Phil France - 'The Swimmer'

RE:introducing

Phil France - 'The Swimmer'

Phil France, dat is de bassist van Cinematic Orchestra. Zijn in eigen beheer uitgebrachte soloalbum 'The Swimmer' kreeg destijds te weinig aandacht. Gondwana Records pikte het album terug op en bracht het opnieuw uit.

Al van bij de zenachtige pianoakkoorden van opener The Swimmer zitten we in het hypnotiserende groepsgeluid dat een band als Cinematic Orchestra zo groot maakte, al ligt dat ook aan de inbreng van violist Daniel Bridgewater-Hall en cellist Sernay Wu. Opgelet, het gaat hier wel degelijk om een solouitstapje van France die op dit album vooral keyboards en synths bespeelt. Slechts in een uitzonderlijk geval als London Park Hotel neemt France zelf even de bas ter hand.

Cinematic Orchestra, maar dan in een minimale versie en bezetting, zo zou je het zeven tracks tellende album kunnen beschrijven. France blijft weliswaar dicht bij de sferen en texturen van zijn belangrijkste werkgever, maar illustreert op 'The Swimmer' vooral zijn eigen talent als songschrijver, arrangeur en producent.

En dat klinkt indrukwekkend op het fantastisch georkestreerde Transition, slechts één van de hoogtepunten van dit album. Vooral ook omdat France, die een jazzachtergrond heeft, de eenvoud en de kracht van het muzikaal minimalisme zo sterk beklemtoont. Dat levert een dagdromerig, maar vooral filmisch perspectief op, wat in een voor zich sprekende, bedwelmende track als Kubrick (die lichtjes naar de Mogwai-soundtrack 'Les Revenants' verwijst) ook bevestigt. En knappe elektronicagetinte tracks als December en vooral het dramatische hoogtepunt Animator laten de nodige indruk na.

Verder zijn er op dit instrumentale album ook gesmaakte gastpassages van gitarist Stuart McCallum en drummer-percussionist Richard Spaven, muzikanten die zelf verdienstelijke carrières hebben, maar niet te beroerd zijn om een bijdrage te leveren.

Gondwana Records heeft er goed aan gedaan om dit werk opnieuw uit te geven. 'The Swimmer' is immers een album om te herontdekken en de aandacht te geven die het verdient.

16 april 2017
Philippe De Cleen