Nele Buys (Consouling Sounds)

Eindejaar 2016

Een beetje muziekliefhebber heeft op zijn minst de naam Consouling Sounds al eens zien passeren. Het label wordt in binnen- en buitenland op handen gedragen door liefhebbers van de vreemdste geluiden, combinaties en – uiteraard – muziek. Wel, Nele Buys houdt zich bezig met de productie voor dat label. En ook het 9000 Records-label heeft ze onder haar hoede genomen. Om nog te zwijgen van de dot van een platenwinkel, die daar in Gent bij hoort. Reden genoeg om haar mening over het voorbije jaar te vragen, dunkt ons.

Nele Buys (Consouling Sounds)

Mooi gepoetste plaat

1. Jozef van Wissem – ‘When Shall This Bright Day Begin’

2. Causa Sui – ‘Return To Sky’

3. Rutger Zuydervelt – ‘Crumble’

4. Landing – ‘Third Sight’

5.  Eleanora – ‘Allure’

Mooi in levende lijve

Jozef Van Wissem. We hebben in maart zijn laatste lp ‘When Shall This Bright Day Begin’ mogen releasen. Dat was voor ons niet alleen een hele eer, het was ook onwaarschijnlijk fijn om met deze man te mogen samenwerken. Bovendien mocht de fotografie en de vormgeving dan ook nog eens gebeuren door mensen die al een beetje in ons netwerk zaten, met name William Lacalmontie en Maks Pathologikal.

In die periode voorafgaand aan de release zijn we regelmatig samen geweest en stonden we intensief met elkaar in contact. Met vrienden kunnen werken aan het vormgeven van een album, er gaat niets boven. Jozef vervolgens live zien optreden op de Consoulingavond in de Vooruit was het hoogtepunt. Die hele plaat gaat over het thema van onthechting… Dat heeft me trouwens persoonlijk erg geraakt. Het voorbije jaar stond voor mij in het teken van het loslaten van bepaalde zaken en me engageren voor nieuwe doelstellingen. Nog los van dat alles: hoe Jozef een zaal tot ontroering kan brengen met zo’n delicate, introspectieve muziek… wow.

Mooi niet!

Waar ik nu aan moet denken is een geval van “de mist in gaan” waarop een flikflak volgde zodat het nog resulteerde in een onverwacht succes. We werden uitgenodigd door Dunk! Festival om tijdens één van de festivaldagen een podium te vullen met de bands die op ons label zitten. Dit was werkelijk een geweldige kans om nieuwe mensen met onze muziek in contact te brengen en ik wil de organisatie van Dunk! hiervoor nog eens uitdrukkelijk bedanken. Eén van de bands, die daar die dag gespeeld hebben, was YODOK III. Die hebben dit jaar trouwens o.a. ook op Roadburn gestaan en ze hebben in feite overal een sterke indruk nagelaten. Nu ging er tijdens dat optreden op Dunk! iets grondig fout en niemand wist eigenlijk goed wat er aan het gebeuren was en dat tot op vandaag, maar het was haast alsof er iemand achter de schermen per ongeluk een stekker had uitgetrokken. Het geluid verminderde en het scheen allemaal niet echt goed te komen. Maar daar heeft de band zich niets van aangetrokken. Die bleven gewoon doorspelen en alle registers opentrekken tot ineens dat geluid weer goed kwam en BAAAAAMMMM. Die muziek blies de tent bijna omver. Die drie mannen hebben dat gewoon heel professioneel opgevangen en de reviews over dat optreden waren dan ook nog eens lovend. Geweldig!

Mooi maar gemist

Goh. Ik vind het altijd zo jammer als een bepaalde, nieuwe ‘trend’ het goed schijnt te doen en er dan ineens in de slipstream daarvan een heleboel wannabe’s bijna geforceerd voor het voetlicht worden geduwd. Die zijn daarom niet slecht maar ze kunnen niet tippen aan het origineel. Voor mij zijn dat dan onnodige marketingproducten. Ik kan me daar zwaar aan ergeren. Zo vind ik Eefje De Visser echt verfrissend, maar alle afkooksels daarvan zijn overbodig. Het is zo’n doorzichtige strategie: we hebben een nieuwe smaak ontdekt en dan moeten er ineens nog een paar andere artiesten, die eigenlijk veel mindere goden zijn, in dat gat van de markt geperst worden. Zo hebben er een aantal dit jaar veel te veel airplay gekregen. Ik ga geen namen noemen.

Mooi beeld

De toekomst is mooi

We hebben met Consouling Sounds wel wat plannen, ja. We hebben vastgelegd welke releases we in 2017 zullen uitbrengen en daar zitten best wat nieuwe namen tussen. We hebben een nieuwe verdeler in de US en Canada en hebben plannen om samen te werken met enkele partners in Zuid-Amerika. We gaan ons tweede jaar in als “label in residence” in de heerlijke Ancienne Belgique (dank u voor alle liefde, Kurt en Mich!!). Daar gaan we op 9 april in de Club iets heel bijzonders brengen in het kader van het BRDCST-festival. Zet het al in de agenda! Er zitten nog enkele andere samenwerkingen met cultuurhuizen en festivals in de pipeline. We geraken stilaan meer betrokken in multidisciplinaire producties; onze Innerwoud heeft bijvoorbeeld meegewerkt aan een opera. Zo’n zaken zijn nieuw en spannend voor ons. Ja, we hebben ongelooflijk veel goesting in 2017!

Een mooie toekomst voor…

Ik ben enorm benieuwd naar wat zal gebeuren met Bart Desmet aka Barst. De energie, waarmee die man zijn muzikale project op korte tijd uit de grond getrokken heeft, is ongezien en magnifiek. Daar word je gewoonweg gelukkig van. Op de kleine twee jaar, dat hij actief bezig is met zijn drone-project, heeft hij al een serieuze fanbasis opgebouwd. Hij kon zelfs het voorprogramma spelen van Wrekmeister Harmonies in Parijs. Het is geweldig om zoiets te zien evolueren. Ja, ik ben erg benieuwd naar het vervolg.

11 december 2016
Patrick Van Gestel