Chaton Laveur
Ze komen uit Luik, hebben al één album op de kerfstok en hebben er nog eentje klaar, dat in maart van 2026 wordt losgelaten op de mensheid.
Ze zijn met twee en maken leuke muziek, die het eigenlijk verdient om ook aan deze kant van de taalgrens gehoord te worden. Wij lanceerden eerder al de eerste single uit dat nieuwe album. Maak kennis met Chaton Laveur.
Wat waren de beste vijf albums voor jou?
Faust – 'Faust IV', onze favoriete krautrockklassieker
Beak – '>>>'
Low – 'I Could Live In Hope'
Broadcast – 'Tender Buttons'
Blonde Redhead – '23'
Wat waren je vijf beste concertervaringen?
Air op La Route Du Rock, een ongelooflijk geluid en een schitterende scenografie; Low in Wilde Westen, onze laatste kans om Mimi te zien, die ons zo inspireert; Beak bij elk concert.
Welk Belgisch album heeft jou dit jaar het meest verrast of ontroerd?
Amatorski (oké, het is 2024 maar het is zo goed dat het hier toch in moet), het komende album van Monolithe Noir (oké, het is 2026 maar het gaat zo’n goed album worden dat het hier toch in moet), Gros Coeur (het zijn goede vrienden maar we zijn honderd procent objectief, dat beloof ik). Voilàaaa!
Wat was het meest memorabele moment van je muzikale jaar: een specifieke show, de release van je plaat of iets onverwachts achter de schermen?
Stereolab in de Botanique was een geweldige avond. We speelden samen met hen en waren superenthousiast! We kwamen hen tegen bij de catering en hebben samen gegeten. Het was een topavond.
De Belgische muziekscene bloeit: welke opkomende artiest moeten de lezers van daMusic volgend jaar absoluut in de gaten houden?
De Belgische indiescene is enorm rijk, het is moeilijk om maar één artiest te noemen. In Luik: Holy Torum, DRUUGG, Wyatt E (ook al zijn ze bekend bij liefhebbers van avontuurlijke muziek, ze krijgen nog steeds te weinig steun in Wallonië), Soft Boy uit Gent, Phoenician Drive, Yoga Teacher & Duid uit Brussel.
Wat is de grootste uitdaging waar de Belgische muzieksector volgens jou voor staat in 2026?
Publiek aantrekken bij concerten wordt steeds moeilijker en zal cruciaal worden voor het voortbestaan van de sector als de steun voor creatie en andere subsidies beperkt worden of verdwijnen. Er moet een manier gevonden worden om het publiek te motiveren naar concerten te komen, merchandise te kopen en lokale groepen te steunen.
Welke artistieke droom hoop je volgend jaar waar te maken waar je dit jaar nog niet aan toe kwam?
We dromen ervan steeds meer muziekliefhebbers en gepassioneerde luisteraars te ontmoeten die ons steunen en naar onze concerten komen. We hebben weinig ambitie voor grote podia of samenwerkingen. Onze droom is echt om ons te verankeren met een heel solide en trouw publiek. Maar we dromen er ook van om op een dag samen te werken met andere artiesten die ons inspireren voor het schrijven van een album. We hebben aan ons volgende album gewerkt met Vincent en Margaux van En Attendant Ana, en dat was een onvergetelijke ervaring.
Als je één ding mocht veranderen aan het Belgische festivallandschap, wat zou dat dan zijn?
Ik vind dat er een terugkeer naar kleine festivals moet komen. Er moeten meer festivals op menselijke schaal zijn, waar het geluid goed is (geen grote podia die met elkaar concurreren), met een programmering gericht op ontdekking en aandacht voor de lokale scene.
De "Week van de Belgische muziek" wordt steeds bekender. Hoe belangrijk is zo'n initiatief voor jou en de Belgische scene?
Tot nu toe hebben we nog nooit gespeeld tijdens de Week van de Belgische muziek. Dus het is moeilijk om daar iets over te zeggen. We zouden het heel graag doen en ook in Vlaanderen spelen, maar het blijft erg moeilijk voor ons om daar data te vinden. We spelen meer in Frankrijk dan in Vlaanderen, terwijl we Belgen zijn — ik vind dat echt jammer — en ik hoop dat dit soort initiatieven zal helpen om de muzikale uitwisseling tussen Vlaanderen en Wallonië te vergemakkelijken.
Welk nummer heb je het afgelopen jaar, om welke reden dan ook, grijsgedraaid?
We hebben dit jaar veel naar het album van Dummy And Vanishing Twins geluisterd!
Waar luister je naar tijdens het koken?
⬜ Stilte
⬜ Spotify
⬜ Podcast
✅ Vinyl
⬜ CD
⬜ Commentaar van mijn partner
⬜ Radio
Beste Radio?
✅ Studio Brussel
⬜ Willy
⬜ Klara
⬜ Radio 1
⬜ Online en obscuur
⬜ MNM
Hoeveel betaal je met plezier voor een ticket?
⬜ Gratis, ik ken de artiest
⬜ Gratis, ik schrijf de review
⬜ Ongeveer 15 euro
✅ Niet meer dan 30 euro
⬜ Niet meer dan 60 euro
⬜ Taylor Swift en Bruce Springsteen kosten wat ze kosten
Welke oude plaat heb je dit jaar herontdekt?
Neu! 'Hallogallo', got it for my birthday
Enig ander commentaar?
We luisteren naar Qobuz, als we niet in de keuken onze vinylplaten draaien! Ik denk dat het belangrijk is dat de media beginnen met het maken van afspeellijsten op andere platforms dan Spotify om luisteraars aan te moedigen over te stappen naar eerlijkere en ethischere platforms. Ik profiteer er ook van om de vraag over de beste leeftijd om muzikant te zijn te beantwoorden: ik ben op vijfentwintigjarige leeftijd begonnen met muziek, ik dacht dat het te laat was en dat ik nooit een album zou kunnen schrijven. Er is geen leeftijd om te beginnen of om te spelen. Het podium is er voor iedereen en we hebben diversiteit in leeftijd, geslacht en afkomst nodig om de rijkdom van muziek te behouden.
