Katie Gregson -Macleod- Songs Written For piano

Katie Gregson -Macleod- Songs Written For piano

Nog maar eens een bewijs dat je via TikTok plots kan uitgroeien tot een fenomeen.

Vorig jaar was er al de 'Games I Play'-ep, maar het is pas sinds dit jaar dat de ster van Katie Gregson-Macleod wel heel erg fel ging fonkelen. Second Single Bed was al een behoorlijke hit (niet op deze ep), maar Complex, dat ze via voornoemd medium postte, bombardeerde haar meteen tot superster. Jongeren zien sociale media als een soort van savespace en als ze daar dan een jongedame uit Schotland horen die al hun pijn en onzekerheden in de liefde deelt, zijn ze meteen een BFF rijker.

Je kan daar schamper over doen, maar deze jongedame heeft "het". Wat dat ook mag zijn. Ze heeft een pracht van een stem, die ergens ligt tussen Phoebe Bridgers en Hannah Reid (London Grammar) en ze kan nummers schrijven. Dat bewijzen de vier songs op deze ep. De productie is met opzet redelijk kaal en bijna akoestisch gehouden. Dat is gedurfd voor zo'n jonge artieste, maar het werk blijft overeind. En ook al krijgen we Complex ook nog eens aan het eind in een live versie met strijkers, bewijst ze eigenlijk vooral dat het nummer dit niet echt nodig heeft.

Ze schreef deze songs allemaal tussen haar achttiende en eenentwintigste verjaardag. Huidige single White Lies, over het uit elkaar groeien van twee mensen die nochtans eerder hartstochtig naar elkaar verlangden, is het jongste nummer. Ze schreef het samen met de Engelse singer-songwriter Matt Maltese, die zes jaar ouder is en nog populairder, maar lang zal dat niet meer duren, wedden we, want het nieuwste "sad girl indie music"-gezicht zal hem wellicht snel overvleugelen.

En over vleugels gesproken: aan de vleugel opent Gregson-Macleod deze ep met I'm Worried It Will Always Be You, een song met echt enkel piano en stem. Gaandeweg breidt ze het instrumentarium wel lichtjes uit of zingt ze in overdub met zichzelf, zoals op To Be Eighteen, maar alles blijft dus spaarzaam wat haar een zekere geloofwaardigheid geeft. En geef toe: wie kan er onbewogen blijven bij teksten als "I'm twenty-one / The edge is razor thin / Between being numb and feeling everything / Good days only serve as relief again"?

Vanavond, vrijdag 9 december is deze nieuwe sensatie te zien in 'The Voice Van Vlaanderen'.

9 december 2022
Marc Alenus