#ThomasDolby - Foreigner - Urgent (1981)

#ThomasDolby - Foreigner - Urgent (1981)

Een weekje de spots op een zonderlinge en intrigerende figuur, die als muzikant, producer of innovator tout court sporen achter liet, die meer dan de moeite lonen om op in te zoomen: Thomas Dolby.

En nu een vrij onverwachte wending in onze Thomas Dolby-week. Hij leverde als sessiemuzikant al eens hand- en spandiensten verleende aan Lene Lovich, waarvoor hij het behoorlijk interessante New Toy schreef, tourde als toetsenman tourde en deed een one-off als begeleider van David Bowie op één van de meest bekeken live-sessies ooit (Live Aid op 13 juli 1985). Bowie speelde met Kevin Armstrong, gitarist voor Prefab Sprout, die Thomas Dolby aanbracht. En er bestaan video’s waar MTV-vj JJ Jackson een interview doet met Bowie en Dolby, waarin ze hun ontmoeting uit de doeken doen bij de opname van het duet met Mick Jagger op Dancing In The Street dat op één nacht in New York werd opgenomen.

Dolby deed wel meer sessiewerk. Minder bekend is dat hij dit ook voor vrij onverwachte combinaties deed. En vaak moest dat lichtjes verborgen worden. Er is bijvoorbeeld het pseudoniem Booker T. Boffin, het pseudoniem dat Dolby aannam om  toetsen te spelen op 'Pyromania' van Def Leppard.

De samenwerking met Foreigner was een gevolg van zijn vriendschap met producer Robert John “Mutt” Lange, die in 1981 '4' met de band opnam en de hulp van ene Tom Dolby inriep. Maar laten we het Dolby zelf vertellen: Up until that point, I’d never spent more than about ten hours at a stretch in a professional recording studio, and then I was watching the clock because I was paying for it. So to have the luxury of being up all night at Electric Lady most nights of the week with any keyboard that I chose to hire from S.I.R., that was certainly a real thrill."

"I think especially the band themselves didn’t really know what I was putting on their records. During the day, they were doing vocals with Lou Gramm, and they would leave me at night or put me in the other studio working on my own with a relief engineer. And then they would come in and they would say yay or nay to the stuff that I’d done."

"I remember specifically, when I created the intro to Waiting For A Girl Like You, I’d done it with a technique that I’d long been hoping to try out, which was basically just to sort of build yourself a Mellotron by recording a sustained note on each track of the multi-track and manipulating them in a wave to create combinations of harmonies. I’d been longing to do that for years, and I actually got to do that one night at Electric Lady and put it on the intro of Waiting For A Girl Like You."

"The band came in in the morning and I played it for them, and there was sort of a silence and then the bass player said, 'It’s a bit like massage music, isn’t it?' [Laughs] But to their credit, Mutt Lange and Mick Jones got it and it was very un-Foreigner-like in a certain way. It was certainly unlike anything Foreigner were famous for up to that point. I got a big thrill when, six months later, I’d be driving and there’d be an AOR radio station and on would come my 'massage music', fifteen seconds of it before the groove kicked in."

Het zou ons te ver leiden om hier die draak van een ballad te plaatsen, maar we hebben wel een soft spot voor een ander nummer van de lp '4', waar ook Dolby een hand in heeft.

29 januari 2022
Laurens Leurs