All That Jazz en veel meer op Blue Note
“Ik vind jazz niet slecht, er zou gewoon een beatje moeten onder zitten”, spreekt een jongeman ons toe terwijl hij vakkundig uit een garagebox gejumpt komt. Even later vertelt hij dat hij ooit een mp3-speler vol met jazz gestolen had – “wat een kutdag!”. Nee hoor, het is geen slechte droom, maar wel een van de reclamespots voor het Blue Note Records Festival.
Een line-dancer, een biker en een jumper die elk op hun manier jazz afkeuren – op het eerste gezicht vooral enorm hilarisch, maar er zit ook een boodschap achter. De organisatoren van het festival willen met deze reclamespots aantonen dat ze een open geest hebben en zich niet op een genre vastpinnen. Van zes tot zeventien juli staat een bont allegaartje nationale en internationale muzikanten– van Charles Tolliver tot Elvis Costello en Dj Shadow - hun ding te doen in Gent.
“Een heel indrukwekkend programma”, vindt Marc Van den Hoof, die dagelijks het jazzprogramma van Klara samenstelt en presenteert. “Maar zelf vind ik het systeem van het gescheiden houden tussen de pure jazz en de andere genres minder goed. De eerste dagen is er pure jazz geprogrammeerd en dat verandert naar het einde toe naar de mengvormen”, vertelt Van den Hoof ons aan de telefoon. Zelf is hij een liefhebber van de jazz pur sang. “Maar ik kan fusion en de andere mengvormen echt wel appreciëren”, zegt hij. Zo kijkt hij uit naar het optreden van Medeski, Scofield, Martin & Wood op donderdag twaalf juli. “Dat zit muzikaal zeer goed in elkaar en John Scofield is een gerenommeerde jazzgitarist. Dat wordt zeer heavy.”
Marc Van den Hoof trekt niet alleen voor zijn radioprogramma en als liefhebber naar Gent. Samen met zijn zoon – u weet wel, die andere Van den Hoof die onder andere bekend werd met zijn sketches over Café Galaxy en als dj met de gelijknamige discobar – draait hij de eerste dag van het festival plaatjes tussen en na de optredens. En hebben vader en zoon al beslist welke muziek ze zullen draaien? “We moeten nog eens samenkomen om afspraken te maken, maar ik denk dat we andere richtingen dan de pure jazz zullen uitgaan en meer cross over zullen draaien, zoals figuren als Sly Stone.”
En Sly Stone, die speelt zelf op het Blue Note Records Festival. Adriaan Van den Hoof vertelde onlangs trouwens in het Radio 1-programma Neon dat hij Stone “een van de meest magistrale artiesten die ooit geleefd hebben” vindt. “Sly Stone heeft hedendaagse populaire genres als r&b en hip hop uitgevonden”, zei hij toen.
Het hoogtepunt van het festival wordt volgens Marc Van den Hoof waarschijnlijk de voorlaatste dag. Want die dag staat volledig in het teken van John Coltrane, dé jazzlegende bij uitstek. “De mensen zijn de muziek van Coltrane nog steeds niet gewoon, dus je kunt je inbeelden wat voor harde klap het toen geweest moet zijn. En een heel bepalende ervaring voor de jonge muzikanten van toen”, vertelt Van den Hoof.
Of Coltrane, die de dag nadien veertig jaar dood zal zijn, een waardig eerbetoon krijgt? Volgens Marc Van den Hoof wel. “Archie Shepp is een van de eerste volgelingen van Coltrane en werd door hem zelf naar voren geschoven. Het San Francisco Jazz Collective specialiseert zich gewoonweg in zulke dingen. Zij brachten eerder al een eerbetoon aan Ornette Coleman en Herbie Hancock”, zegt Van den Hoof, “verder is er ook nog Jeroen Van Herzeele, een zeer grote bewonderaar van Coltrane die volledig in die geest speelt. Dat wordt ook zeer heavy!”.
Het Blue Note Records Festival loopt van 6 tot 17 juli in de Bijloke in Gent. Op Radio Klara kan je elke dag een voorbeschouwing horen door Marc Van den Hoof.
2 oktober 2023