#MitchellFroom - Del Fuegos - I Still Want You (1985)

#MitchellFroom - Del Fuegos - I Still Want You (1985)

De naam Mitchell Froom zal bij sommigen een bel doen rinkelen en bij veel anderen een oprecht “Que?!”. De kans dat u een welluidende productie van deze Amerikaanse producer uit California in de platenkast hebt staan, is nochtans relatief groot. We zoomen een weekje in op deze klepper met een fors stel oren aan zijn hoofd.

Eén van de eerste keren dat Mitchell Froom met enige bijval de productionele stempel zette was met de lekker groezelige swamprockers van The Del Fuegos, vernoemd naar het meest zuidelijk gelegen punt ter wereld: Tierra del Fuego. Deze Bostonians met als spil de gebroeders Zane produceerden in 1985 het warmste liefdesdicht ten zuiden van het middelpunt van het hartorgaan: I Still Want You van wereldplaat 'Boston, Mass.', een vroege productie van de wonderknoppenman in kwestie.

Tegenwoordig beluister je een nieuwe plaat quasi voor ze effectief klaar is al op Spotify, bestel je iets via het wereldwijde web en wordt het je bezorgd nog voor je goed en wel de computer hebt afgesloten. Wij herinneren ons tijden dat we een straf nummer als bij accident oppikten op één van de zeldzame favoriete radioprogramma's. Dan begon een naarstige queeste om die plaat te vinden. Dat duurde vaak vele maanden, soms nog langer. Deze hebben we pas gevonden in 1987 en de langdurige jacht zorgde ervoor dat de nummers, die je kende, nog grootser werden en de nummers die je niet kende al een megastatus hadden voor je ze beluisterd had, aangevuurd door de lange zoektocht.

I Still Want You, geschreven door leadzanger Dan Zane en bassist Tom Lloyd en een radiohit voor The Del Fuegos die pas gemeengoed werd nadat het door bierproducent Miller werd opgepikt voor een nationale biercampagne, die de band veel aandacht, maar ook kritiek opleverde. Froom zelf over de productie: “I was a struggling musician for a long time. There weren't a lot of opportunities for me in San Francisco. In 1983 or '84 I scored a film that started to take off in the midnight movie slots called Cafe Flesh and the soundtrack was on Slash records. At that time they had signed The Del Fuegos and nobody wanted to produce them and the people at Warner Bros were saying how could you sign a band this bad. Now the soundtrack I did was done on an eight-track so the president of Slash said, 'Well you're good with eight-track tape decks, why don't you take these guys and make an eight-track tape and if it works out, we'll let you make the record. So that's what we did. And then we did their second record and Warner Bros. really liked it and they seemed to think I was good at my job if I could take a band that nobody liked and make them sound good.”

Meer dan dertig jaar oud, maar elke keer als we de warme intro en de splijtende solo horen, voelen we dezelfde dreigende weemoed als de eerste keer.

29 november 2021
Laurens Leurs