RW19 - de zondag

Voorbeschouwing

Tussen 27 en 30 juni jagen Herman Schueremans en de medewerkers van Rock Werchter weer alle koeien op stal en maken de viervoeters plaats voor muziekliefhebbers uit alle hoeken van het land en ver daarbuiten. Wij bij daMusic zouden geen muziekwebzine zijn, moesten we u zonder enige voorbereiding de wei insturen. Na een stevige doorlichting van het programma kropen onze journalisten in de pen en schotelen wij zo onze aanraders, tips en moeilijkste keuzes voor. 

Haar debuut ‘Coz I Love You’ werd in deze eerste jaarhelft al geprezen als een perfecte popplaat. Zo ver zouden wij niet durven gaan, maar Lizzo (13.00-13.40: The Barn) is zeker een fenomeen. Ze houdt van zichzelf en van haar publiek, twerkt op het podium, heeft al een aantal hitjes op zak én durft al eens een…dwarsfluit bovenhalen. Of het nu echt een goede show wordt, durven we nog niet te zeggen, maar een fenomeen is het nu al.

Het is de Nederlanders van De Staat (14.00-14.40: Main Stage) gelukt: ze hebben een plekje op Rock Werchter vast. En dan nog wel op de Main Stage. Op het nieuwe album ‘Bubble Gum’ knipogen de Nederlanders naar de gabberscene en dat zal ook live te horen zijn, naast het vertrouwde gitaargeweld. De Staat is hier nog lang niet zo’n grote band als in Nederland, maar elke keer als de band hier komt optreden, komen er weer een paar fans bij. Het gaat vooruit en zolang het vooruit gaat, is het goed.

De acts uit eigen land zijn redelijk beperkt op Rock Werchter – op deze dag is ook nog Tamino te zien – en zij, die er spelen, zijn er redelijk exclusief te zien. Balthazar (18.25-19.25: Main Stage) bijvoorbeeld speelt de enige Belgische festivalshow op Rock Werchter. Wie erbij was in de Lotto Arena weet: ook dat, als Balthazar meer ambiance wil brengen (zoals op laatste plaat ‘Fever’), ze dat doet op heel erg hoog niveau. Jammer dat ze niet in een tent staan, maar we gunnen Maarten, Jinte en de rest de stek op de Main Stage.

De oudezakkenmuziek is redelijk beperkt op deze editie van Rock Werchter. Gelukkig is The Cure er nog en op de slotdag van het festival speelt New Order (21.30-22.45, The Barn). Wie de setlist waar ze dezer dagen mee op tournee zijn even checkt, vindt een goede greatest hits-set mét een aantal covers van Joy Division. Wie She’s Lost Control, Shadowplay of Transmission (nog) eens live wil horen, weet waarheen.

De hoop dat het ooit nog goedkomt met Muse hebben we een tiental jaar geleden al opgegeven. Dus wij beleven onze afsluiter in een tent, in de KluB C bij Underworld (22.45-00.15). De band beleeft een bijzonder jaar, want sinds november 2018 zijn ze begonnen met hun #DRIFT-project: elke week (op donderdag) brengt Underworld nieuwe muziek uit; of beeldmateriaal/film, tekstfragmenten,… Elke week iets nieuws dat deel uitmaakt van het huidige creatieve proces waarin de band zich bevindt. Of daar op Rock Werchter ook uit geput zal worden, valt nog af te wachten. Wel zeker is dat ze de setlist zullen afsluiten met Born Slippy, NUXX en dat ze ook nummers uit klassiekers ‘Dubnobasswithmyheadman’ (1994) en ‘Beaucoup Fish’ (1999) zullen plukken.

26 juni 2019
Geert Verheyen