Hoera. - 'Beestentijd'

Hoera. - 'Beestentijd'

Hoera. Met 'Beestentijd' is het trio, bestaande uit de broers Bert en Stijn Cools en bassist Dries Laheye (Stuff!, Brzzvll, Jameszoo), goed voor misschien wel het meest opgemerkte album van 2017. En het gaat veel verder dan louter een album.

Als vanouds werkt de groep rond parameters als tijd, ruimte en klank. En veel fantasie, want 'Beestentijd' is een uiterst doordacht concept dat de notie "album" ver overstijgt. Je zou het kunnen omschrijven als een heel ongewone, unieke beleving, die net door het uitgesproken eigenzinnig karakter op één of andere manier sterk bijblijft.

Ja, de muziek klinkt traag en dromerig. Maar dat is geen belemmering om daar iets bij te voelen. De muziek van het Antwerpse trio Hoera. voelt aan alsof je uit een teletijdmachine stapt, recht de door de hoes gesuggereerde omgeving in. Tussen de beesten, in het weidse gras, al dan niet dagdromend.

De pracht van een hoes van de hand van Johan Meuris zet de luisteraar op weg in zijn of haar beleving van de muziek. Want in essentie gaat het net daar om: beleven, voelen, ervaren; beseffen dat de muziek traag, maar trefzeker op je inwerkt. Muziek die aanzet tot filosofische vragen als "Waar ben ik?".

Het trio werkt met minimale middelen (een handvol akoestische en elektrische gitaren, aangevuld met de bas van Laheye en de drums en percussie van Stijn Cools), maar bereikt een maximaal effect. Alweer, want in 2013 bracht Hoera. nog het toepasselijk getitelde debuut 'Pracht' uit.

In deze unieke geluidswereld is het heerlijk verdwalen. Met de ambient van Brian Eno of de texturen van modern day Daniel Lanois als basis zoekt het trio naar een eigen sound. En daar slagen ze wonderwel in. Aan de strikte opdeling in vakjes en hokjes hebben ze totaal lak. Terecht, want vrijwel elke poging om deze muziek te beschrijven lijkt bij voorbaat gedoemd om te falen.

Wat telt, zijn de bewegingen, de gitaarlijnen, die soms zachtjes Deinen. Vaak doet het album minimalistisch aan, maar daarin zit net de grote sterkte van dit trio. Slaapgraag levert met zijn bijzondere klanken een soundtrack bij een zekere, niet volledig bewuste droomstaat. Hoera. prikkelt op ongehoorde manier de verbeelding.

De bijgeleverde puzzel met downloadcode alleen al zou uw interesse moeten wekken. Op een moment dat de muziekindustrie in zak en as zit omdat er steeds meer aandacht is voor digitale muziekplatformen, zorgen zij voor een uiterst creatieve oplossing. Puzzelen maar met die driehonderd stukjes. Ook 'Beestentijd' lijkt al puzzelend tot stand gebracht te zijn. Bert Cools gaf in een recent interview te kennen dat hij vaak de aanzet geeft, maar dat Hoera. (en in casu dus ook het nieuwe album) echt een product van samenwerking is. Een hecht samenspel van jonge muzikanten die haast schilderen met klanken.

Er wordt niet gemikt op instant tevredenheid en evenmin worden er toegevingen gedaan aan de soms welig terende, schaamteloze commercie. Integendeel, dit zijn muzikale scheppers, die blijven zoeken en experimenteren tot de muzikale puzzelstukjes in elkaar vallen (Zondag Geluk). Dit is hoogst originele muziek met aan de oorsprong het gegeven dat verschillende diersoorten een andere tijds- en klankbeleving hebben.

Het risico bestaat dat dit door het instrumentale aspect zou beschouwd kunnen worden als toevallig tot stand gekomen klankbehang. En dat is het nu net niet. Uit het gelaagde en veelzeggende 'Beestentijd' spreekt een overduidelijke liefde voor natuur, oprechtheid en spontaniteit. Zij bekrachtigt de notie dat muziek een inspiratievolle en helende kracht is.

Vergeet whatever format en beleef, ervaar 'Beestentijd'. Wij wensen u alvast een veilige reis.

Komende zomer kan je dit gezelschap onder meer aan het werk zien op Gent Jazz.


17 juni 2017
Philippe De Cleen