#LiteraireSongs - Elvis Costello & The Attractions - ‘Everyday I Write..."

#LiteraireSongs -  Elvis Costello & The Attractions - ‘Everyday I Write..."

Een literaire week met liedjes over schrijven, schrijvers en boeken. De ideale aanloop tot een literair ideetje voor onder de kerstboom.

De eerste, echte hit voor Costello en zijn Attractions in de Verenigde Staten

In dit nummer is Elvis Costello een romanschrijver die zijn vriendin vertelt dat alles wat er in hun relatie gebeurt, bronmateriaal is voor zijn boek. Aan de ene kant is het heel lief dat hij de tijd neemt om die relatie vast te leggen, maar er is ook iets griezeligs aan, omdat hij haar foutjes heeft gedocumenteerd en nu bereid is haar eigen woorden tegen haar te gebruiken in de ruzies.

Het tijdschrift Esquire noemde dit ooit "het intellectueel meest bevredigende popnummer ooit geschreven". Costello dacht er niet veel over na. "Ik schreef het alleen voor de grap", vertelde hij in 2004 aan Performing Songwriter . "Maar dat is vaak de manier om een ​​hit te schrijven (lacht). Er was een groepje van mensen, die nummers probeerden te schrijven. Bewuste pop-achtige liedjes, dat was hun trip. Dus ik dacht dat ik hen zou plagen door iets te schrijven dat leek op wat zij deden, alleen een beetje beter. Ik schreef het in tien minuten".

Toen Costello dit nummer schreef, stelde hij het zich voor met een retro Merseybeat, die gepopulariseerd werd door de Liverpool-groepen uit de jaren zestig (Gerry And The Pacemakers en vroege Beatles). Producer, Clive Langer zag hitpotentieel in het nummer en overtuigde Costello ervan een meer eigentijds arrangement te maken, naar het voorbeeld van Marvin Gayes Sexual Healing. Het resultaat was een modern r&b-geluid, dat mooi bij het nummer paste.

Opmerkelijk genoeg was dit dus Costello's eerste Amerikaanse hit. Hij was al een vaste waarde in de Britse hitlijsten sinds de eerste release in 1977, maar Amerikaanse singles waren nooit een prioriteit (hij saboteerde op unieke wijze een Saturday Night Live-optreden in 1977 door het subversieve Radio Radio te spelen in plaats van hit Less Than Zero). Ondanks de nodige steun in Amerika van onafhankelijke platenwinkels, universiteitsradio's en muziekjournalisten waren de enige hitnoteringen tot dan toe twee singles die onder de Hot 100 doorborrelden: Watching The Detectives (#108) en Accidents Will Happen (#101).

Everyday I Write The Book kreeg een duwtje van MTV, waardoor de video een aantal draaibeurten kreeg en Costello bij een jonger publiek werd geïntroduceerd. Radiostations in de VS bleven eerder lauw reageren op Costello omdat hij niet paste in de afspeellijsten van Contemporary Hits of Rock. Niet dat hij zich zorgen maakte. Costello's onverschilligheid voor de populaire smaak leverde hem nog meer respect op van de Amerikaanse fans. Pas in 1989 scoorde hij opnieuw een topveertighit met Veronica, opnieuw aangestuurd door MTV.

Elvis Costello vertelde Uncut dat hij vanaf zijn zeventiende "even goede nummers wilde schrijven als Nick Lowe". Hij voegde eraan toe: "Everyday I Write The Book is een kopie van Nicks When I Write The Book met een kleine Rodgers & Hart erin gegooid.''

4 december 2023
Laurens Leurs