Sussan Deyhim & Richard Horowitz - 'Made To Measure Vol.8 – Desert Equation

Sussan Deyhim & Richard Horowitz - 'Made To Measure Vol.8 – Desert Equation

Ons oor viel voor het eerst op de zangcapaciteiten van de Iraanse Sussan Deyhim, toen superproducer Bill Laswell haar veelbesproken Madman Of God plaat in een eigen mix van ambient en drum’n’bass onderdompelde. Het Brusselse wereldmuzieklabel Crammed zorgt nu voor een ander nieuwtje. Voor het veertigjarig bestaan wordt het experimentele album met muzikale wederhelft Richard Horowitz, ‘Desert Equations: Azax Astra’ van onder het woestijnstof gehaald. Een uniek muziekstuk waarin Perzische cultuur, New Yorkse avantgarde en elektronische doezeleffecten nog steeds ontzettend hedendaags klinken.

Multicultureel? Die understatement had je vast al beet. De Iraanse, doordringende stem en traditionele zangklanken van Deyhim en de elektronische finesse van componist Horowitz zorgen samen keer op keer voor onwezelijke, spookachtige en penetrante composities.  Abstract? Jawel. Maar ook sfeervol en toegankelijk. Met zowel Arabische toetsen als jazzy structuren en akkoordenschema’s. En met filmische allures – een beetje het concept van de ‘Made To Measure’-reeks: verbeeldende en vernieuwende muziek presenteren die als soundtrack kan dienen voor film, dans, theater.

In basisversie krijg je acht songs. Voor deze heruitgave komen er nog drie bij. En we gaan eerlijk zijn: dat is leuk, maar niet echt nodig. Want de indruk die de oorsprongelijke plaat en liedjes geven - zo’n kleine drie kwartier exotisch en onvertrouwd geprikkkel - volstaat. En wanneer in een allerlaatste, enigszins wazige sfeerbonus Intergalactic dan ook nog eens Sussan Deyhim het zwijgen wordt opgelegd,…

Want alles begint natuurlijk bij haar, een zangeres die vooral met woordloze zang laat blijken wat voor een fabuleuze stem ze heeft. Donker, tropisch, lichtelijk hees, sensueel. En dat door te glijden, exotisch te kirren, te hikken of vocaal te verleiden. In canon, ontdubbelde stem of met een beetje donkere gloed en galm eronder. En natuurlijk keer op keer op een oosterse en dus voor ons, beste lezer, ietwat bevreemdende manier. Vervolgens is er een moeilijk tastbare boven- of onderlaag van broeierige, zwevende elektronica. Vaak flinterdun als overal tussen sijpelend woestijnzand. Dan krijg je wat Arabische sfeerflarden van qanun, rubab, fluit of oud. En tenslotte een duidelijke verweving met traditionele percussie om samen een intrigerend en mysterieus ritme te creëren.

Meer woorden gaan we er niet aan vuil maken. Beleef gewoon zelf deze muziek en ontdek waarom artiesten als Peter Gabriel, Ornette Coleman of Bobby McFerrin al eerder met deze fabuleuze zangeres een plaat wilden maken. En laat je vooral ook meeslepen door de nooit eerder uitgebrachte bonustrack Broken Vows met die waanzinnige Franstalige zwoelheid en funky baslijn. Axelle Reds Sensualité had niet beter gekund.

2 april 2022
Johan Giglot