Spitfire

Bij het lezen van de biografie van het Antwerpse powertrio Spitfire begint ons rock-'n-rollhart al sneller te kloppen. De band heeft met de ep-release op het Antwerp Metal Fest in 2014 en met de muziek voor beide Crimi Clowns-films ('De Movie' en '2.0 Uitschot') enkele stevige troefkaarten in handen. Dat eerste album 'State Of Mind', door het trio net in eigen beheer uitgebracht, creëert dan ook hoge verwachtingen.

Spitfire

De voorloper van dit album in de vorm van single Kill Me, voorzien van aangepaste videoclip met de blonde, Nederlandse actrice Kimberley Klaver in de hoofdrol, maakte al duidelijk dat we deze jongens in het oog moesten houden. Nu is er dan het volledige album, dat de verwachtingen mooi inlost. Bart Caslo (drums), Lucca Britti (bass) en Rory Claes (gitaar & zang), in hoger vermelde videoclip alledrie nog de mond gesnoerd, hebben een spannend, intrigerend album afgeleverd dat geen minuut verveelt.

 

Of de band nu voluit vooruit gaat in rockers als The Train en Control of, zoals in Newton en Rough Enough (ook eerder al met videoclip) alsof de hoogdagen van de nillies nooit zijn voorbijgegaan; rappend, slappend en funkend zoals Rage Against The Machine, Infectious Grooves en Faith No More het hen eerder al voordeden, of met een extra, gitzwart toetsenrandje in One, het maakt allemaal niet uit. Nergens kan je de Antwerpenaren betrappen op een zwak moment.

 

Tel daarbij de fijne productie van Geert Vanbever (dEUS, Dead Man Ray) en de mastering van Uwe Teichert (Soulwax, Placebo) en je kan alleen maar besluiten dat Spitfire met dit album de lat heel hoog leggen voor alle, nog komende (hard)rockalbums van dit jaar. We kijken er dan ook naar uit hen deze zomer ergens op een festival tegen te komen.

19 januari 2017
Bert Gysemans