#Solo-eieren - Paul Westerberg - Fugitive Kind (1999)

#Solo-eieren - Paul Westerberg - Fugitive Kind (1999)

Without the safe arms of the band: artiesten, die we vooral kennen in groepsverband, maar die ook solo een muzikaal ei hebben gelegd en daar bovendien netjes mee wegkomen.

Aan de trouwe volger dezer pagina's denken we niet te moeten uitleggen wat The Replacements in het algemeen en voorman Paul Westerberg voor ons betekenen (de woorden life-changing, cruciaal en bepalend borrelen automatisch op), maar toch blijven we ons enigszins verwonderen dat hun faam en glorie is blijven circuleren als zijnde "underground" of "voor de kenners". Zelf beseffen ze ook wel dat ze op cruciale momenten in de carrière, toen het moest en kon gebeuren, zichzelf vakkundig in de voet schoten met baldadig en puberaal gedrag (rock-‘n-roll, hé). Dat staat ook deskundig beschreven in één van de biografieën en zou ons nu te ver leiden. In ieder geval blijft de catalogus van Paul Westerberg van een te weinig gekende kracht en pracht.

Neem nu Fugitive Kind van soloplaat 'Suicaine Gratification'. Tikje melancholischer dan we gewoon zijn, maar altijd met een frisse hook en straf arrangement en met een helping hand van de allerbersten (Jim Keltner op drums, Don Was aan van alles, Benment Tench op toetsen). De song start prachtig traag als een Ierse ballade aan de piano: “l Just got out alive / I gave ’em all that they could handle / Then I took a dive / So take a chair and make it snappy / Tryin’ to lose these jerks”, om na anderhalve minuut om te slaan in een straffe midtempo rocker zoals ook Tom Petty die zo kundig op de wereld losliet.

Als je ons de arm op de rug draait geven we toe dat we Westerberg het allerliefst met de mates horen, maar ook solo is hij iemand die onvoorwaardelijk en loyaal de song dient. Ooit hoorden we Fugitive Kind spelen in een café (Tom Tom in Heythuysen), waar uitbater Frits als echte kenner geen obligate muzikaal geluidsbehang duldde. En het viel heel hard op dat na het spelen van deze song heel wat mensen gingen polsen wat dat was. De kracht van een straffe song: de gesprekken doen verstommen.

4 juni 2024
Laurens Leurs