen in Huis 23 waar Cherry Glazerr op ons wacht voor een interview en dat blijft eigenlijk het hele interview lang zo. Toetseniste Sasami Ashworth leeft zich uit op de buffetpiano, die daar staat, terwijl de andere twee - drummer Tabor Allen en zangeres-gitariste en songschrijfster Clementine Creevy - luidop het deuntje meekwelen. Het is nu al duidelijk dat dit geen gewoon interview wordt.

Jullie zijn nog vrij “nieuw” hier. Hoe zouden jullie zelf je muziek omschrijven?
Clem Creevy
(na een lange, algemene stilte): Bruin, gezouten, roze, kaas,…

OK, dit wordt dus één van die interviews (hilariteit). Je bent erg jong met muziek begonnen. Heeft dat zijn invloed op wat en hoe je nu speelt?
Clem Creevy
: Geen idee eigenlijk. Ik kan dat alleen maar bekijken vanuit mijn eigen standpunt. De band is wel van line-up veranderd in al die tijd, maar om daar voor mezelf over te oordelen is moeilijk. Je verandert wel. Ik schreef Haxel Princess toen ik veertien was en toen schreef ik ook over de dingen waar veertienjarigen mee bezig zijn. De volgende plaat kwam er toen ik negentien jaar oud was. Dan heb je een heel ander perspectief.

Is het feit dat er twee vrouwen in de band zitten van belang voor de band, voor de teksten?
Clem Creevy: Opnieuw moeilijk in te schatten, maar ik denk van niet.

En toch ben je erg begaan bent met de strijd tegen sexisme en al wat daarmee samenhangt.
Clem Creevy: Da’s waar. Maar eigenlijk zou iedereen die strijd tegen sexisme moeten aangaan, ongeacht of het nu een man of een vrouw is. Ik ben wel degelijk iemand, een persoon, een mens,…

Sasami Ashworth (langs haar neus weg): En toch.... ’s Nachts doet ze iets waarbij ze ondersteboven in de kast kruipt. Dus ik ben daar niet helemaal zo zeker van. (hilariteit)

Dat gevecht lijkt ook terug te komen in je songs. Told You I’d Be With The Guys is er daar één van.
Clem Creevy
: Absoluut. Wij zijn wel degelijk feministen, die eraan werken om de patriarchie te ontmantelen. Niet alleen in het dagelijkse leven, maar dus ook op het podium en in de studio moet je dat overstijgen.

Is het niet moeilijker voor een vrouw om succesvol te zijn in de muziekbusiness?
Gezamenlijk en door elkaar:
Dat geldt voor alles, niet alleen voor de muziek. Wat is er niet moeilijker voor een vrouw?

Clem Creevy: Vrouwen werden teruggedrongen naar een plaats waar ze moeten zwijgen en luisteren. Een stem hebben is nu eenmaal een bedreiging voor de patriarchale structuur van deze wereld, waarop de economie en het leven in het algemeen gebaseerd is.

Eerder dit jaar verschenen er foto’s waarop je topless optrad. Beschouw je dat als een statement?
Clem Creevy
: Iggy Pop draagt nooit een shirt. Is dat een statement? Als hij dat niet hoeft te doen, waarom zou ik dat dan moeten?

Toen je aan dit album begon, wat voor sound had je dan in gedachten?
Clem Creevy: Geen enkele eigenlijk. We proberen dat net te vermijden. Je probeert gewoon eerlijke, echte muziek te maken.

Tabor Allen: De muziek is de leidraad doorheen het proces.

En achteraf dan?
Clem Creevy: Ik denk niet dat het als wat dan ook klinkt. Maar misschien ben ik vooringenomen.

Je teksten zijn grappig. Trash People is bijvoorbeeld nogal, euh… “speciaal”.
Clem Creevy
: Dat kan je wel zeggen. Eigenlijk ben ik daar gewoon door een stream of consciousness toe gekomen. Beschouw het als een snapshot van het dagelijks leven van Cherry Glazerr. (lacht)

Hebben jullie inbreng in de teksten?
Tabor Allen
: Ongetwijfeld zou Clem suggesties in aanmerking nemen, als we die zouden maken.

Sasami Ashworth: Maar eigenlijk staan wij helemaal open voor al wat er uit haar mond komt. Omdat onze onderlinge verhouding berust op vertrouwen, is daar ook geen nood aan. Uiteraard hebben we daar allemaal een eigen mening over, maar we hebben geen behoefte om elkaar een bepaalde richting uit te duwen. We hebben gewoon afgesproken dat iedereen eerlijk is met elkaar.

Clem Creevy: We zitten net samen in deze band omdat we denken dat elk van ons goed is in wat hij of zij doet.

Sasami Ashworth: Soms denk ik wel eens dat zij gek is (Creevy barst in lachten uit), maar daar blijft het dan bij.

En hoe zit het met de muziek? Hoe beginnen jullie aan een song?
Clem Creevy
: Ik begin gewoonlijk met gitaar spelen en de teksten volgen dan, naargelang de melodie. En dan gooien we het in de groep en werken we dat uit.

Woordspelletjes lijken belangrijk te zijn. Neem nu de albumtitel ‘Apocalipstick’…
Tabor Allen:
Dat is een porte-manteauwoord, het bewust samenvoegen van twee woorden tot een nieuw woord.

Clem Creevy: Het is gewoon een grappige titel.

Sasami Ashworth: Het was nooit de bedoeling om een verwijzing naar de apocalyps en naar lippenstift te maken. We hebben ze gewoon samengevoegd, meer niet.

Het bubblegumachtige artwork is ook erg mooi.
Tabor Allen
: Het werd gemaakt door een vriend van ons, Malachi Ward. Hij had een idee van hoe het eruit zou moeten zien. We zijn samengekomen; hij heeft enkele schetsen gemaakt; wij hebben één en ander voorgesteld. We wilden per se een soort van sci-fi-look en hij zat sowieso al in die sfeer.

Ook comedy zou belangrijk zijn in je muziek.
Clem Creevy
: Waar haalt iedereen die informatie toch?

Euh, je leest één en ander als je een interview voorbereidt.
Clem Creevy
: Maar het klopt wel. We lachen de hele tijd door. Wij amuseren ons rot.

Tabor Allen: Als we op een vliegtuig zitten, zijn we dan weer niet zo erg geliefd.

Sasami Ashworth: Ik heb inderdaad nooit geweten dat vreugde vervelend kon zijn voor andere mensen tot ik met die twee op tournee ging. (Hilariteit) Maar ze zijn gewoon jaloers op hoeveel plezier wij maken.

Clem Creevy: Het is gewoon een deel van ons. Wat voor zin heeft het om jezelf ernstig te nemen.

Gaat het zo op het podium ook?
Clem Creevy: Absoluut. Toen ik mijn shirt uitdeed tijdens dat optreden, sloeg Sasami voortdurend op mijn kont met een flipflop van Tabor.

Sasami Ashworth: Ik dacht dat ze me in het ootje namen met het formaat van die flipflop, maar hij heeft gewoon zo’n reusachtige voeten. Ik had erop kunnen surfen, op die flipflop.

Jullie touren momenteel door Europa voor een paar concerten. Is het verschil groot met spelen in de VS?
Sasami Ashworth: Het publiek verschilt echt wel van land tot land. De mensen van het label zeiden ons dat het een goed teken was dat de mensen in Engeland na het optreden ons absoluut persoonlijk de hand wilden schudden. Hier in Europa speel je elke dag in een ander land met weer andere regels voor wat “normaal” is. Maar wij willen uiteindelijk gewoon plezier maken op dat podium.

Tabor Allen: Van achter het drumstel kan je het publiek niet eens zien, dus mij maakt het sowieso niks uit. Of er nu iemand is of niet…

Als je het album beluistert, evolueert de muziek van pop naar punk. Was dat toeval of opzet?
Clem Creevy
: Het was inderdaad min of meer de bedoeling dat de meer gestructureerde songs vooraan zaten en dat er een soort van evolutie was naar de meer experimentele, minder gestructureerde liedjes. Zo hebben we de tracklist opgebouwd.

Waarom dan precies zo?
Clem Creevy
: We hadden een aantal verschillende volgordes geprobeerd en deze leek het meest passend, het leukste ook.


January 17, 2017
Patrick Van Gestel