Zin en onzin van MySpace

Achtergrond

MySpace is terug. Ik weet niet of iemand daar nog op zat te wachten. Ik in ieder geval niet. Myspace was leuk ja, destijds. Maar ligt dat niet al lang achter ons? MSN was ooit ook leuk, Tokio Hotel was ooit ook populair. Maar alles gaat voorbij en soms is dat goed. 

Zin en onzin van MySpace



Niet dat we ons storen aan de nieuwe MySpace. Laat het maar bestaan. Maar of het ook een groot succes zal worden, dat is nog een ander paar mouwen. Ik heb de proef op de som genomen. En het aanmelden is er een stuk makkelijker op geworden nu je met één druk op de knop kan verbinden met je profiel op Twitter of Facebook. 

Maar verder? Het is de bedoeling om een vriendennetwerk uit te bouwen en je kan ook pagina’s van artiesten volgen. Alleen wordt het dan ook pas interessant als vele van je vrienden op MySpace zitten en als je favoriete artiesten een pagina aanmaken en daar ook actief iets op doen en daar heb ik zo mijn twijfels bij. De meeste artiesten hebben ondertussen de weg gevonden naar Twitter en Facebook en maken daar ook gebruik van. Een aardig en relatief eenvoudig promotiekanaal, dat je boodschap naar vele fans brengt. Om daar nu ook nog eens MySpace bij te nemen, dat lijkt me teveel van het goede.

Misschien moeten we gewoon aanvaarden dat de markt van de sociale netwerken verzadigd is. Nu Facebook en Twitter er zijn is er geen behoefte meer aan Google+ en ook niet meer aan een MySpace. Twitter en Facebook zijn gemeengoed, ingeburgerd. MySpace en Google+ zijn dat niet. Zo eenvoudig is het. De dienst heeft geen enkele toegevoegde waarde.

Ook muzikaal niet trouwens, nu er online streamingdiensten zijn als Deezer en Spotify waar het aanbod veel groter is dan op MySpace. En in België hebben we ondertussen vi.be. Fans weten hun artiesten wel te vinden als ze er naar op zoek zijn.

Sinds 2008 was de populariteit van MySpace stevig tanende. Tussen januari en februari 2011 verloor MySpace tien miljoen gebruikers. En het is nooit meer goed gekomen. Justin Timberlake – die zelf belangen heeft in MySpace – probeert nu de boel te keren door zware promotie te voeren voor zijn nieuwe single op het nieuwe MySpace. Alleen staat die ook al op zijn eigen website en op YouTube en is het dingetje al op de radio te horen. Exclusiviteit, dat zou nog eens iets geweest zijn.

Mensen zijn gewoontedieren, dat is een feit. En aangezien iedereen het nu naar zijn zin heeft op Facebook en Twitter en daar een netwerk heeft uitgebouwd zie ik maar bitter weinig mensen een profiel aanmaken op MySpace. Laat staan overstappen. Misschien uit nostalgische overwegingen, wie weet. Maar misschien had MySpace zich toch beter gewoon bij de nederlaag neergelegd.

16 januari 2013
Geert Verheyen