A Brand 'Goede groepen moeten het ook on stage waar kunnen maken'

'Goede groepen moeten het ook on stage waar kunnen maken'
A Brand is back! Better than ever? Daarover hebben jullie zelf mogen oordelen op de allerlaatste zomerfestivals. Twee jaar na ‘Hammerhead’ brengt A Brand zijn nieuwe album ‘Judas’ uit. De eerste single Time is meteen raak. "Tijd voor een interview", dachten zanger-gitarist Dag Taeldeman en drummer Frederik Heuvinck.


Tussen jullie eerste twee albums, ‘45RPM’ en ‘Hammerhead’, zat een tijdspanne van één jaar. Nu hebben we twee jaar op een nieuw album moeten wachten. Waar zijn jullie zoal mee bezig geweest?
 
Dag Taeldeman: Eigenlijk hebben we niets speciaals gedaan. We hebben simpelweg ons nieuwe album opgenomen.
Frederik Heuvinck: Een plaat maken vergt wat tijd. Het preproductieproces doen we individueel. In die periode werken we al onze ideeën thuis uit. Nadien duiken we met zijn allen de studio in.
Dag: Het heeft nu iets langer geduurd omdat we van platenmaatschappij moesten wisselen. Ons vorige label, Lowlands, is failliet gegaan. Als je zelf aanbiedingen krijgt, is het niet moeilijk om een nieuwe platenmaatschappij te zoeken. Dan ben je er zeker van dat ze interesse hebben. Maar je moet altijd goed nadenken voor je toehapt. Je moet tenslotte een hele tijd met die mensen samenwerken. We zijn dan uiteindelijk beland bij de independent BANG!.
 
Niet in het buitenland vertoefd?   
 
Dag: (lacht) Was het maar zo! We hebben wel enkele optredens gedaan in het buitenland. Maar we hebben ervoor gekozen om onze positie in België nog wat te verstevigen. Het is heel moeilijk om in het buitenland te beginnen. Alles start weer vanaf nul, niemand kent jou. Je moet steengoede optredens geven om mensen te overtuigen van je kwaliteiten. Le moment suprème vond plaats op een festival in Frankrijk: in het begin van onze set stond er weinig volk, maar op het einde stond het hele plein in rep en roer. Dat geeft echt een kick. Eigenlijk speel ik het liefst van al live.
Frederik: Op het podium gaat ieder van ons er de volle honderd procent voor. Na een optreden zijn wij letterlijk leeg. Een goede groep moet niet alleen fijne nummers en platen maken, maar moet het ook ‘on stage’ waar kunnen maken.
 
De zomervakantie staat gelijk met hét festivalseizoen. De release van jullie cd was pas gepland voor eind augustus.
 
Dag: Ja, we hebben inderdaad enkele grote klassiekers gemist, waaronder Rock Werchter. Vorig jaar hebben we opgetreden in de Pyramid Marquee. Voor zoveel enthousiaste fans spelen, die dan nog eens één voor één je nummers meebrullen, dat is echt fantastisch. De release van ‘Judas’ was oorspronkelijk voor de start van het festivalseizoen gepland. De wissel van platenmaatschappij heeft voor vertraging gezorgd. Zulke dingen kunnen nu eenmaal gebeuren. Dan waren er ook nog de try-outs. Eén daarvan was veel te hevig. We bliezen het publiek omver omdat we veel te opgewonden waren. Het was veel te lang geleden dat we nog eens voor mensen gespeeld hadden. De derde try-out was perfect.
 
Voor de release van Time hebben jullie ook een cover gemaakt voor het programma Rendez-Vous van Studio Brussel. Vonden jullie het moeilijk of gevaarlijk om zo’n groot nummer als Thunderstruck van AC/DC te coveren?
Dag: Je neemt altijd een bepaald risico als je een groot nummer plots zomaar wijzigt. Thunderstruck was eigenlijk geen ideaal nummer voor onze groep. Over het ideale nummer zouden we eigenlijk nog lang kunnen discussiëren (lachen). We mochten kiezen uit een lijstje van drie nummers. Thunderstruck paste gewoon het best bij onze sound. En ik vind AC/DC ook wel een geweldige groep.
 
Kwam die cover niet op een goed moment? Zo konden jullie al een teken van leven geven voordat jullie nieuwe single zou verschijnen.
Dag: …Zo hebben we het eigenlijk nog nooit bekeken. Eigenlijk hebben we daar helemaal niet over nagedacht. (lacht) Het klopt best wel, maar het was zeker niet met opzet gepland.
 
'Judas' bevat enkele opvallende nummers. Zo bevatten Bubbles en Love You Better opvallend veel computergeluiden. Zijn jullie meegegaan met de moderne elektronicatijd?
Dag: Bedoel je of we daarmee hip en cool willen zijn? (lacht) Eigenlijk helemaal niet. Wij gebruiken al langer computergeluiden in onze muziek.
Frederik: Bij '45RPM' hebben we er zelfs meer gebruikt dan nu. Maar het valt niet op omdat wij ze live altijd vervangen door gitaar. Zo maken we ook een onderscheid tussen A Brand op plaat en A Brand live.
 
Where’s Your Heart is wel een heel apart nummer.
Dag: Het is dan ook in één keer geschreven. Ik had net een relatiebreuk achter de rug. De emoties die daarmee gepaard gaan ken je ongetwijfeld wel. In die periode heb ik Where’s Your Heart geschreven. Daarom is het voor mij een heel speciaal nummer. Ik heb de akkoorden in één keer opgenomen. We hebben van bij het begin afgesproken dat we daar nooit meer iets aan zouden veranderen. Recht uit het hart dus… (lacht)
 
Dan is er ook nog Mad Love Sweet Love. Wie is de man die dit nummer zingt? Het is wel heel duidelijk dat het niemand van jullie is.
Dag: Dat is een leuk verhaal. De zanger is een 63-jarige Afro-Amerikaan. Wij zagen hem vaak als straatmuzikant optreden in Antwerpen. Hij had zo’n fantastische stem dat we hem gewoon gevraagd hebben of hij met ons wou meezingen. Zo’n kans wilden we niet laten liggen.
Frederik: Ja, die stem… We werden er alle vijf helemaal stil van. Hij zat gewoon op een barkruk. Het enige wat bewoog was zijn mond. En dan kwam daar zo’n fantastisch en warm geluid uit!
 
Jullie titelkeuze is wel heel thematisch: Lesser God, Drop The Messiah… Het album heet ook nog eens 'Judas'. Zijn jullie dan zo gelovig?
Dag: Eigenlijk ben ik heel vrijzinnig opgevoed (lacht). Ik heb helemaal niets met God of geloof te maken.
Frederik: Ik ben vroeger als kleine jongen nog een brave misdienaar geweest!
Dag: Neen, het is allemaal puur toeval. Alle songs gaan over ‘dé liefde’. En het geloof is daar een handige metafoor voor. Iedereen, gelovig of niet, begrijpt ook perfect waar Judas voor staat. Daarom vonden we het een gepaste titel. Meer zit er niet achter.

November 8, 2008
Mieke Meskens