Vrouwendag 2013: Femmes Fatales (Soul/r&b)

Achtergrond

Geen betere soundtrack voor emanciperende vrouwen dan een flard opzwepende soul of r&b. Zo zijn er door de jaren heen enkele dames geweest die hun elegante stempel muziekgewijs op deze mannenwereld wisten te drukken. Opgepast, ze komen eraan in chronologische volgorde.

Vrouwendag 2013: Femmes Fatales (Soul/r&b)



 

1. Etta James – At Last (1960)

Slechts weinig r&b-zangeressen kregen zoveel lof toegewuifd als de Amerikaanse Etta James tijdens haar zes decennia durende carrière. Of ze nu gromde van verlangen in The Wallflowereen feministisch volkslied nog lang voor de term feministisch werd uitgevonden, of  betoverde met haar zeemzoete stem in ballads als At Last. En voor wie deze vorig jaar overleden dame nog niet kent: luister maar eens naar Avicii’s Levels om een sample van haar Something’s Got A Hold On Me te horen.

2. Diana Ross & The Supremes – Baby Love (1964)

Als eerste damesgroep ooit een nummer-een-hit scoren in Engeland met Baby Love, niemand deed het Diana Ross en haar Supremes voor. Als boegbeeld van het Motown-geluid in de jaren zestig, mochten ze rekenen op veel aanhang bij liefhebbers van soul. En Ross, die bewees later dat ze het ook op haar eentje kon. Of wat dacht je van Ain’t No Mountain High Enough?

3. Aretha Franklin – Respect (1967)

Met een bijnaam als The Queen Of Soul kan Aretha Franklin niet ontbreken in ons lijstje. We durven erom wedden dat vele dames leerden spellen met deze R-E-S-P-E-C-T, origineel door Otis Redding, maar bekend geworden in Franklins’ versie. De boodschap is hapklaar: treat your woman right.

4. Sade – Smooth Operator (1984)

Zelden zo’n zwoel nummer gehoord als deze hit van de Britse band Sade, genoemd naar Helen Folsade Adu, de vrouw verantwoordelijk voor het zeemzoete stemgeluid dat de saxofoon vergezelt. Smooth Operator was terug te vinden op Sade's debuutplaat ‘Diamond Life’, dat voor een doorbraak en een Brit Award zorgde. En vast en zeker ook als sensuele sfeermaker fungeerde in vele slaapkamers.

5. Whitney Houston – I’m Every Woman (1993)

Toen de nog-geen-vijftig-jarige Whitney Houston begin vorig jaar overleed, spraken velen over haar in termen  als "de beste zangeres ooit".  Als tiener schuimde ze samen met haar moeder clubs af, op zoek naar podiums waarop ze haar imposante stem kon ontwikkelen. Voor haar filmdebuut in ‘The Bodyguard’ maakte ze een gelijknamige soundtrack die tweeënveertig miljoen keer over de toonbank ging, en zo de best verkochte soundtrack ooit werd. Op de tracklisting stonden sublieme ballads als I Will Always Love You maar ook opzwepende R&B-platen als I’m Every Woman, origineel van Chaka Khan, maar nog nooit zo populair als in Houstons bewerking.

6. Destiny’s Child – Independent Women Part I (2000)

Kan een songtitel nog toepasselijker zijn op een dag als deze? Met Independent Women Part I zorgde Destiny’s Child, de best verkopende vrouwengroep aller tijden, voor achtergrondmuziek bij de populaire actiefilm Charlie’s Angels. Voortrekkers Beyoncé Knowles, Kelly Rowland en Michelle Williams, hadden nochtans niet de intenties om een soundtrack te maken, het hele idee kwam van manager papa Knowles die het nummer instuurde zonder hun medeweten.

7.Alicia Keys – Fallin’ (2001)

Iedereen heeft Fallin’ wel al eens meegezongen met een haardroger als micro en overactieve hormonen als drijfveer. De succesvolle ballad, terug te vinden op Alicia Keys’ debuut ‘Songs In A Minor’, was dan ook goed voor drie Grammy’s en de start van haar nog steeds succesvolle carrière. Zovele jaren later mag ze zichzelf een veertienvoudige Grammy-winnares noemen, die op overtuigende manier een mix van r&b en neo-soul weet te brengen.

8. Joss Stone – You Had Me (2004)

Als tiener debuteerde Joss Stone met ‘The Soul Sessions’, een plaat waarop ze nummers van voorbeelden als Aretha Franklin en Laura Lee coverde. Zelf vindt ze daarom dat opvolger ‘Mind, Body And Soul’ haar echte debuut is. You Had Me werd haar grootste hit en kreeg zelfs een Grammy-nominatie. Nochtans, het nummer had bijna nooit bestaan: twee seconden nadat de perfecte versie van You Had Me werd opgenomen, ging het licht uit in de studio vanwege de “Great Blackout of 2003”, een stroompanne in de VS.

9. Amy Winehouse – Back To Black (2006)

Voor eeuwig lid van die befaamde Club 27 is ze, Amy Winehouse. Maar op Vrouwendag willen we haar het liefst van al nog eens voor de geest halen als de geniale zangeres die ze was. Voor het merendeel van haar werk liet ze zich inspireren door muziek uit de jaren vijftig en zestig (verklaart meteen het beehive-kapsel en cleopatra make-up), al zal de weltschmertz in haar teksten wel iets te maken hebben gehad met stukgelopen liefdes. Debuutalbum ‘Frank’ (2003) was lang niet mis, maar de grote doorbraak kwam er pas met ‘Back To Black’, een plaat waarmee ze als eerste Britse vrouw ooit vijf Grammy’s wist binnen te halen.

10. Beyoncé – Run The World (Girls) (2011)

Dat Beyoncé ook na Destiny’s Child een geslaagde muziekcarrière wist uit te bouwen, hoeven we waarschijnlijk niet meer te vertellen. En dat ze, ondanks eerdere vermeldingen, nog een paragraaf apart verdiende, daar kan niemand bezwaar tegen hebben. Want Queen B werd op enkele jaren tijd een van de meest gerespecteerde vrouwen ter wereld, die met vier platen en veel doorzettingsvermorgen op een fascinerende manier de taak van vrouw, moeder en topartieste weet te combineren. Quotes als “I think about saying the things that women want to say but sometimes are not confident enough to say. I am going to continue to write those songs that give women strength”, maken van haar een voorbeeld in het universum van de oestrogeen. Who run the world? Girls!

8 maart 2013
Janne Degryse