#NewWaveCovers - Magazine - Thank You (Falettinme Be Mice Elf Agin) (1980)

#NewWaveCovers - Magazine - Thank You (Falettinme Be Mice Elf Agin) (1980)

Omdat de snel verduisterende "tijd van het jaar" dat toelaat, wentelen we ons een weekje in de new wave, waarbij we het spotlicht schijnen op een zevental wavecovers, die ons het origineel zelfs een beetje deden vergeten.

Wij laten niet snel een kans liggen om de loftrompet af te steken over het wonderlijke 'The Correct Use Of Soap' van Magazine, dat eigenlijk feitelijk een status verdient die hen hoger op de trapladder der classics plaatst. Ijzersterke waveplaat in een productie van Joy Division-producer Martin Hannett.

Hannett beschouwde de lp, de derde van Magazine, als zijn professioneel allerbeste productie. En het is en blijft inderdaad een perfecte plaat met veel dynamiek en spanning. Magazine-zanger Howard Devoto wou na twee gelaagde neoprog-albums - te prog voor de new wavers en te new wave voor de progrockers. Dan doe je al eens iets anders. - een meer open, popaanpak die Hannett helder en scherp in een fraaie gelaagde dynamiek supersonisch wist te vatten.

Ook bijna veertig jaar na datum klinkt hij nog behoorlijk fris en vinger-aan-de-pols. Het toonde ook aan dat Hannett de gekke studioprofessor was die experimenteel slaagde op pakweg 'Unknown Pleasures', maar ook kon afleveren op andere fronten.

En de cover van dienst, want daar gaat het hier deze week over, is een cover van Thank You (Falettinme Be Mice Elf Agin) uit 1969 van Sly And The Family Stone. Gevraagd aan zanger Howard Devoto waarom dit nummer koos: “A friend who worked in a record shop in Leeds gave me a white label of 'There’s A Riot Going On' of Sly & the Family Stone because it “wasn’t his thing”. I liked the singles, Family Affair and Running Away, then filed it away for a couple of years. A few years later, after I’d bought 'Funhouse' by The Stooges, I dug it out again. I remember my flatmate Mark Roberts – who filmed the Sex Pistols gigs in Manchester – and I looking at each other and thinking: 'This is a great record'. The darkness, decadence and nihilism resonated with what was going on in me, pre- and then post-punk. The emotional and spiritual terrain felt like familiar turf. It fascinated me how Sly had taken an earlier, upbeat-sounding song – Thank You Falettinme Be Mice Elf Agin – and turned it into Thank You For Talkin’ Me To Africa, almost a relentless dirge. We covered it in Magazine, rebranded with its original title, and performed it at the end of gigs as a “Thanks but no thanks for making me suffer it all again”.

Let vooral ook op de machtige gitaarlijnen van John McGeoch, die kort na deze plaat het Magazine-schip verliet om Siouxsie And The Banshees te versterken om nog wat meer wavegeschiedenis te schrijven. Machtige cover die best wat meer aandacht verdient.

3 november 2022
Laurens Leurs