'The Promise' : one, two,... one, two, three, four, ...
Achtergrond
Heel de week al had ik me voorbereid. Ik zou uitleggen hoe ik Bruce Springsteen leerde kennen, waarom ik 'The River' wel een goede plaat vond, maar dat die er nooit echt bovenuit sprong, hoe ik pas met 'Tunnel Of Love' en het daarbij horende optreden in de Kuip in Rotterdam volledig omver werd geblazen. En dat allemaal als aanloop naar mijn beleving van de avant-première van 'The Promise' die ik in Kinepolis Brussel mocht meemaken.

Maar u zal nooit te weten komen hoe 'Darkness On The Edge Of Town' uiteindelijk toch mijn hart veroverde, terwijl het vroeger eerder een lp was die zelden de kast uitkwam. Want eigenlijk is dit een heel recente liefde, een liefde die ontstaan is door die plaat opnieuw en opnieuw te beluisteren. Alleen zo leer je de verborgen kantjes van een album kennen.
Dus vond ik na heel wat gezoek (geen gps en mijn oriëntatievermogen is eerder beperkt) de Brusselse Kinepolis en na nog wat meer gezoek zaal 11, alwaar deze gebeurtenis zou plaatsvinden. Geen hostessen of verleidelijke zaalwachters, gewoon een korte, tweetalige inleiding en het spektakel kon beginnen: one, two, ... one, two, three, four...
Documentaires zijn altijd een dubbeltje op zijn kant. Het kan een aaneenschakeling van archiefbeelden zijn of gewoon een vertelling door iemand die het heeft meegemaakt. Het ideaal is uiteraard de combinatie en dat was ook nu het geval. Bovendien was het geheel vlot gemonteerd en werden alle facetten mooi belicht.
Je verneemt waarom Springsteen het zo moeilijk had om, na het overweldigende succes van 'Born To Run', de opnames voor een nieuwe plaat op de rails te krijgen, hoe de man nooit tevreden was en hij Max Weinberg (drummer van de E Street Band) keer op keer weer op die snare deed slaan en nog steeds niet hoorde wat hij wilde horen, hoe hij absoluut géén hit op die plaat wilde hebben, terwijl hij wel even snel Because The Night en Fire uit zijn pen toverde, hoe hij zeventig songs bij elkaar schreef, waarvan er dan tien op de plaat kwamen.
We kunnen nog even doorgaan en omdat dat allemaal wordt verteld door de hoofdrolspelers, met naast the Boss en zijn band ook producers, managers, engineers en mixers, is het resultaat een boeiend relaas die uw idee over hoe een plaat nu eigenlijk een plaat wordt helemaal overhoop zal gooien.
'The Promise' is het warme relaas van het waarom, het hoe en het wat van 'Darkness On The Edge Of Town'. Waarom zou het u dan nog interesseren dat Springsteen in mijn boek het fenomeen popidool een heel nieuwe dimensie gaf?
En u weet al meteen wat u aan de kerstman moet vragen, natuurlijk.