Buscemi Buscemi begint vol vertrouwen aan de festivalzomer

Buscemi begint vol vertrouwen aan de festivalzomer
Het is intussen al tien jaar geleden dat Buscemi zijn eerste single uitbracht. Intussen heeft hij zijn vijfde langspeler uit en draait hij tientallen binnen- en buitenlandse artiesten door zijn mixer. Deze zomer staat zijn festivalagenda al goed volgeboekt. Het begint op Couleur Café, waar hij een live set speelt.


Wat houdt dat bij jou in, een live set?
Het grote verschil met mijn dj-sets is dat ik tijdens een live set alleen eigen nummers breng, samen met een band. Wij vormen een zevenkoppige band die bestaat uit drie blazers, een ritmesectie en de zangeres Isabelle Antena, die ook al op mijn platen te horen was. Zelf speel ik live keyboard, verzorg ik de samples en doe ik de mixes.
 
Was dat voor jou geen grote aanpassing, om als dj met muzikanten te gaan samenwerken?
Welnee, ik heb eigenlijk al vanaf het begin met muzikanten samengewerkt. Maar in het begin was dat af en toe eens een gastmuzikant die ik uitnodigde in de studio. Dat is nu uitgegroeid tot een grote band en het is enorm leuk om met zoveel op een podium te staan.
 
Waarom ben je dan nog niet met die band in de studio gedoken?
Ik ben voornamelijk een sample-artiest. Ik vind dat eigenlijk de optimale manier van werken. Ik heb mijn eigen studio en kan nummers maken wanneer ik wil. Soms gebeurt het wel eens dat ik iemand vraag om bijvoorbeeld een trompetstuk in te spelen, dat ik dan opnieuw sample. Ze beïnvloeden soms ook op hun manier mijn muziek, wat ik absoluut geen probleem vind. Op mijn laatste album (Retro Nuevo, nvdr) staat zelfs een nummer dat ik samen met iemand via het internet gemaakt heb, dat was een fantastische ervaring.
 
Je bent vooral bekend om je latin- en jazzinvloeden, maar in je laatste album zaten wat meer oosterse invloeden. Hoe komt dat?
Ik was het eigenlijk een beetje beu om het label ‘lounge’ op mij geplakt te krijgen. Ik heb de laatste jaren ook veel gereisd, bijvoorbeeld naar de Balkanlanden. Daar ben ik in contact gekomen met plaatselijke muzikanten en ben ik geïnteresseerd geraakt in die muziek. Je kan daar in sommige winkeltjes lp’s met die muziek kopen voor een appel en een ei, en die ben ik dan gaan samplen. Ook had ik een paar Bollywoodfilms gezien en die vond ik erg leuk.
De Balkanmuziek zit momenteel trouwens in een hype, merk ik. Ik wou mijzelf ook niet blijven herhalen en wou tonen dat ik overal voor opensta. Ik denk trouwens ook dat het daardoor is dat de laatste plaat het zo goed doet.
 
Je speelt binnenkort op Couleur Café. Op het zelfde moment spelen Daan en Ziggy Marley. Waarom moeten we naar jou komen kijken en niet naar hen?
(lacht) Dat is een moeilijke vraag! Ik weet het niet, ik heb nog niet zo nagedacht over marketingtheorieën. Ik denk gewoon dat we een goede band hebben en dat je bij ons terecht kunt voor zowel harde als kalmere dingen, vooral dan door de zangeres en de muzikanten. Ik heb er wel vertrouwen in: de try-outs waren zeer goed. Maar Daan is evenzeer ambiance!
 
Ga je zelf nog wat optredens meepikken op Couleur Café?
Ik ging er vroeger zelf heel vaak gewoon als bezoeker naartoe, maar dit jaar heb ik nog geen tijd gehad om de affiche te bekijken. Ik kan voorlopig enkel Manu Dibango aanraden. Ik weet niet waar hij tegenwoordig mee bezig is, maar ik heb al zijn oude platen en die zijn fantastisch.

Foto: Johannes Vande Voorde

November 8, 2008
Lander Lenaerts