Butch - Je kan nooit twee keer in dezelfde rivier springen

Nieuws uit de hoek van Duitse (of wat had u gedacht) technoveteraan Butch: de man start een nieuw label op en richt zijn vizier daarvoor op experimentele b-kantjes. Bovendien staat er opnieuw werk op stapel met Ricardo Villalobos. Gekke wendingen en dus tijd voor een babbel!





Met een pak ervaring dankzij releases op Desolat, Cocoon, Hot Creations, Great Stuff Recordings en Snatch lijkt het dat je ondertussen alles gezien hebt. Staan er nog dingen op het to do-lijstje?

Butch: Er zijn zo veel legendarische labels en ik respecteer ze allemaal. Maar mijn genoegdoening hangt niet af van die erkenning. Ik maak muziek omdat ik ervan hou en ik voel me gelukkig dat ik dat kan doen. Mijn focus ligt op het creatieve proces. Dus de resultaten - op welk label het dan ook uitkomt - zijn welkom en mooi, maar maken niet veel uit. Mijn to do-lijstje is eigenlijk altijd hetzelfde: het nieuwe werk nog beter maken dan het vorige.

Ook je dj-carrière bracht je al overal. Van sets in Fabric en op Time Warp tot resident in Watergate of in Sankeys op Ibiza. Vind je het überhaupt nog spannend wanneer er een nieuwe booking binnenrolt?

Elke keer opnieuw. Neem nu Watergate bijvoorbeeld. Dat is elke keer opnieuw cool want ik kan er steeds nieuwe muziek, die intussentijd is uitgekomen, opleggen. Een oude Griek, Heraclitus, zei ooit: "Je kan nooit twee keer in dezelfde rivier springen." Mijn set is elke keer anders. Ik ben anders. De vibe is anders. Er staan andere mensen. Alles verandert.

Je begon ondertussen een eigen label, Otherside. Is dat dan een voor jezelf gecreëerde uitdaging?

Ik vond dat sommige, meer experimentele muziek of diepere nummers steeds naar de b-kantjes werden verdrongen. Gewoon omdat labels ook voor een financiële redenering moeten zorgen. Ik wil dat omdraaien en de nadruk op muziek leggen die door een dj enkel op magische, erg zeldzame momenten wordt opgelegd. Zo’n muziek doet iets met je brein en je ziel: je voelt iets; het is holistisch, Body, mind and soul. Eens iets anders dan de doorgaans lijfelijke muziek die je steeds hoort.

Voor het label haalde je Hohberg aan boord, iemand die we nog nergens tegenkwamen. Waar moeten we deze percussionist van kennen?

Van zijn symfonische concerten in en rond Mainz (grijnst). Ik werk al sinds 2007 met hem samen. Hij maakt verschillende soorten muziek en is een echt passioneel genie. Eens zijn nummers afgewerkt zijn, laat hij ze meteen liggen. Dan is hij al bezig aan iets nieuws. Vandaar dat je nog nooit releases van hem zag. Nu is hij ook volwassener dan ooit en hij begint zich af te vragen of er niets met zijn muziek gedaan kan worden. Hij is als gist: steeds beter wordend in zijn kleine kamertje(lacht). Het is slechts een kwestie van tijd voor hij iets de wereld instuurt.

Jullie doel is dus om experimentele soundscapes te brengen, die zowel in de club als thuis in de luisterzetel passen. Moeten we dan aan namen als Aphex Twin, Brian Eno en The Orb denken?

Dat zijn al flinke namen. Vooral Aphex Twin inspireerde me in het verleden. Maar ik denk dat we nog iets anders, iets unieks maken. De vergelijking is een eer, maar ik zou je liever eerst enkele dingen laten horen vooraleer het tegen het werk van een andere artiest af te wegen. Elk geluid op een Otherside-release heeft z’n doel. Alles is bedacht met een doel en zo worden de dingen multidimensionaal. Het staat overal los van en spreekt voor zichzelf.

Dit verhaal lijkt wat op dat van Thomas Von Party. Hij is gonzo bij Turbo en bereikte zowat alles samen met broer Tiga, maar zoekt nu nieuwe oorden op met het Multi Culti-label, dat echt weirde, psychedelische dingen brengt. Komen jullie visies overeen?

We hebben voor Otherside niet echt bepaalde labelconcepten gecheckt om in iemand zijn stappen te volgen. Naast een label is Otherside ook de naam voor het project van Hohberg en mij. Het zal ook de naam zijn van onze debuutplaat. Tot dusver hebben we nog geen andere artiesten gevraagd, maar we staan er wel voor open. Alleen ligt de lat erg hoog. We willen echt holistische muziek, geen body music. Nu ja, via deze weg wil ik wel een grote shoutout sturen richting Multi Culti. Geweldige muziek, mannen! Keep up the good work!

Er komt ook muziek aan van ButRic, je project samen met Ricardo Villalobos. Dat komt dus niet noodzakelijk uit op Otherside?

Ik zie Ricardo de komende weken. We zullen inderdaad nieuwe muziek maken, maar ik weet nog niet of het op Otherside past. Afwachten…

Villalobos wordt wel eens de prins van het hele techno- en housegebeuren genoemd. Hoe kwamen jullie terug bij elkaar voor de verderzetting van ButRic?

Hij steunt me al van het begin. Hij kende mijn b-kantjes vanop MBF. We kwamen elkaar tegen op een feestje en het klikte meteen. We delen een bepaalde visie over muziek. Dus stuurde ik hem enkele nummers. Hij vond ze cool en bracht ze uit op zijn Sei Es Drum-label. Sindsdien bleven we contact houden, op een natuurlijke en organische manier. Hij is inderdaad echt een van de grootste artiesten van het moment en dat hij me dan steunde van bij het begin is geweldig. Het is gek om met hem te kunnen werken. Zo vriendelijk!

Zie je het Otherside-label als een soort verzekering? Je bent muzikant en artiest, maar zonder inkomen kan je dat niet zijn. Is het dus ook een economische beslissing?

Haha, I wish. Iedereen, die nu nog geld wil verdienen met een label, zit met zijn hoofd nog in de jaren negentig. Dit label is mijn manier om ruimte te creëren voor muziek die een eigen platform nodig heeft. Het was dus echt een gevoelsmatige keuze.

Op 30 augustus speelt Butch in Café d’Anvers.

31 mei 2014
Ben Moens