#LudosSeventiesPlaatjes - Slade - Hear Me Calling (1972)

#LudosSeventiesPlaatjes - Slade - Hear Me Calling (1972)

In een oude Humo van eind 1979 werd een aantal prominente rockers uit eigen land - toen hanteerde men nog niet de gruwelijke afkorting BV - gevraagd naar de favoriete platen van het afgelopen decennium (1970-1980). The Kids-frontman Ludo Mariman had er tien, die ook wij vandaag nog lusten. 

Nog maar eens een live lp met een ruime fanbase, want nogal wat collega’s-muzikanten van mijn generatie delen de liefde van Ludo voor de luide levende rooie van Slade. Voor een minimum opgenomen (600 pond voor drie concertavonden), maar met een maximum aan rendement en een fenomenale status als één van de strafste en meest onverwachte live albums ooit in een productie van Chas Chandler (bassist van The Animals en later manager-producer van The Jimi Hendrix Experience en Slade), waar nogal wat rond te doen was.

De eerste mix van de groep werd geweigerd door Chandler, waarna hij zelf een remix deed die dan weer door de groep werd geweigerd zodat de originele mix werd weerhouden. Hij haalde een tweede plek in de UK-albumlijst en verbleef daar net geen jaar. Het was de best verkopende lp sinds 'Sgt. Pepper’s Lonely Heart’s Club Band' van The Beatles.

En ook de samenstelling was apart, aangezien de plaat "slechts" drie eigen nummers bevatte en covers van Ten Years After, The Lovin’ Spoonful, Bobby Marchan en Steppenwolf door de Slade-molen draaide, waarbij de raspende stem van Noddy Holder en de gedreven interpretatie door de groep er een onmiskenbaar Slade-nummer van maakte. Vandaag de dag wordt de plaat nog steeds geroemd voor de rauwe kracht en was het een stevige invloed op Kiss die in 1975 de dubbelaar 'Alive’ beschouwden als een hommage aan Slades 'Alive!'.

Hear Me Calling, de cover van het Ten Years After-nummer uit 1969, zou de opvolgende single worden na de doorbraaksingle Get Down And Get With It. Deze studioversie was echter niet naar hun zin en werd verworpen. Drummer Don Powell: "It was originally meant to be put down in the studio. But after we recorded it for Slade Alive!, we didn't think that we could do it any more justice by doing it in the studio - as it's basically a live number." Yep, zeer zeker “live as live can be”.

27 december 2020
Laurens Leurs