!!! - Spelen zonder beperkingen.

Jullie album klinkt anders dan het vorige. Het is nog steeds een dance-album, maar naar het einde toe lijkt dat te veranderen. Gaan jullie een andere richting uit ?

Spelen zonder beperkingen.

Wij gaan steeds een andere richting uit dan degene waarin we zaten. We hebben niet echt vaste regels over wat we moeten bereiken met een plaat. Mijn persoonlijke regel bij het maken van muziek is gewoon dat, wanneer we er klaar mee zijn, het iets is waar ik naar zou willen luisteren, iets waar ik trots op ben en iets waar ik trots op zou zijn om eraan meegewerkt te hebben. Iets dat ik aan mijn vrienden kan tonen, zo van “Kijk, dit geeft goed weer wat wij kunnen.” Of dat nu een traag nummer is, of een dancehall-track, een disco-track of een elektro-track of gewoon wat rammen op gitaren, maakt niet uit …

Het album heet ‘Myth Takes’. Bedoel je daar iets speciaals mee ?

Eigenlijk zijn er veel betekenissen. Nic (Offer, zanger, red.) noemde de song Myth Takes en hij stelde meteen voor om het album zo te noemen en wij gingen akkoord. (aarzelt, denkt na) Geen idee eigenlijk (lacht). De eenvoudigste verklaring is misschien dat we na de samenstelling van het album op de verschillende nummers terugkeken en we ze beschouwden als een verzameling verhalen en mythes. Dus leek \'Myth Takes\' als albumtitel ook wel geschikt. Natuurlijk kan je het ook interpreteren als "Mistakes". Er zijn heel wat dingen waar je op die manier mee kan spelen.

Jullie improviseren veel tijdens het opnemen. Hoe ga je dan precies te werk ?

Hoewel het wel degelijk kan gebeuren tijdens opnames, bedoel jij denk ik vooral de manier waarop we onze nummers schrijven. We beginnen gewoon zonder beperkingen te spelen, jamsessies die we ook opnemen. Vervolgens beluisteren we alles en kiezen we de beste momenten eruit en proberen daar liedjes van te maken. Zo gaan wij ongeveer te werk. Het is dus niet zo dat iemand afkomt met een nummer dat hij geschreven heeft en zegt van “Laat ons deze song spelen.”, hoewel dat ook al wel eens gebeurd is. Maar het gaat er meer om wat er gebeurt tijdens het spelen, hoe we samen in trance geraken en dan de luxe hebben om terug te kunnen gaan en te zeggen van “Hé, kijk wat we gemaakt hebben, dit is een fantastisch stuk, laten we proberen hier een song van te maken”.

Terwijl jullie op die manier een song schrijven, is er dan iemand die de boel dicteert? Is !!! een democratie ?Het is een democratie wanneer het zinvol is om een democratie te zijn, veronderstel ik. Geen idee hoe je het kan omschrijven eigenlijk. Er zijn zeker een aantal sterke persoonlijkheden binnen de band en als je met zijn achten bent – we hebben een nieuwe drummer nu, dus zijn we nu met zijn achten om te spelen – kan niet iedereen even veel gewicht in de schaal gooien, maar ik denk dat iedereen zijn zegje mag doen over verschillende delen.

Maar toch, er is toch iemand die moet zeggen : “This is it”.

Zeker. Dat was de producer Justin (Vandervolgen, red.), die bas speelt en het grootste deel van de engineering en de productie op zich nam. Als het nodig was, omdat wij geen fucking idee hadden wat we wilden doen met een bepaald stuk en niemand de knoop kon doorhakken, dan was hij er om te zeggen: “Zo wordt het!” Dat is niet al te vaak voorgevallen. Het grootste deel van de opnames verliep democratisch. Je had bijvoorbeeld twee mensen die het belangrijk vonden dat een bepaalde song op hun manier klonk, en dan werd dat gerespecteerd, terwijl datzelfde bij een andere song voor andere mensen gold. Met tien nummers is er voor iedereen voldoende ruimte om zich uit te leven.

En er waren geen meningsverschillen ?

Natuurlijk wel, over bijna alles, maar we kunnen respect opbrengen voor elkaar om dat uit te praten. We zijn tenslotte de beste vrienden. Ik ben gek op die gasten. En ik stel alles wat ze bijdragen op prijs en dat geldt voor iedereen binnen de band. We werken onze meningsverschillen uit en we hebben iets gemaakt waar we allemaal behoorlijk trots op zijn. Ik denk dat iedereen het album goed vindt, wat de eerste keer is trouwens (lacht).
[pagebreak]
Misschien niet echt de beste vraag voor jou, maar hoeveel van de teksten is geïmproviseerd ? Ik weet dat Nic de teksten verzint nadat de muziek al geschreven is en …

Ja, dat doet hij zeker. Hij schrijft de uiteindelijke versie van de teksten wanneer de nummers al in een behoorlijk ver stadium van opname zitten. Tussendoor schrijft hij wel van alles op, wanneer hij ideeën heeft of zo, maar hij schrijft niet echt teksten voor een bepaald liedje… Als we onze nieuwe songs live spelen, nog voor ze opgenomen zijn, denk ik dat hij lyrics probeert uit te werken. Ze veranderen voortdurend en we proberen ze steeds beter te maken, zodat ze kunnen opgenomen worden. Maar ook daarna durfen de teksten te veranderen. 

Hoeveel van het originele idee blijft er dan nog over bij het maken van een nummer ?

Dat hangt van het nummer af. Soms zijn ze volledig verschillend.  Als je bv. het tweede nummer All My Heroes Are Weirdos, dat wij heel lang Nanners hebben genoemd en soms nog zo noemen uit gewoonte, had gehoord toen we ermee begonnen zou je zien dat het enorm verschilt van het uiteindelijke resultaat. Dat geldt ook voor Break In Case Of Anything dat volledig verschilt van de originele versie. Must Be The Moon:  superverschillend van toen we het live begonnen te spelen. Het was helemaal geen popsong in het begin. Het evolueerde gewoon en in de latere fases was er de tudududu dududu du (doet de melodie na), en het uitdeinende refrein op het einde. We realiseerden ons dat er een catchier, krachtiger manier was om die song te spelen, dus veranderden we het. Dat gebeurde tijdens de periode dat we het live speelden.

Er zijn gastzangers te horen op het album. Is het Nic of John (Pough, zanger, red.) die we in A New Name horen?

Dat is John. Hij heeft een fijne falsetto. Maar we hebben een zangeres die zingt op Heart Of Hearts. Shannon … euh, ongelooflijk dat ik op haar achternaam niet kan komen, euh … Fonces.  Zij doet een strofe. Of nee, een refrein. Da’s best grappig aan onze liedjes: we weten niet altijd welk stuk strofe en refrein is. Het zijn gewoon verschillende stukken. Maar zij zingt dus in dat nummer. En in Break In Case Of Anything zijn er drie zangeressen die de backing vocals doen, waarvan er twee ook in Out Hud zitten. Misschien ken je die zusterband van !!! wel.

Enkel van naam. Welke muziek krijgt jullie eigenlijk aan het dansen? Waar houden jullie van?

Shit, van alles eigenlijk: house, Detroit-house, drumcore, tropicalia.  We houden van soul, …

De soul ligt voor de hand, maar house, is jullie muziek niet meer organisch?

Zeker, maar we houden er wel van. En we hebben nog veel te leren qua techniek. Ik hou van die muziek om op te dansen,omdat het erg leuke dansmuziek is, maar vanuit het standpunt van muzikant is het ook interessant om te zien hoe house is opgebouwd, hoe hun sound is. Het is heel eenvoudig te zien wat er bij house werkt. Wat heeft effect en wat krijgt de zaak echt op gang?

Wat vind je van bands die muzikaal toch wel aan jullie refereren zoals LCD Soundsystem en The Rapture?

Ik hou wel van LCD, vooral live. En James Murphy (man achter LCD Soundsystem, red.) heeft toch een paar erg goeie nummers gemaakt.

Begrijp je de verbanden die tussen jullie muziek en LCD gelegd worden?

Absoluut. We zijn vrienden. Tyler (Pope,red.), één van onze gitaristen, speelt op de nieuwe LCD-plaat. Hij maakt deel uit van hun ‘studio-team’, om het zo maar te zeggen. En hij heeft vroeger al veel met hen gespeeld. Zij leven in New York, zoals de meesten van ons. Op muzikaal vlak zijn we volgens mij wel héél verschillend. Wij kiezen meer de kant uit van het songs schrijven, terwijl LCD dansnummers opbouwt. Daar is hij fantastisch in. Hij produceert ongelooflijke geluiden. Eigenlijk is hij geniaal als engineer. Maar wij leggen de klemtoon dus meer op de nummers. Onze spanwijdte is groter dan die van LCD. 

De hoes van jullie album doet mij denken aan Jeroen Bosch. Ken je hem ?

Ja, hoe spreek je zijn voornaam uit: heroen ?

Jeroen.

Wij kennen hem als (kribbelt op een blaadje papier : Hiëronymus Bosch) …

Ja, maar dat is zijn naam in het Latijn, terwijl je in het Nederlands “Jeroen” zegt.

O, maar het is dezelfde.

Ja, absoluut. Was de hoes door hem geïnspireerd ?

Geen idee, de kerel Cameron die het artwork verzorgde, zit niet in de band en ik heb hem maar dertig seconden gezien sinds hij de tekening voor de hoes heeft gemaakt.

Hoe gaat dat dan in zijn werk ? Je bent op zoek naar een hoes en je contacteert iemand of je hebt een idee en …

Hij is gewoon een erg veelzijdig kunstenaar, die ook al boeken heeft samengesteld. We hebben hem gewoon gevraagd of hij iets wou maken. Laat me die hoes nog eens zien. Ik heb nog niks in kleur van hem gezien. Gewoonlijk zijn het pentekeningen die hij maakt. Maar de kleuren zijn fantastisch, heel erg goed. Geen idee of hij door Jeroen Bosch is geïnspireerd. Ik veronderstel dat hij daar wel respect voor heeft, ja.

Jullie krijgen stilaan een zekere cultstatus, in België toch alvast.Wat vind je daarvan ?

Op Pukkelpop kregen we inderdaad een vrij groot podium. Ik ben niet verlegen voor onze muziek. Ik wil onze muziek niet verborgen houden. Ik ben trots op wat we hebben bereikt. En in deze soort muziek, zijn we beter dan wie dan ook. Ik ben blij dat te kunnen delen.

Jullie worden geboekt voor zowel dansfestivals als alternatieve festivals zoals Pukkelpop. Waarvan genieten jullie het meest ? Waarin bestaat het verschil ?

Dat hangt van het festival af. We zijn al op elektronische festivals geweest die echt saai waren en … (Denkt na) Het hangt van zoveel factoren af. Die festivals zijn vaak zo groot en gevarieerd en spelen op een festival op de eerste dag is helemaal anders dan spelen op de laatste dag, wanneer iedereen al vreselijk moe is. Geen idee wat van mij de voorkeur krijgt. Misschien toch eerder de eclectische festivals omdat de kans daar groter is dat er iemand optreedt die ik zou willen zien. Op een elektronisch festival is er soms wel een DJ of twee of een DJ-team, maar … Het is gewoon echt moeilijk om uit te leggen.

In april spelen jullie in de AB in Brussel. Wat kunnen we verwachten ? Gaan er al nieuwe nummers gespeeld worden ?

We gaan zeker meer materiaal van dit album spelen dan voorheen. Sommige van de liedjes waren nog niet af vorige keer. Nu zullen ze wel aan bod komen.

Werken jullie met een setlist ?

Jazeker? Vroeger wel niet. Het is pas drie jaar geleden dat we daarmee begonnen zijn, ook al zijn we al zo\'n tien jaar bezig. We gingen gewoon het podium op en we kozen elk nummer ter plaatse, zo van: “Wat denk je ? OK, laat ons dit spelen”. Soms werkt dat, maar soms kom je er ook niet uit en wordt er geruzied over welk nummer we nu gaan spelen. Dus was een setlist de beste oplossing. Het verandert wel. We maken geen vaste setlist voor de hele tour. Elke avond denken we hoe de shows vooraf zijn gegaan. Werkte dat nummer op die plaats? Met welk nummer openen en eindigen we? Welke nummers mogen niet na elkaar komen. Daar wordt de hele tijd over nagedacht.

Tot in april.

8 november 2008
Patrick Van Gestel