#TrommelaarsDeluxe - Roger Hawkins
Maak kennis met de beste drummers, die u nog niet (goed genoeg) kende en die mee aan de grondslag lagen van dikke, vette hits, maar waarvan u het amper wist. Een weekje tromgeroffel en cimbaalgezinder op het hoog(ste) niveau.
Mishawaka, Indiana, 16 oktober 1945
Mustang Sally - Wilson Pickett (1966)
Roger Hawkins nam als lid van de roemruchte Muscle Shoals Rhythm Section, een groep studiomuzikanten uit Muscle Shoals, in de FAME- en de Muscle Shoals Sound Studio met het muzikale kruim uit de hele wereld op. Zijn zuiderse voorkeur voor rhythm-’n-blues, soul en country leverde hem werk op met Wilson Pickett, Levon Helm, Kim Carnes, Linda Rondstadt, Etta James, Solomon Burke, Tony Joe White, Cher, Bob Seger, Albert King, Paul Simon, Joan Baez, Cat Stevens, Boz Scaggs, Ry Cooder, Eric Clapton, JJ Cale, Joe Cocker, enz.
Hawkins had vanaf midden jaren zestig tot aan de jaren tachtig een abonnement op de top veertig met drumcredits op When A Man Loves A Woman (Percy Sledge), Respect, Think, Chain Of Fools en I Never Loved A Man (Aretha Franklin), Respect Yourself (The Staple Singers), Kodachrome en Love Me Like A Rock (Paul Simon) en Mainstreet (Bob Seger & The Silver Bullet Band).
Over zijn samenwerking met de klasbakken van de Muscle Shoals Rhythm Section zei hij: “Playing with the same guys for so long, well, it's really hard to impress Barry (Beckett, toetsenist), David (Hood, bassist) or Jimmy (Ray Johnson, gitarist) because they've heard me do it before. And it's the same with them. I mean, if Barry plays a hot lick, I don't congratulate him; he's supposed to do that. I don't know what it is, but when the four of us sit down to play, it's almost like a burden has been lifted from our shoulders. It's like, "Hey, we're home.""
Bijna hadden we Mustang Sally nooit gehoord, want nadat Wilson Pickett de laatste take had ingezongen in de FAME Studio, vloog de band van de spoel van de bandrecorder en brak in meerdere stukken. Maar de technieker van dienst, Tom Dowd, bleef kalm, sommeerde iedereen de kamer uit met de boodschap om na een half uur terug te keren. Hij plakte de band deskundig terug aan elkaar en redde één van de meest funky soulanthems van de vergetelheid…
Foto: Deborah Feingold (https://www.moderndrummer.com/)