Patrick Blomme
Fotograferen combineren met verslaggeven is geen sinecure, maar (pb) lijkt er toch in te slagen. Maar dezer dagen lijkt hij meer en meer de nadruk te leggen op het kiekjes nemen. Maar een eindejaarslijstje zat er nog wel in.
Beste albums?
Flying Horseman - ‘Mothership’
Eefje De Visser - ‘Bitterzoet’
Matt Berninger - ‘Serpentine Prison’
Gianni Marzo - ‘The Vessel’
Phoebe Bridgers - ‘Punisher’
Patrick: “Geen vrolijke muziekjes in mijn top vijf. Heeft niks met het snertjaar dat 2020 was te maken. De nummer één heeft kort na de release de nummer twee afgelost in de autoradio en zit daar nog steeds bijna permanent in. Ideale plaat voor in de auto zo blijkt, maar topplaat tout court.”
Mooste artwork van 2020?
Sohnarr - ‘Coral Dusk’
“Artwork dat perfect matcht met de muziek. Bovendien secuur, minimalistisch artwork dat de schitterende landschapsbeelden geheel tot zijn recht blijft laten komen.”
Knapste video van 2020?
Brihang – Ver Weg
“De Zotte Morgen van Amenra is lang de favoriet geweest, maar op het einde van het jaar kwamen er nog drie video’s die het spannend maakten: De Parade van Eefje De Visser en What If I Can van Douglas Firs moesten het uiteindelijk afleggen tegen het in één shot gefilmde Ver Weg van Brihang.”
Wat is - indien al van toepassing - het beste concert dat je gezien hebt in 2020?
Ansatz der Maschine – Muziekclub N9 @ De Kubiek – 14 oktober
“Ondanks de weinige concerten die er uiteindelijk geweest zijn toch een twintigtal optredens meegepikt en net voor de eerste lockdown nog We Are Open bezocht. Daaruit kan ik wel wat topoptredens pikken van Gruppo Di Pawlowski (WAO, Trix), Het Zesde Metaal (Handelsbeurs), Meskerem Mees (Muziekclub N9 @ De Gevloerden Bos), Flying Horseman (Handelsbeurs), Paard (Ängar) en Lyenn (Muziekclub N9 @ De Kubiek). Toch staat het sfeervolle gelaagde surround concert van Ansatz der Maschine daar nog net een trapje boven. De band rond Mathijs Bertel nam ons in de N9 mee op een muzikale electro-akoestische trip waarbij laptops, elektische gitaren en synths in perfecte balans stonden met viool, cello en harp.”
Van welk geannuleerd optreden, dat je dit jaar bent misgelopen, heb je het meeste spijt?
The Slow Show – De Roma – Voorjaar 2020
“Keek enorm uit hoe ze de melancholische en rijk gearrangeerde muziek live zouden brengen. Ondertussen is het concert alweer uitgesteld van april 2021 naar februari 2022. Tegen dan zou de band een opvolger voor het wondermooie ‘Lust And Learn’ live kunnen voorstellen.”
Wat is de beste livestream die je gezien hebt in 2020?
Eefje De Visser – de Bitterzoet Concertfilm
“Ik ben bij livestreams nogal snel de focus kwijt. Ik slaag er dus zelden in om er één uit te kijken. Deze was er qua look en feel wel volledig op en kon van begin tot einde boeien.”
Welke song vat 2020 het best samen?
Phoebe Bridgers – I Know The End
“Bridgers bracht één van de platen van het jaar uit met vooral sobere en minimalistisch gearrangeerde songs. Deze lijkt in eerste instantie ook in die categorie thuis te horen, maar ontvouwt zich beetje bij beetje tot een explosieve outro. Met de tekst “The billboard said, "The end is near" / I turned around, there was nothing there / Yeah, I guess the end is here”, lijkt ze de lockdowns te voorspellen.”
Is er een muzikale trend waar je veel van verwacht?
“Laat ons vooral genieten van de verdere ontluiking van het talent Meskerem Mees. Zij die er samen met mij bij waren op het Sound Track concours in 2019 zagen een wonderbaarlijke metamorfose tussen selectieronde en finale. Een proces dat sindsdien gestaag en zonder toeters of bellen gewoon blijft verder lopen.“
En is er één die je constant irriteert?
“Ik probeer irritante trends te mijden als de pest.”
Wat moet er op muzikaal vlak veranderen in 2021?
“Als de coronacrisis één ding geleerd heeft, is het dat artiesten gewoon te weinig betaald worden voor muziek via de streamingplatformen. In een periode, waarin elke mogelijkheid om live te spelen wegviel, waren dat soms de enige inkomsten voor muzikanten. Een karige opbrengst was voor velen hun deel. Herzien die handel.”
Wat verwacht je persoonlijk op muzikaal vlak van 2021?
“Als iedereen zijn verstand gebruikt, hoop ik weer veel concerten te kunnen meepikken. De cultuurhuizen hebben bewezen dat ze zeer snel kunnen schakelen en hebben dit jaar in bijzonder wisselende en moeilijke omstandigheden de werking weten te garanderen.”