Nieuwe muzikale tendensen verruimen het muzieklandschap

Achtergrond

Binnenkort slaan binair01, Balkan Trafik, Balkanbeats en Balkan Fever toe. April is Balkanmaand in België. Dit is maar een willekeurig symptoom van een merkwaardig fenomeen: nieuwe tendensen steken de kop op in een parallel circuit, waarin de klassieke muziekmedia zoals radio geen bepalende rol meer spelen.

Nieuwe muzikale tendensen verruimen het muzieklandschap



Muziekliefhebbers gaan zelf op zoek naar nieuwe muziek, waardoor de vraag naar concerten, festivals en andere muziekevenementen buiten het conventionele circuit stelselmatig toeneemt. Nieuwe muziekorganisaties slagen er hiertoe in om samen te werken met vooraanstaande cultuurhuizen: de Gentse Vooruit opent op 6 april zijn deuren voor binair01, Balkan Trafik heeft al jaren eind april afspraak in de Brusselse Bozar, Antwerpen heeft zijn Balkanbeats en Balkan Fever, en tussendoor haalt de Handelsbeurs New Mexico’s balkanband A Hawk And A Hacksaw naar Gent.

Bij de gratie van het internet

Het valt op dat meer en meer muziekorganisaties en concertprogrammatoren ver buiten de radiolijnen kleuren en zich profileren als sterke vertegenwoordigers van nieuwe muziektendensen. Online muziekdiensten vormen een virtuele wolk die eindeloos uitdijt en intussen een schat aan muziekinformatie bevat. De term “wereldmuziek” is hopeloos achterhaald. Muziek van alle kanten van de wereld ligt voor het grijpen en maakt intussen deel uit van ons eigen referentiekader.

Het is die krachtige onderstroom waarvan nieuwe muziekorganisaties dankbaar gebruik maken om muziek te verspreiden, te promoten en te programmeren die anders bij het grote publiek onbekend zou blijven. Een vreemde naam op de affiche? Geen probleem, let’s Spotify it. Een paar jonge beloftevolle snaken in het voorprogramma? Vi.be weet raad. Een nieuwe ontdekking smaakt naar meer van hetzelfde maar dan van een ander? De similar artists knop van last.fm levert ze jou op een dienblaadje. Een nieuwe band uittesten op je potentiële publiek? Plaats een groovesharklink op je facebookpagina en tel het aantal likes.

Concert- en festivalorganisatoren creëren een embleem dat zélf een kwaliteitsgarantie nastreeft. Muzikale avonturiers weten intussen waar muziekevenementen zoals Balkan Trafik, Antitapas Night en binair01 voor staan. Artiesten programmeren zonder enige radioroem was voorheen commerciële zelfmoord, nu is het synoniem voor vaten vol interessante ontdekkingen.

Augustus pukkelpop, april balkanmaand

Merkwaardig dat radiozenders die nieuwe tendensen nauwelijks oppikken. Klassieke media zitten vast in de genrehokjes waarmee ze zich in vroegere tijden konden profileren, en zijn daardoor blind voor wat zich aan de andere kant van taal- en cultuurgrenzen bevindt. In de huidige globale muziekcontext is cultuureigen muziek niet meer identiteitsbepalend.

De schotten tussen de hokjes zitten minder strak. Een tangodanser op weg naar een balkanfeestje luistert naar Stubru met een Werchterticket op zak. Ook muzikanten loeren almaar vaker over het muurtje en spelen leentjebuur bij oneigen genres en niet-authentieke ritmes allerhande.

Productiehuizen schrikken er daarom niet voor terug om diverse muzikale stijlen in één evenement te gieten. Een muziekevenement wordt op die manier meer een beleving los van een media-gehypet idool, met een grote diversiteittoename tot gevolg. En daar vaart niet enkel de festivalganger, maar ook de muziekluisteraar in zijn huiskamer alleen maar wel bij.

Olivier Roegiest is voorzitter van vzw Binair01, een platform voor onderbelichte muziekgenres en stijlen. Op zaterdag 6 april organiseert binair01 voor de tweede keer een gypsy & balkanfestival in de Gentse Vooruit.

5 april 2013
Olivier Roegiest