Meewind 2.0: mooi evenwicht tussen publiekstrekkers en experiment

Voorbeschouwing

Zondag 27 november vindt in cultureel centrum De Herbakker in Eeklo Meewind 2.0 plaats, een evenement georganiseerd door muziekclub N9.

Meewind 1.0 was twee jaar geleden vooral een poging van de N9 om de Meetjeslandse muziekscene op de kaart te zetten. Dit keer lijkt de club vooral zichzelf op de kaart te willen zetten, door met een vernieuwende en experimentele programmatie op de proppen te komen.

Het moet gezegd: voor een ééndaags evenement van een relatief kleine organisatie is dit een meer dan degelijk programma. Bijgestaan door artist in residence Karen Willems (drummer bij oa Inwolves, Mauro, Arno en vele anderen) werd een evenwicht bereikt tussen publiekstrekkers en onbekende, experimentele bands.

Bij die eerste categorie springt vooral Bert Dockx eruit. Als drijvende kracht achter Flying Horseman en Dans Dans is de man, niet geheel onterecht, chouchou van half gitaarminnend Vlaanderen. Op Meewind zal hij solo aantreden met eigen werk en covers. 'Strand' uit 2014 doet ons een rustige, intelligente, akoestische set verwachten. Dockx wordt bovenaan de affiche bijgestaan door The Germans, België's eigen noisepopband, niet vies van een beetje geïmproviseer.

Eveneens in die categorie: Raveyards. De Gentse band telt leden van onder andere The Subs en Steak Number Eight in de rangen. Met minidebuut 'KYEM' bewees de band eerder dit jaar krachtige en interessante soundscapes in haar mars te hebben. Live wordt altijd midden in het publiek opgetreden.

Onder het onbekende, experimentele werk kijken wij het meest uit naar Karen Willems' eigen ‘Biond The Drum: A Total Sensory Experience’. Geluidsvisionair Thomas Betsens zal haar drumbewegingen, hartslag en andere biologische parameters omzetten in klanken om Willems' spel te complementeren. Overdag zal Betsens ook aantreden in een achterafzaaltje van de Herbakker om met Engerling Ensemble en Hellvete, het droneproject van Glen Steenkiste, dreammachinesessies te begeleiden.

Willems treedt ook nog een tweede en derde keer aan, in improvisatiesessies met Kreng en Benjamin Glorieux, respectievelijk darkjazzend sounddesigner en klassiek cellist.

En dan is er nog Father Murphy, een Italiaanse drone-/doomband die tracht het katholieke schuldgevoel om te zetten in wanhopige en holle klanken tot wat ze zelf omschrijven als een “apocrief verhaal van pijn en begrip, een persoonlijk herschrijven en abstractie van de bijbel als voorwendsel om iets anders te zeggen.” Live wordt de fictieve priester ondersteund door de donker-komische animatiefilmpjes van Luca Dipierro.

Meewind 2.0 is veelbelovend als poging om experimentele muziek allerhande, door middel van een slimme mengeling van bekend en onbekend, ook in een door sommigen als desolaat (kwatongen hebben het zelfs over marginaal) omschreven regio als het Meetjesland voet aan grond te doen krijgen.

Meer info? Hierzo!

19 november 2016
Koerian Verbesselt