#Vaughanblues - Stevie Ray Vaughan - Let’s Dance (David Bowie - 1983)
Een tijdje geleden kochten wij voor een prikje 'Strange Pleasure' uit 1994 van Jimmie Vaughan, hetgeen ons meteendeed besluiten om een weekje in te zoomen op het werk van de broertjes Vaughan, die in groepsverband, solo en met elkaar een behoorlijke catalogus op een hoogste kwalitatieve manier bij elkaar gebluesd hebben.
De eerste keer dat de kleine Vaughan de neus aan de deur stak was op Let’s Dance van Bowie met een vlammende solo die de wereldhit nog meer kleur gaf dan het door Nile Rodgers geproduceerde nummer al had.
Bowie zag Stevie Ray Vaughan optreden op het Zwitserse Montreux Jazzfestival in 1982, waarover hij zei: “Stevie Ray Vaughan completely floored me. I probably hadn't been so gung-ho about a guitar player since seeing Jeff Beck with his [pre-Yardbirds] band, the Tridents." Hij vroeg hem prompt om op zijn nieuwe plaat te spelen. Vaughan was nauwelijks onder de indruk en stelde het als volgt: “I just sprayed Albert King all over the fucker”, terwijl hij, op kosten van Bowie zijn favoriete barbecueribs liet overvliegen van Austin naar New York. "To tell you the truth, I wasn't very familiar with David's music when he asked me to play on the sessions. David and I talked for hours and hours about our music, about funky Texas blues and its roots. I was amazed at how interested he was."
Helaas groeide intussen ook spanning tussen beiden, want Bowie wilde dat de jonge gitarist de promo voor zijn debuutplaat 'Texas Flood' opschoof en bood hem een plaats aan in zijn band voor de volgende Bowietour. Maar die plannen vielen niet te rijmen met de clubs die Stevie Ray Vaughan met zijn Double Trouble op de andere dagen wilde spelen. Stevie Ray Vaughan beklaagde zich bij Bowiegitarist en muzikaal directeur Carlos Alomar: "I told him man-to-man that the star here is David Bowie and his fans might discover you and your new release, but history suggests they won’t. Plus, dude! You only get one shot at your first album, and Bowie’s management are not suddenly gonna put their press team at your disposal."
Vaughan voelde alleen maar wantrouwen, terwijl hij mee had geholpen aan Bowie’s comeback. Op de vooravond van de Bowietour stapte Vaughan op, terwijl Bowie met vakantie was en Earl Slick werd als vervanger aangesteld. Bowie ging nog een stapje verder en weerde Stevie Ray Vaughan uit de videoclip zoals ook Double Trouble-drummer Chris “Whipper” Layton verklaarde in de biografie 'Texas Flood: The Inside Story of Stevie Ray Vaughan': "Stevie was about to become world famous as the guy who played that solo, but the video really bothered him. Bowie’s wearing white linen gloves, and Stevie said, 'That motherfucker shouldn’t be pretending to be playing shit he wasn’t playing!' He couldn’t understand why Bowie would do that."
Twee supergetalenteerde keikoppen met een visie die weinig aan het toeval overliet. Feit blijft: Let’s Dance werd zowel één van de best verkopende singles als lp’s voor Bowie. En de wereld wist in één keer wie die dekselse, kleine Stevie Ray Vaughan was.
Solo Let’s Dance