Vergeet alle andere lijstjes... dit zijn de dertig platen van 2020
De voorbije weken zag u hier vijftig eindejaarslijstjes passeren van zowel redactieleden als artiesten. Sommigen van hen nomineerden maar twee albums voor Plaat van het Jaar, anderen gooiden er dertig maal zoveel tegenaan. In totaal werden meer dan driehonderd platen genoemd (waaronder één single, die we moesten declasseren). Via een even simpel als eerlijk systeem werden daaruit de dertig beste gepuurd. Er waren minder leuke manieren te bedenken om een grijze winterdag door te komen.
30 Waxahatchee – 'Saint-Cloud'
29 Einstürzende Neubauten - ‘Alles Im Allem’
28 Spinvis - 7.6.9.6.'
27 Sorry - ‘925’
26 Clipping. - ‘Visions Of Bodies Being Burned’
25 Autechre - ‘Sign’
24 The Homesick – 'The Big Exercise'
23 Flying Horseman – 'Mothership'
22 Bruce Springsteen - ‘Letter To You’
21 Protomartyr – 'Ultimate Success Today'
20 Nordman - 'In Velvet'
Qua Belgen moeten we tevreden zijn met een drieëntwintigste plaats voor Flying Horseman en een twintigste plaats voor Nordmann, we verliezen dit jaar van de Nederlanders, want ene Eefje De Visser mist maar net de top drie. Maar he, Nordmann doet het beter dan Springsteen. Wie is er dan boss?
19 Emma Ruth Rundle & Thou - ‘May Our Chambers Be Full’
18 Working Men's Club - ‘Working Men's Club’
17 Mac Miller - 'Circles'
16 Perfume Genius - 'Set My Heart On Fire Immediately’
15 Run The Jewels - ‘RTJ 4’
14 Folklore' - Taylor Swift
13 Thurston Moore - ‘By The Fire’
12 Nick Cave - ‘Idiot Prayer’
11 Bill Calahan - ‘Gold Record’
Het is hier al duidelijk eigenlijk. 2020 was geen boerenjaar voor hiphop. Enkel Clipping., Mac Miller en Run The Juwels wisten ons uitgebreide panel te enthousiasmeren. Maar Miller is eigenlijk al twee jaar overleden. Run The Jewels redden dus de hiphopmeubelen… en niet Cardi B of Megan Thee Stallion.
10 Fiona Apple - ‘Fetch The Bolt Cutters’
9 Billy Nomates - ‘Billy Nomates’
8 Sault – 'Untitled (Rise)'
7 Matt Berninger – 'Serpentine Prison'
6 Sophia - ‘Holding on/Letting go’
5 Idles - 'Ultra Mono'
4 Eefje De Visser – 'Bitterzoet'
Nog iets over ons Belgen: eigenlijk bestaat Sophia bijna helemaal uit inwoners van het lelijkste landje aan de Noordzee, maar ja, dat heeft u live niet kunnen ontdekken. Wedden dat deze band anders hoger was geëindigd? Het aantal zwarte artiesten is, ondanks BLM, erg beperkt. Gelukkig is SAULT er wel bij. Zij brachten twee geweldige albums uit dit jaar, maar bij ‘Untitled (Black is)’ was ons panel nog niet woke blijkbaar. De vrouwen hebben duidelijk wel hun plaats veroverd binnen daMusic. Taylor Swift is erbij natuurlijk, al is het op een verrassend lage veertiende plaats. Nee, de vrouwen van het jaar zijn Fiona Apple, Billy Nomates en Eefje De Visser. Of is er nog eentje die beter doet?
3 Phoebe Bridgers - ‘Punisher’
Ja dus, maar ook nee, er zijn er zelfs twee (zie lager). Dat Phoebe Bridgers in de top drie staat van onze albums van het jaar is geen verrassing al is haar muziek toch niet altijd toegankelijk. Er zit altijd een hoek waaraan je meer dan je broek kan scheuren. Maar misschien is het net daarom dat we zo van haar houden, hetzelfde kan je immers zeggen van Fiona Apple, Billy Nomates en Adrianne Lenker. Adrianne wie? Wel deze:
2 Adrianne Lenker - ‘Songs/ Instrumentals’
Ook zonder Buck Meek en haar andere vrienden van Big Thief bleef Adrianne Lenker een van de meest bepalende artiesten van het jaar. Ze verblijdde ons met een dubbelalbum dat vlot ook zijn weg vond naar de harten van ons panel. Folk saai? Niet als ze uit de pen van deze wonderwoman komt.
1 Fontaines D.C. – ‘A Heroes Death’
Alleen (tf) en de recensent van dienst (md) hadden dit voorspeld, maar er waren ook een pak leden uit ons panel die deze plaat op de tweede plaats zetten in hun persoonlijke lijstje. En zo kroonden deze Ierse postpunkers zich tot beste band in dit lijstje. Voor het feestje moet u wachten tot op Best Kept Secret of Rock Werchter 2021 of u moet eind maart in Tivoli, Utrecht binnen geraken... Waar is dat vaccin? Tot die tijd: dit pleistertje: