!!! Ik ben altijd teleurgesteld geweest in Marilyn Manson

Ik ben altijd teleurgesteld geweest in Marilyn Manson

Na de dood van drummer Jerry Fuchs, vorig jaar in november, kwam !!! in een turbulente periode terecht. Het werd een zoektocht naar een doel en een beetje stuurloos zoeken naar een nieuwe richting. Over de dood van Fuchs wil leader of the pack Nic Offer niets meer kwijt, maar des te meer over 'Strange Weather, Isn't It?'. Wij ontmoeten hem op een zonnig terras in Brussel.



Moeten we nu van start gaan met een babbel over het weer?
Offer: (lacht) Ja, het is fantastisch weer hé.

Over het weer praten moet een van de meest gevoerde conversaties zijn. Koos je daarom de titel?
Niet specifiek, want er waren nog andere redenen waarom we daarvoor kozen. Er zijn mensen die weigeren over het weer te praten omdat het small talk zou zijn, maar ik vind het juist fijn. Het is iets dat ons allemaal bezighoudt, iets waar iedereen over kan praten, iets dat ons allemaal verbindt. Het verschilt ook elke dag, waardoor je er elke keer weer iets anders over kunt zeggen. Zeker tegenwoordig lijkt het weer vreemde kuren te hebben. En dus is het meer dan ooit een interessant gespreksonderwerp.

Is er een ecologische boodschap aan?
Nee, niet speciaal. Het was eigenlijk vooral geïnspireerd op een scène uit een film van Wong Kar-Wai, 'In The Mood For Love'. De relatie tussen de twee personages in die film verandert drastisch, en daar moeten ze dringend over spreken. Wanneer ze elkaar op straat ontmoeten  is het eerste wat het ene personage zegt "Strange weather, isn't it?", in plaats van over hun problemen te beginnen.

Voor mij leek hij daarmee enerzijds die dringende conversatie te willen negeren, maar tegelijkertijd benadrukt hij daarmee dat er belangrijke dingen te bespreken zijn. Daarom was het ook van toepassing op onze plaat. Wij negeerden ook eerst de problemen van !!!, maar "the sound" van dit album was "the strange weather". Het zijn de twijfels die je erin hoorde.

Hoe belangrijk is het onderwerp voor een !!! -album?

Voor mij zijn onderwerpen zeer belangrijk. Voor de rest van de band misschien niet. Zij komen ze pas helemaal op het einde te weten en aanvaarden het dan. Of klagen erover. Maar een album heeft voor mij verschillende niveaus en dieptes, en daar maken de onderwerpen, de woorden deel van uit. Daarom zijn ze belangrijk.

Je zei ooit dat !!! de eeuwige zoektocht naar de perfecte groove zou zijn. Is dat nog steeds zo of hebben jullie die ondertussen toch gevonden?

Nee, dat is nog steeds zo. Het is ook datgene dat ons bij elkaar houdt. Die zoektocht houdt ons steeds gaande. Als je 14 jaar in een band zit, dan hou je er vaak verschillende meningen op na. Maar waar je het wél over eens bent, is die ene groove. Dus op de eindafrekening zal die groove voor de band wel belangrijker zijn dan de tekst.

Je gaf zelf al aan dat dit album anders klonk dan de andere. Hoe komt dat?
Dat moet ook, natuurlijk. Als band en als artiest moet je evolueren. Als je altijd hetzelfde maakt, wil dat zeggen dat je stil staat. Je moet zelf de artiest zijn naar wie je zou opkijken. Zoals ik ooit opkeek naar Bowie en Blur.

Ik hoor meer soul in jullie nieuwe plaat. Correct?
Ja, een zwarte vrouw op je album laten meezingen, zal altijd meer soul bevatten dan... euh, ik (lacht). Ik denk dat onze grooves ook beter zaten. Dit was eigenlijk het geluid dat we wilden bereiken, al vanaf onze eerste "oefening".

Nog nooit waren zwarte vrouwelijke vocalen zo nadrukkelijk aanwezig op een van jullie albums. Waarom die plotse keuze?

Wel, als je zeventig minuten lang naar één stem moet luisteren, dan word ik daar soms een beetje moe van. Ik wil niet dat mensen naar ons album luisteren en op het einde constateren dat ze mijn stem niet meer kunnen aanhoren. Dat is mijn grootste angst.

En daarom opteerden we dit keer voor een tweede stem. Zo abnormaal is dat niet, hoor. Het is bijvoorbeeld ook verrijkend voor een groep om andere instrumenten te gebruiken. Waarom zou je dan eens niet een andere stem gebruiken?

Is er op voorhand meer nagedacht over waar jullie naartoe wilden met deze plaat?
Dat zou ik niet zeggen (lacht). Okay, misschien hadden we inderdaad wel meer een idee over wat in de studio zou gebeuren. Maar het blijft altijd wel zoeken en proberen. Het is een werkwijze die ons het beste past.

Jullie gingen voor een deel van de opnames naar Berlijn. Veel tijd heb je dan toch niet om nog te experimenteren in zo'n studio?
Oh, maar daarom gingen we naar Berlijn. We zaten in de kelder van een club, en zo konden we 's nacht lekker doorjammen. We hebben veel geïmproviseerd, en zo hebben we veel nummers geschreven.

Veel artiesten spreken telkens over dat aparte sfeertje dat in Berlijn hangt. Heb je daar iets van gemerkt?

Zeker, maar het is moeilijk te omschrijven. Er hangt iets in de lucht. Iets creatiefs. Nu, voor een Amerikaan ziet Europa er altijd geweldig uit. In welke stad je ook bent, het maakt niet uit. Alleen al naar de herenhuizen kijken, werkt inspirerend. En ook de clubscene klinkt geheel anders. In New York gaan we uit op disco, gemixt met iets housy, maar in Berlijn dansten we op iets minimal en funky.

Waren jullie vooral tijdens de winter in Berlijn? 'Strange Weather' klinkt soms vrij donker...
(onderbreekt) Sommige van de zonnige nummers op de plaat zijn ook daar geschreven, hoor.

Het valt wel op dat er meer zonnige, zeg maar poppy, nummers op de plaat staan. Wilden jullie een meer "open" album maken?
Niet speciaal, nee. Zoals ik al zei, laten we ons leiden door wat er komt. Het enige dat we nastreven, is telkens proberen iets anders te doen. Als er iets op de plaat staat dat klinkt als een klassieke !!!-song, dan is dat omdat het in onze genen zit. Maar iedereen in de band streeft vernieuwing na. Dat is wat we willen doen.

Iedereen kent !!! van de wilde feestjes op het podium. Verandert daar iets aan?

Nee, de helft van de nummers op onze concerten zijn momenteel oudere nummers, dus dat maakt het verschil nu niet. Wij willen nog steeds feestjes bouwen op het podium. Maar ik denk wel dat we nu meer opbouwen. Net zoals zo'n minimal techno dj-set beginnen we er een beetje rustig aan, om dan met een climax te kunnen eindigen.

Voor de eerste videoclip uit dit album, de single AM/FM, kregen jullie naar verluidt hulp van Black Dice. Wat deden zij juist voor jullie?

Zij máákten de clip. Ze kwamen tot bij ons, filmden ons terwijl we het nummer speelden en gooiden er dan hun effecten op. (In de clip zie je de band in een felgekleurd psychedelisch kader, nvdr.)

Zijn het goede vrienden van jullie?
Ja, hoor. Ik kwam ze tegen toen ik met Out Hud (de vorige band van !!!-leden Nic Offer, Tyler Pope en Justin Van Der Volgen die er in 2005 mee ophield, nvdr.) op tour was. We speelden toen allebei in een kelder voor misschien acht mensen, maar sindsdien zijn we wel bevriend.

In AM/FM zing je "They all talk to much". Ben je geen fan van old skool FM radio?
Jawel, maar wat ermee gebeurd is, is een beetje triest. Het klinkt nu allemaal zo gestroomlijnd. Ik heb er in elk geval een andere "relatie" mee dan toen ik tien jaar oud was. Maar ik hou nog wel van de romantiek: alle stations afgaan en op een nummer botsen dat je totaal vergeten was. En dan alle herinneringen die naar boven komen bij dat nummer, zodat je terugdenkt aan je toenmalige lief of een vriend. Heerlijk.

Is radio voor bands als jullie nog interessant? In België hebben we één nationale radio die jullie misschien na tien uur 's avonds durft te spelen.

Ik weet het niet. We moesten bijvoorbeeld wel wachten met de release tot na de zomer, hoewel de plaat al een hele tijd klaar is. Dat heeft met de vakantie te maken, maar ook met de radio's die minder aandacht schenken aan nieuwe releases. Dus ik veronderstel dat radio nog wel degelijk een belangrijk medium is voor ons.

James Murphy van die andere bekende dance/punk/funk-band LCD Soundsystem kondigde een tijdje geleden het einde van zijn groep aan. Een groot verlies volgens jou?
Toen ik dat voor de eerste keer hoorde, dacht ik: "bullshit". Ondertussen heb ik James al horen zeggen dat het niet per se wil zeggen dat ze nóóit meer een plaat zouden maken of een concert zouden spelen. Het is weer een van zijn uitspraken... En als het toch zo zou zijn, dan kan ik hem geen ongelijk geven om eens iets anders te proberen.

Weet je, ik ben altijd teleurgesteld geweest in Marilyn Manson. Toen hij opkwam wou hij de David Bowie van zijn generatie zijn, maar in plaats van naar Berlijn te gaan en zijn Berlin-record te maken, bleef hij proberen Ziggy Stardust opnieuw te maken en speelde hij gewoon een rolletje. Daarom denk ik dat het geen slecht idee is als James Murphy nu iets anders wil gaan doen. Ik durf wedden dat het een geweldige plaat zal zijn als hij iets anders doet.

Zou jij ooit iets anders willen doen?
Ik ben een heel andere artiest dan James. Hij wil alles onder controle hebben, kan perfect solo spelen en heeft alle ideeën klaar in zijn hoofd zitten. Ik ben meer iemand die in een groep zijn ding kan doen.

Natuurlijk voel ik mij ook wel eens gelimiteerd, maar anderzijds had ik 'Strange Weather, Isn't' It niet alleen kunnen maken. Ik moet telkens dat gevecht kunnen aangaan, omdat ik weet dat er telkens iets goeds uitkomt. Dus als ik ooit eens iets anders zou gaan doen, dan is het samenwerken met andere mensen.

Zou deejay'en niets voor jou zijn?

(lacht) Eigenlijk zou ik dat moeten doen. Het is leuk, je kan er makkelijk de wereld mee rondreizen en het verdient pakken beter dan in een groep spelen. Ik ga dat eens uitzoeken.

We kijken er al naar uit.

!!! speelt op 29/11 in de Botanique.


September 5, 2010
Koen Van Dijck