bwaa - Wij bieden aan wat er rondom ons opborrelt
Meestal werken ze achter de schermen, maar voor de Week van de Belgische Muziek wilden wij absoluut een aantal Belgische labels onder het voetlicht brengen.
Kan je jezelf even voorstellen?
Roel en Victor, millennials. Wij hebben samen het label opgericht, oorspronkelijk als platform voor eigen werk (muziek bij Roel, film bij Victor). Vanaf 2019 begon het meer richting muzieklabel te evolueren na de release van ‘Zij Ziet Het Zonnige’. We cureren samen het label, Victor richt zich bij releases vooral op grafische aspecten, Roel meer op audio-technische.
Kan je je label toelichten?
Er begint de laatste tijd meer en meer een "genre-free" denkgolf te ontstaan. En wij staan zeker achter dat basisidee. Wij houden van spontane, oprechte muziek. Vaak, maar zeker niet altijd, uit zich dat in een improvisatorisch karakter in de muziek - zoals bij Kabas, Kreis, Suura. Een andere mogelijke uiting is speelsheid en naïviteit (wat wij zeker niet als pejoratieve term zien) - zoals Karel Van Deun, Lennart Heyndels, Sumi en onze volgende release (5 maart!).
Kan je vijf recente en/of toekomstige releases van het label aanstippen?
Een selectie in mijlpalen:
Onze eerste release, nog van Roel zelf: 'We Zullen Wel zien E' (2015).
Uitgebracht op amper twintig cassettes, artwork nog zelf geknipt en geplakt. Uit nostalgie?
De eerste release van iemand anders: Karel Van Deun - 'Zij Ziet Het Zonnige' (2019)
Ligt ons zeer na aan het hart om meerdere redenen. Het blijft een ongelooflijk prachtig album en daarbij komt nog het feit dat de opnames op het moment van release al vijftien jaar oud waren. Het album was - onbegrijpelijk - nog nooit uitgebracht en we speelden al een tijd met het idee om dit zelf te doen. Zeer trots op wat het uiteindelijk geworden is, ook door het prachtige artwork van Broos Stoffels.
De eerste persoon die zelf met muziek bij ons kwam aankloppen: Suura - 'Luwte' (2020)
Het was nogal vreemd en onverwacht om plots een mail te krijgen van iemand die we niet kenden, met de vragen of hij bij ons mocht releasen. We waren allebei direct volledig mee met de muziek, dus beter had het niet kunnen lopen. Helaas is de release, zoals bij zovelen, behoorlijk in het water gevallen door de pandemie. Dus bij deze: koop die cds / cassettes en steun hen!
De eerste elektronische: Lennart Heyndels - 'Halling' (2020)
Lennart kwam naar ons met zijn onderzoek in modulaire synthese en sampling en had ook nog een paar drones in de achterzak. Dat maakte ons blij.
Onze volgende!
5 maart komt ‘Rapper!’ uit van Karen Willems en Jürgen Augusteyns. We noemen het onze eerste "extraverte" release, tegenover de veelal introspectieve muziek die we tot nu toe hebben uitgebracht. Karen en Jürgen hadden elkaar nog nooit ontmoet, toen ze samen aan een residentie begonnen in CC Strombeek. Dit album is een selectie van de hopen muziek die ze daar opnamen.
Wat is je favoriete, Belgische plaat (niet van je eigen label)?
Op moment van dit schrijven: 'Kyoto' van Joachim Badenhorst. Alleen al door het nummer Klein Zwijntje.
Wat onderscheidt jullie label van het andere aanbod (Belgisch, internationaal)?
Wij denken dat het niet - en zeker niet in de huidige situatie - gepast is om een individualiserende houding aan te nemen tegenover andere labels, iets wat deze vraag vrij snel uitlokt. Uiteindelijk is elk label een medium voor de creativiteit die zich in die specifieke omgeving afspeelt. Wij bieden dus ook aan wat er rondom ons opborrelt: muziek die anders mogelijk over het hoofd wordt gezien. Wat we zelf wel heel belangrijk vinden bij bwaa is dat we er zelf niets aan willen verdienen. We willen het label uiteraard draaiende houden, maar al de rest gaat rechtstreeks naar de muzikanten.
Dat zal ons zeker al wel onderscheiden van een deel van de andere labels?