Bart Peeters - Aan inspiratie geen gebrek

'Live 2015 - 2016', zo heet het ultieme live album voor wie de magie van een avondje Bart Peeters in huis wil halen. De plaat biedt een indrukwekkende doorsnede van de Nederlandstalige carrière en grootste hits van Bart Peeters, alsook het kruim van zijn meest recente album ‘Op De Groei’. In totaal goed voor twintig live songs. Peeters zelf is laaiend enthousiast en dat straalde hij ook uit in een fijn gesprek. We hadden niets anders verwacht.

Aan inspiratie geen gebrek



Was dit het ideale moment om een live cd uit te brengen?
Een logisch moment is misschien een nog betere verwoording. We hebben vorige week de laatste concerten gespeeld van de ‘Op de groei’-tour in de Roma in Antwerpen. Oorspronkelijk ging het er maar één zijn, maar het zijn er toch twee geworden. Uiteindelijk kwamen we zo aan honderd grote theaterconcerten tijdens de tour. Voor ons was dat een punt.

We zijn alweer verwend door het publiek. Het was de beste tour die we tot nog toe hebben gedaan. Bij zo’n theateroptreden speelden we telkens een uur voor de pauze en na de break nog eens anderhalf uur. Dat is toch wat anders dan zo’n concert op een zomerfestival waar je maar een uur of ietsje meer krijgt en je als een soort guerilla-eenheid moet concerteren. We hebben vroeger wel eens gedacht aan een dergelijke cd omdat onze livereputatie volgens de mensen alles overtreft. Ik ben ervan overtuigd dat de twintig nummers, die de live cd hebben gehaald, gewoon betere versies zijn dan wat je hoort op de studioplaten. Ik heb altijd van live cd’s gehouden. Daar zitten veel van mijn lievelingsplaten tussen.

Als je zo’n show honderd keer brengt, is het dan moeilijk om het voor jezelf fris te houden?
Ons systeem is dat we nooit tweemaal hetzelfde concert spelen. Ik word er vaak voor uitgelachen door mensen in de branche. Elke avond denk ik: dat nummer moet er ook bij en dat ook. Soundchecks verlopen daardoor spannend omdat ik altijd wil experimenteren. In de Roma hebben we bijvoorbeeld Prince gecoverd, toen hij net was overleden. Dat was door de omstandigheden. Ik wil het publiek, maar ook mijn muzikanten altijd weer verrassen. Dat houdt het levendig. Mensen vragen me ook of er een live dvd komt, maar dat is niet meer van deze tijd. De sfeer van een concert kan je moeilijk vatten op zo’n dvd. Met een cd kan dat wel, ook zonder twee vrachtwagens met geluidsmateriaal. In veel theaters in dit land kan je dank zij het digitale tijdperk heel mooie opnames maken.

Hoe stel je de liedjeslijst samen voor zo'n liveplaat, in de wetenschap dat je zoveel songs hebt waaruit je kan kiezen?
Er staan nu twintig nummers op, maar er hadden net zo goed veertig liedjes op kunnen staan. De versies, die we op grote festivals hadden opgenomen, zijn zo energiek dat die we hebben moeten skippen, ook al spat de adrenaline uit je boxen. Het moest allemaal nog wat beheerst gespeeld zijn. Op grote festivals heb ik soms de neiging om op het einde van een nummer te versnellen. Op plaat werkt zoiets niet. We kozen voor versies die we hebben opgenomen in zalen van pakweg tweeduizend mensen. Daar kan je de sfeer gemakkelijker weergeven en tegelijk nog goed spelen en zingen.

Ik beweeg veel en ga flink tekeer, dus moet ik veel joggen om niet buiten adem te raken anders zou ik niet zo kunnen zingen. We hebben alle concerten opgenomen zodat we elke keer de beste versie van de song konden kiezen zonder ademhalingsproblemen (lacht).

Het ideale audioformat bestaat niet. Het geluid bij een nummer voor een publiek van tweeduizend man is iets anders dan wanneer je voor tienduizend mensen speelt. We waren blij dat we goed omringd waren met goede, technische mensen; onder meer in Los Angeles, waar de plaat is gemasterd. Dat zou ik normaal gezien nooit daar laten doen, omdat we in Vlaanderen veel uitstekende technici hebben, maar dat paste moeilijk in hun schema. Daarom zijn we gaan aankloppen bij Howie Weinberg, die de platen van Ryan Adams mastert. Dat kwam wel goed overeen met onze muziek. Ze verstonden de teksten niet, maar hij was wel mee met de sfeer, de muziek en de vibes.

Opvallend is dat de plaat heel puur is opgenomen, zonder veel overdubs. Wat je hoort is wat je gespeeld hebt tijdens het concert.
Dat was een bewuste keuze die we ons konden permitteren omdat we zoveel versies hadden opgenomen. Elke keer dat iets niet zo goed klonk, konden we kiezen voor een versie uit een ander concert. Ik heb niks tegen mensen die platen overdubben of opnieuw inspelen, maar dat is een heel ander concept. Het was wat het was en daarmee moesten we het doen. Ik denk dat het daarom ook zo sfeervol is. Het leek ons namelijk zonde om ons live lot te verbinden aan één plaats. Het was overal leuk. Geen toeval, want live spelen is het leukste wat er is en ik mocht ook telkens samenspelen met de allerideaalste muzikanten ter wereld, ondersteund door de beste roadcrew van de hele planeet.

De bonustrack heet Hemel en die heb je opgenomen naar aanleiding van de aanslagen in Brussel. Hoe moeilijk is het om dat bloedmooie nummer telkens weer zo ingetogen te brengen zonder je emoties de bovenhand te laten nemen?
Dingen ontstaan vaak door omstandigheden. Zo hebben we ook Prince geëerd in de Roma met Zeester Met Koffie (een cover van Starfish And Coffee, nvdr). De week na de Bataclan speelden we in de Westrand in Dilbeek, op een boogscheut van Molenbeek. Ik kon daar onmogelijk glimlachend het podium opklimmen en doodleuk Lepeltjesgewijs zitten spelen. Ik heb wat gedachten op papier gezet en die gekoppeld aan wat gitaarakkoorden. Ik heb dat ’s avonds gespeeld met mijn gitaar die een tikkeltje vals klonk. Iemand heeft dat opgenomen met een smartphone en daarna is het de wereld rond gegaan. Het is nadien in verschillende talen vertaald en dus konden we niet anders dan voor de live-cd de versie uit Dilbeek gebruiken. Ik ga dat nummer ook niet meer afwerken want het ging al viraal en is al in de hele wereld gedeeld. Eigenlijk is het dus een onafgewerkt nummer.

Wat ga je muzikaal doen na de zomer?
Een sabbatjaar nemen ga ik niet meer doen. Dat was een paar geleden toch een beetje raar. Mijn muzikale zelfzekerheid raakte maar moeilijk terug opgestart. We spelen deze zomer zowat tien zomerfestivals met een set van vijfenzeventig minuten. De Nederlanders hebben grote plannen met ons, maar dat moeten we nog bekijken. Volgend jaar gaan we een jaar uittrekken voor de opname van een nieuwe plaat. In piepkleine achterafzaaltjes ga ik de nieuwe songs spelen om ze uit te testen. Heel kleine dingen die niet opvallen. Ik ben ervan overtuigd dat je de studio best induikt met veel zelfzekerheid. Ik moet dus goed weten welke nummers er werken. Ik ga dus niet rusten. We gaan alleen geen grote concerten doen. Alle andere muzikanten, die allemaal top zijn in hun vakgebied, zullen hun eigen projecten verder ontplooien.

Begint de inspiratie voor nieuwe songs voor die plaat al wat te komen?
Af en toe speelden we, los van de hits, ook al enkele nieuwe liedjes. Die zijn ondertussen al opgenomen in de live versies, dus hebben we al een goed beeld hoe de studioversies er moeten uitzien. Aan inspiratie geen gebrek overigens.

Bart Peeters concerteert de komende weken onder meer in Vorselaar, Aalst, Deurne en Puurs. Alle zomerconcerten vind je op www.bartpeeters.net.

 

21 mei 2016
Steven Verhamme