#NinetiesMomenten - Madonna - Ray Of Light (1998)

#NinetiesMomenten - Madonna - Ray Of Light (1998)

Altijd een hachelijke onderneming om te gaan voor een reeks beste sngs uit de nineties. Deze keuze is dan ook puur arbitrair. (PS Er wordt niet met de jury gecorrespondeerd).

Tot midden jaren negentig liet het fenomeen Madonna ons relatief onberoerd, al hadden we een boon voor een song als Borderline, maar dan was daar plotsklaps 'Ray Of Light', een plaat die gerust kan bestempeld worden als haar 'Achtung Baby' of haar 'OK Computer'. Anders gezegd: een plaat waarmee ze zichzelf opnieuw uitvond. Titelsong Ray Of Light was een pittig, energiek op technoleest geschoeid nummer, gebaseerd op Sepheryn, dat werd geschreven door Curtiss Muldoon en Dave Curtis. 

De Britse producer, dance-remixer en muzikant William Orbit nam het nummer opnieuw op met zangeres Christine Leach voordat hij met Madonna aan de slag ging. Toen Madonna het album opnam met William Orbit aan het roer, besloten ze de melodie en instrumentatie van het nummer te veranderen, maar de songtekst te behouden met slechts enkele wijzigingen. Het originele nummer Sepheryn is te horen op 'Sepheryn: Ray Of Light' van Curtiss Muldoon, dat in oktober 2000 uitkwam.

De tekst weerspiegelt Madonna's interesse in spiritualiteit en haar geloof in de leer van Kabbalah. De zangeres legde uit dat de geboorte van haar dochter Lourdes in 1996 haar ertoe aanzette "naar antwoorden te zoeken op vragen die ze zichzelf nooit eerder had gesteld", wat haar naar de religie leidde. Madonna in Q magazine: "Ik begon de Kabbalah te bestuderen, een joodse mystieke interpretatie van het Oude Testament. Ik merkte dat ik ook erg geïnteresseerd raakte in het hindoeïsme en yoga, en voor het eerst in lange tijd kon ik mezelf en de wereld vanuit een ander perspectief bekijken." 

In dit nummer laat dat perspectief zien hoe klein mensen zijn in het uitgestrekte universum. Het album 'Ray Of Light' won in 1998 de Grammy voor Best Pop Album en in 1998 de MTV Europe Music Award voor Beste Album. De titelsong werd één van haar grootste hits. De oorspronkelijke versie duurde liefst tien minuten. "Het was volkomen perfect en ik vond het geweldig. Het was hartverscheurend om het terug te brengen tot een hanteerbare lengte (5:21)", vertelde Madonna aan Billboard Magazine.

Frappant detail: co-schrijver Curtiss Muldoon wist helemaal niet dat het nummer was opgenomen totdat een vriend het op de radio hoorde: "Ik was eerst een beetje geïrriteerd omdat Madonna dertig procent wilde voor het veranderen van een paar regels, maar toen besefte ik dat vijftien procent van miljoenen veel beter is dan honderd procent van niets. Het is een levensveranderende ervaring geweest. Ik zou zeggen dat ik financieel zeker ben voor in ieder geval de komende vijf tot tien jaar dankzij vijftien procent van één nummer van Madonna.” 

6 april 2023
Laurens Leurs