#Londen - The Clash - London’s Burning (1977)

#Londen - The Clash - London’s Burning (1977)

Londen, fascinerende stad zonder meer. Daarom deze week zeven "songs about London".

London’s Burning (genoemd naar het populaire kinderliedje over de grote brand van Londen in 1666) gaat vooral over de toenmalige drugkeuze van de punkscene: amfetaminesulfaat, ook wel speed genoemd ("I can't think of a better way to spend the night / Than speedin' around underneath the yellow lights"). "Ik besloot vrij snel dat het het allemaal niet waard was", merkte zanger Joe Strummer op.

Het is ook één van de meest openhartige nummers van The Clash over stedelijke vervreemding. En hoewel zij en andere punkbands van de eerste generatie stereotyp werden door het schrijven van nummers over torenflats en woestenijen in de binnenstad, is dit eigenlijk het enige Clash-nummer op het eerste album dat rechtstreeks naar torenflats verwijzen ("The wind howls through the empty blocks looking for a home / I run through the empty stone because I'm all alone"). Collega-punkband The Ruts zou later een kleine hit scoren met de single Babylon's Burning uit 1979 en erkende snel de invloed die London's Burning op dat nummer had.

De geïmproviseerde gitaarsolo van Mick Jones aan het einde van het nummer, voor het eerst opgenomen in CBS Studios in Londen voor de sessies van het debuutalbum, was fel in strijd met de minimalistische houding van punkrock (die zich vaak überhaupt verzette tegen gitaarsolo's, laat staan ​​complexe). Een alternatieve versie, afkomstig uit de live sessie in Dunstable voor de promofilm 'White Riot' in april 1977 (live, terwijl ze in een studio speelden voor een klein verzameld publiek van journalisten) werd uitgebracht als B-kant van de controversiële single Remote Control in mei 1977. Dit nummer werd een populaire live favoriet en bleef in de set vrijwel vanaf het allereerste optreden ooit op Screen On The Green in april 1976 (de derde show ooit). 

Een veel voorkomende trend zou zijn dat Strummer de teksten veranderde zodat ze pasten bij de stad waar ze optraden. De eerste keer dat dit gebeurde, was tijdens een show in Birmingham. Die improvisatie bereikte een hoogtepunt tijdens een show in Parijs in 1977, toen het nummer "Paris Is Singing" werd en bijna de hele originele tekst werd genegeerd ten gunste van nieuwe bewustzijnsteksten, waaronder een populaire verwijzing naar de lokale punkband The Stinking Toys.

Een enorm energieke versie, opgenomen tijdens de Rock Against Racism-show in april 1977, zou later (met enkele studio-overdubs) te zien zijn in de 'Rude Boy'-film en op het live verzamelalbum 'From Here To Eternity'.

20 juni 2024
Laurens Leurs