Bert Vliegen - Teen Creeps
Met Teen Creeps staat hij te popelen om een nieuwe plaat uit te brengen, maar intussen was hij wel actief als producer en/of mixer voor talloze andere projecten en bands. Nog een wonder dat hij de tijd vond (en nam) om onze eindejaarsvraagjes in te vullen.
Beste albums:
Bill Callahan - ‘Gold Record’
SCHNTZL - ‘Catwalk’
Lomelda - ‘Hannah’
The Homesick - ‘The Big Exercise’
Lucas Schreel - ‘We’re Never Afraid Of Getting Up Every Morning’
Bert Vliegen: "In willekeurige volgorde, behalve misschien grote held Bill Callahan die na fotofinish wint. Zijn miniatuurtjes steken met zoveel vernuft en schoonheid in elkaar, dat hij me plaat na plaat blijft wegblazen. De speelsheid van SCHNTZL kon mij ook enorm bekoren. Idem voor de oprechte lo-fi folkpop van Lomelda, die haar beste plaat tot nog toe heeft gemaakt. The Homesick kwam begin 2020 al met een heerlijk urgente (en qua instrumentatie zelfs barokke) collectie postpunkbangers (check Male Bonding). En ondanks dat ik er zelf aan heb mee mogen werken en het dus een beetje valsspelen is, heb ik enorm genoten van de muziek (en de samenwerking) met Lucas Schreel aan zijn debuutplaat. Een heel eigen universum vol weirde, melancholische, fantasierijke folksongs. Zeker eens beluisteren!"
Mooste artwork van 2020?
Fulco - ‘Faam EP’
"Fulco’s artwork ziet er altijd fantastisch uit. Vaak simpel en heel grafisch, maar uiterst doeltreffend."
Knapste video van 2020?
"Ik kijk eigenlijk nooit echt naar videoclips. Dus ik moet terugvallen op muziek waar ik zelf iets mee te maken heb. En dat is de prachtige animatie van Boy Tillekens voor Crash/Land vanop de nieuwe Teen Creeps-plaat. Grote fan van zijn stijl en de emotie die hij in iets heel simpels kan steken."
"Verder ook een goede video: Obama die een driepunter binnenschiet. Dat was misschien wel objectief de beste video van 2020."
Wat is - indien al van toepassing - het beste concert dat je gezien hebt in 2020?
"De eerste liveshow van Novgrod ooit in onze living, een week voor de eerste lockdown. Hopelijk kruipen die mannen terug uit de zolderkamers als COVID weg is."
Van welk geannuleerd optreden, dat je dit jaar bent misgelopen, heb je het meeste spijt?
"Is niet alles verplaatst naar 2022? Ik vond het vooral zeer spijtig dat we met Sophia niet konden touren met de nieuwe plaat. Drie weken zitten stinken in een busje en door Europa sjezen, ik zou er veel voor over hebben. En dat Nick Caves passage in het Sportpaleis verplaatst is naar - ik gok - november 2022? Ik had wel nood aan een dosis Bad Seeds."
Wat is de beste livestream die je gezien hebt in 2020?
"Ik heb niet echt naar een livestreamconcert gekeken, denk ik. Ik vind het maar een vreemd, halfslachtig surrogaat voor de echte ervaring. Niet mijn ding."
Welke song vat 2020 het best samen?
"Ik heb Sweet Love For Planet Earth van Fuck Buttons altijd een passende soundtrack gevonden voor dit soort nachtmerries."
Is er een muzikale trend waar je veel van verwacht?
"De terugkeer van fullscale live shows: ik hoop vurig dat de sector terug kan rechtveren en we weer op elkaar gepropt in kleine en middelgrote zaaltjes van “de echte concertervaring” kunnen genieten."
En is er één die je constant irriteert?
"Constant niet, maar de term "lockdownalbum" ben ik nu wel beu aan het worden. Het impliceert deels dat die muziek gemaakt is "omdat er niks anders te doen was", wat ik een slechte motivatie vind om muziek te schrijven of op te nemen. Urgentie is de beste meststof."
Wat moet er op muzikaal vlak veranderen in 2021?
"Het zou leuk zijn als we allemaal onze job weer normaal konden uitvoeren. Laten we daar al eens mee beginnen. Ik hoop dat iedereen in de muzieksector hier goed kan doorkomen en er terug kan invliegen in 2021."
Wat verwacht je persoonlijk op muzikaal vlak van 2021?
"Teen Creeps brengt een nieuwe plaat uit in januari (‘Forever’, uit op 22 januari via PIAS & Sentimental), en ik hoop dat we daar toch mee kunnen spelen. Idem voor die langverwachte Europese tours van Sophia. Verder heb ik in 2020 aan veel platen mogen werken als producer/mixer. Platen die in 2021 het licht zullen zien. Zeer benieuwd naar hoe die het gaan doen. En ik kijk al uit naar alle albums/ep’s en dergelijke waaraan ik volgend jaar zal mogen werken, de vele samenwerkingen en eindeloze studio-uurtjes. Heerlijk!"
Foto: Michèle Bours