Razor - Open Hostility, Shotgun Justice en Violent Restitution reissues

Achtergrond

Het viertal Razor uit Ontario werd reeds in 1984 opgericht en maakt sindsdien klassieke speed-/thrashmetal. Sommigen onder ons hebben hen ongetwijfeld leren kennen sinds het Limburgse Evil Invaders inspiratie voor haar bandnaam bij een album van de Canadezen haalde. Voor de rest hebben de thrashers vooral een cultaanhang en dat bleek reden genoeg om enkele albums te gaan remasteren en opnieuw uitgeven.





Nieuwe albums zijn er van Razor al niet meer verschenen sinds 'Decibels' in 1997. Onlangs tekende de band wel een nieuw platencontract met Relapse Records. Zoals zovele obscure metalacts uit die jaren tachtig heeft Razor ook enkele armzalig geproduceerde pareltjes in de platenkast staan die allang nergens meer verkrijgbaar zijn. Daarom, en natuurlijk ook omdat klassieke metal weer hot is, heeft Relapse besloten om drie van die pareltjes, zijnde 'Violent Restitution' (1988), 'Shotgun Justice' (1990) en 'Open Hostility' (1991) stevig op te blinken en opnieuw uit te geven.

Knap werk hebben ze afgeleverd, daar bij Relapse. Aan niets valt nog te merken dat we naar een stel metalalbums  zitten te luisteren uit de tijd dat al wat niet grunge was werd geweerd naar de onderste lagen van de underground. De productie klinkt geweldig zonder af te doen aan de rauwe thrashsound.

Alsof drie klassieke albums volledig remasteren en uitgeven nog niet genoeg zou zijn, hebben Razor en Relapse die dan ook nog eens volgepropt met extra's, zo krijgen we bovenop 'Open Hostility' maar liefst vier nog niet eerder uitgebrachte nummers, een repetitieversie van afsluiter End Of The War en enkele instrumentale versies. Dat brengt het totaal op achtenvijftig nummers over drie albums, goed voor om en bij de drie uur Canadese thrash op hoog niveau.

Als we de drie albums los van elkaar bekijken, moeten we constateren dat vooral 'Violent Restitution' er bovenuit steekt met Stace “Sheepdog” McLaren, die daarna de band verliet, achter de zangmicrofoon. Diehards vragen zich wellicht ook af waarom net die drie albums werden gekozen en niet de bekendste, het in 1985 (toevallig net dertig jaar geleden) verschenen 'Evil Invaders'. De rechten zouden daar de boosdoener zijn. Het bedrijf, dat de rechten heeft opgekocht van het label dat het album oorspronkelijk uitgaf (Attic Records), zou niet happig zijn om die rechten op te geven. We kunnen enkel blijven hopen en ondertussen alvast van deze drie reissues genieten.

23 mei 2015
Nic De Schepper