Bertrand Flamang - Je publiek evolueert mee

Je publiek evolueert mee

Liefhebbers van jazz en aanverwante genres kunnen dit jaar opnieuw hun hart ophalen tijdens Gent Jazz. Ook dit jaar biedt de affiche een mix van nationaal en internationaal gerenommeerde artiesten met Sting en Van Morrison als absolute headliners. De gezellige Bijlokesite is opnieuw het toneel voor dit festival dat een breed publiek aanspreekt. Organisator Bertrand Flamang is maar wat blij dat Gent Jazz helemaal terug is van weggeweest.

Overheerst opluchting nu jullie terug kunnen organiseren?

Bertrand Flamang: Opluchting is niet het juiste woord. Ik was wel ontgoocheld toen het een aantal jaar niet doorging omwille van de pandemie. We hebben twee heel zware jaren achter de rug. Nu zijn we helemaal back in business, maar we weten niet hoe het publiek zal reageren. Ik zal pas opgelucht zijn als het festival op alle vlakken goed is verlopen. Qua muziek, bezoekers en financieel.

Het publiek hunkert naar concerten, dat merk je overal. Hebben jullie dat gevoel ook in Gent?

Heel zeker. De goesting bij de mensen is groot, zeker bij ons jonger publiek. Ikzelf ben een vijftiger, ik hoor qua enthousiasme bij de groep jongeren, maar bij een aantal leeftijdsgenoten is er toch enige gelatenheid. Ze kijken het aan en zijn er graag terug bij, maar zijn niet enthousiaster dan anders. We nemen veel namen mee uit het verleden, maar die concerten werden telkens uitgesteld. Zo zijn er mensen die al vier jaar uitkijken naar Sting. Die zijn nog net iets gretiger.

Hoe moeilijk is het om een evenwichtige affiche samen te stellen?

Dat is niet zo moeilijk als je loskomt van je eigen smaak. Er gebeurt heel veel in de muziekscene en er beweegt één en ander. Dat wil ook zeggen dat je publiek mee evolueert. Een bepaalde generatie muzikanten is er niet meer of is te oud geworden om grote tournees te doen, maar een nieuwe generatie staat op.

Wie zouden de revelaties kunnen worden op Gent Jazz 2022?

Nabou Claerhout, Lady Blackbird en vooral Dishwasher. Die zie ik uitgroeien tot een potentiële headliner voor de toekomst. Die zijn ongelofelijk sterk. Judi Jackson hadden we in 2019 als revelatie van het festival. Voor haar was dat het eerste concert op een podium groter dan een club. Het was een grote stap die ze met heel veel energie en présence genomen heeft. Sylvie Kreusch en Meskerem Mees staan al lang op onze lijst. We hebben gezocht om die in een leuke combi te kunnen presenteren. Destijds waren dat opkomende namen, nu zijn dat echt al artiesten van het moment die zijn doorgegroeid. Het gaat dus snel. Youn Sun Nah is in sommige landen al bekender, maar in België krijgt ze moeilijk voet aan grond, terwijl ze een vocaal fenomeen is.

Hoe hoog liggen de verwachtingen bij headliners als Sting en Van Morrison of ga je daar onbevangen naartoe?

Ik kijk zelden meer uit naar een concert van een headliner dan van een minder grote naam. Als Sting op ons podium zal staan, zal het me natuurlijk wel iets doen, omdat hij mij met zijn eerste platen enorm beroerde en omdat hij ook affiniteit heeft met jazz. Die annuleringen waren zo'n klap dat we toch blij gaan zijn, als we de eerste noten horen en hij de eerste zinnen gezongen heeft.

Is de concertsite op de Bijloke veranderd in vergelijking met enkele jaren terug?

Het blijft dezelfde setting als de editie 2019. Toen hadden we bijgestuurd door het hoofdpodium negentig graden te draaien. Die opstelling blijft behouden dit jaar. De Bijloke blijft onze thuis, maar is wel een moeilijke concertsite, zeker productioneel. Alles moet je omzichtig behandelen. De locatie wordt niet groter omdat je met grotere artiesten uitpakt. We hadden tweemaal zoveel tickets kunnen verkopen voor concerten van Sting en Van Morrison. We hebben destijds Björk gedaan op het Sint-Pietersplein.

We bekijken het telkens weer om uit te wijken, maar dit jaar leek ons dat niet ideaal. Met onze grote namen is onze site soms toch een beperking, maar qua sfeer en de groene omgeving is de Bijloke fantastisch. We bieden een setting aan die niet veel groter mag zijn voor namen als Meskerem Mees, Melody Gardot en Agnes Obel. We zetten in op beleving. Dat is quasi even belangrijk als de muziek. Bij ons komen mensen om te luisteren, niet om te feesten. Dat vraagt van ons publiek meer inspanning. Je hebt dus ook rustpunten nodig om te ontspannen. Die krijgen ze zeker op onze site. Het blijft hoe dan ook een belangrijk aandachtspunt.

Wanneer ga je tevreden zijn na afloop van Gent Jazz 2022?

Een succesvolle muzikale editie is een combinatie van een paar concerten die altijd zullen bijblijven, enkele bands die doorbreken en een paar levende legendes die beklijven. Dat zou dit jaar wel eens Daniel Lanois kunnen zijn. Na de zomer zullen we weten of we naar de volgende editie kunnen gaan zonder problemen en zonder druk op de ketel. Het is een luxe dat we dit mogen organiseren met ticketprijzen die bewust laag gehouden worden. We zitten bij de groep minder dure festivals voor het aanbod dat we bieden. Ik hoop dan ook dat mensen gestimuleerd worden om te komen, ook voor de minder grote namen.

www.gentjazz.com

Foto: Bruno Bollaert

3 juli 2022
Steven Verhamme